وزیر آموزش و پرورش از خیران برای ساخت مدرسه درخواست کمک کرد.

به گزارش مرور نیوز، محسن حاجی‌میرزایی وزیر آموزش و پرورش پیش از ظهر امروز در مراسم افتتاح پروژه‌های اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان همدان اظهار کرد: ما ماموریت داریم انسان تربیت کنیم و مهمترین نکته در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش انتقال از مفهوم آموزش به تربیت است.

وی با بیان اینکه تربیت در ساحت‌های مختلفی در نظر گرفته شد و اعتقاد داریم انسان در ابعاد مختلف زیستی، کارآفرینی، علم و فناوری، هنری و زیست شناختی باید رشد پیدا کند گفت: اینها همه اجزای یک محتوا هستند.

وزیر آموزش و پرورش عرصه‌های یادگیری را متنوع دانست و با بیان اینکه برخی به اشتباه آن را فقط در کلاس می‌دانند افزود: محیط پیرامونی که دانش‌آموز را در برگرفته محیط یادگیری و تربیت آن را بر عهده دارد.

وی با اشاره به اینکه افتتاح پروژه‌هایی چون استخر مساوی است با افتتاح محیط یادگیری که امیدواریم این اقدام توسعه یابد گفت: یکی از جنبه‌های مغفول‌مانده توجه به قوای جسمی و بدنی است زیرا ما به تقویت همه‌جانبه دانش آموزان نیاز داریم و همه اجزای یک محتوا باید تقویت شوند.

حاجی‌میرزایی با با بیان اینکه همه دنیا در حال تلاش برای پیشرفت هستند عنوان کرد: انسانها در تکاپوی پیشرفت و تحول هستند و تاریخ زندگی بشر نیز برای دگرگون شدن و بهتر شدن و بهتر زیستن است و این دغدغه مشترکی است حال برخی ممکن است راه را اشتباه بروند.

وی با اشاره به اینکه دانشمندان بررسی کردند که نقطه تحول کجاست اما متأسفانه خیلی‌ها بیراهه رفتند ادامه داد: خیلی‌ها برخورداری مادی و برخی برخورداری فیزیکی را نقطه پیشرفت دانسته‌اند و به بیراهه رفته‌اند.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه تحول مستلزم یادگیری است و هیچ تحول پایداری اتفاق نمی‌افتد مگر در عرصه یادگیری باشد افزود: اگر خوب عمل می‌کنیم یعنی خوب آموختیم و برعکس اگر خوب عمل نکنیم خوب نیاموخته‌ایم.

حاجی‌میرزایی با اشاره به اینکه اگر بخواهیم ظرفیت های جامعه و توانمندی ملی را تامین کنیم باید به یادگیری متمرکز شویم خاطرنشان کرد: امکان ندارد در هیچ عرصه‌ای به پایداری برسیم مگر اینکه در نقطه آغاز به یادگیری توجه کنیم.

وی با اشاره به فرموده مقام معظم رهبری در خصوص تحول در حوزه آموزش و پرورش تأکید کرد: باید به مدرسه‌ها توجه کنیم چون توجه و اهتمام به مدرسه توجه و اهتمام به تمام جامعه است.

وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: هیچ گونه سرمایه‌گذاری به اندازه سرمایه‌گذاری در آموزش و پرورش پربازده نخواهد بود، هر بنایی بسازیم مدتی بعد از بین می‌رود و کم هستند بناهایی که صد یا هزار ساله بودند اما مدرسه بنایی است که درون آن بنایی ابدی قرار دارد.

وی طرح «آجر به آجر» برای ساخت مدرسه در کشور را یک اتفاق مبارک دانست و تصریح گرد: از تمام خیران و مردم نیکوکار کشور می‌خواهیم بنا به وسع خود در این زمینه ورود کنند.

حاجی‌میرزایی در ادامه مدارس «حیات طیبه» را جزو سند تحول بنیادین آموزش و پرورش عنوان کرد و افزود: هرچه تعامل دانش‌آموزان در محیط‌های گسترده‌تری باشد رشد و بلوغ آنها بیشتر و موثرتر است.

وی تأکید کرد: از امسال سامانه‌ای را با عنوان بسته تحولی مکان‌یابی فعال کردیم تا ملاحظات مورد نظر در ساخت مدارس در آن لحاظ شود، امسال ۳۷۰ پروژه آغاز می‌کنیم که آنها را در این سامانه فعال می‌کنیم.

 

وزیر آموزش و پرورش در خصوص دانشگاه فرهنگیان نیز با بیان اینکه این مجموعه برای ما بسیار مهم است افزود: کسی که در دانشگاه فرهنگیان درس می‌خواند باید متمایز از جای دیگر باشد، دانشگاه فرهنگیان به معنای توسعه فیزیکی نیست بلکه اصلاح رویه است‌ و باید تربیت‌شدگان آن متمایز باشند.

وی با تاکید به اینکه فردی که در دانشگاه فرهنگیان درس می‌خواند ظرفیت و ویژگی متمایزی دارد افزود: تربیت‌شده دانشگاه فرهنگیان دائما و هر سال باید تحت کنترل آموزشی و به‌روزآوری آموزشی  باشد.

حاجی‌میرزایی اظهار کرد: امسال ۳ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار ملی و خیری اختصاص یافته تا بنای خیری شکل گیرد و فرهنگ مشارکت و مسوولیت‌پذیری و همراهی در کارهای ملی محقق شود.

در پایان این مراسم از زحمات فرزاد تیموری ؛ مدیرکل سابق اداره نوسازی مدارس استان همدان تقدیر شد.