مدیرکل دفتر بازرسی و رسیدگی به شکایات وزارت بهداشت اعلام کرد تنها ۲۰ درصد مردم فاصله گذاری اجتماعی را رعایت می‌کنند.

به گزارش مرور نیوز، محمد حسین حیدری مدیرکل دفتر بازرسی و رسیدگی به شکایات وزارت بهداشت در نشست خبری مجازی با خبرنگاران اظهار داشت: از مردم درخواست داریم که شرایطی فراهم کنند که تمام شهرهایی که در وضعیت قرمز هستند به زرد و سفید نزدیک کنند و  مردمی که در مناطق سفید زندگی می کنند به مرحله زرد و قرمز نرسند.

وی ادامه داد: مردم اگر شکایاتی از اورژانس و مراکز درمانی دارند می توانند با سامانه 190 وزارت بهداشت تماس گرفته و آن را مطرح کنند.

مدیرکل دفتر بازرسی و رسیدگی به شکایات وزارت بهداشت افزود: تمام عوامل بازرسی ما در صورتی که موارد تخطی از پروتکل ها وجود داشته باشد  بازرسی لازم را خواهند داشت.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس درباره فرآیند پاسخگویی به شکایات مردم، بیان داشت:روند پاسخگویی به شکایات بستگی به اهمیت موضوع دارد؛ برای نمونه شکایات مربوط به اورژانس و رسیدن آمبولانس در کمتر از 12 ساعت رسیدگی می‌شود اما در خصوص درمان و شکایت درباره بستری حداکثر زمان رسیدگی ظرف 72 ساعته است.

 

رسیدگی 12 ساعته به شکایت مربوط به اورژانس/ رسیدگی 72 ساعته به شکایت درمانی

 

حیدری  اضافه کرد: اگر این مشکل در اورژانس بیمارستانی باشد موکول به تماس ساعت اولی است که اپراتور برقرار شده و ما با سوپر وایزر ارتباط گرفته میشود.البته سامانه ای از سال قبل طراحی کردیم که با کمک 190 تا بتوانیم با شکایت کننده ارتباط داشته باشیم تا بلافاصله پس از طرح شکایت از طریق پیامک در جریان مراحل رسیدگی قرار گیرند و امیدواریم ظرف یکی دو هفته دیگر این موضوع نهایی شود.

 

اعلام گزارش مربوط به بازرسی از قهوه خانه‌ها در روزهای آینده

 

مدیرکل بازرسی و رسیدگی به شکایات وزارت بهداشت با اشاره به اینکه عمده شکایات مربوط به سه ماه گذشته در حوزه بیماران کرونا و بیشتر هزینه‌های آنهاست، تصریح کرد: درباره فعالیت قهوه خانه‌ها با نظر ستاد ملی کرونا مقرر شد تا فعالیت آنها با حفظ پروتکل‌ها فعالیت کنند اما بازرسی ویژه و میدانی باید از قهوه خانه‌ها داشته باشیم که هماهنگی کرده‌ایم و گزارشات آن را نیز در جلسات بعدی اعلام می‌کنیم.

چگونگی رسیدگی به زیرمیزی در مطب‌ها

 

وی  با تاکید بر اینکه نظارت مردمی بیشترین تأثیر را دارد، ابراز داشت: درباره دریافت زیرمیزی در سامانه 190، بخشی مربوط به تعرفه داریم که در ستادهای استانی فعال هستند و اگر گزارشی در خصوص دریافت بیش از میزان تعرفه در مطب یا مراکز درمانی داشته باشند رسیدگی می‌شود. این موضوع به کمیسیون ماده 11 ارجاع داده خواهد شد و از این طریق پزشک و مرکز درمانی خاطی مورد رسیدگی قرار می‌گیرند.

پروازهای هوایی پروتکل را رعایت کردند

 

حیدری درباره رسیدگی و نظارت بر پروازها و ایرلاین ها، گفت: شخصا بازدیدی از 6 پرواز که دو پرواز ورودی و 4 پرواز خروجی داشتم که با خلان و مهمانداران و برخی مسافران داشتم که خوشبختانه پروتکل‌های مربوط رعایت شده بود.البته ممکن است مردم بگویند ظرفیت در پروازها با فاصله گذاری اجتماعی انجام نمی شود که ما این موضوع را در گزارشی به وزیر بهداشت اعلام کردیم.

 

مسافران هواپیما حتما از ماسک استفاده کنند

 

مدیرکل بازرسی وزارت بهداشت افزود: دوستان ما در مجموعه پرواز اعلام کردند که اگر چرخش هوا داخل هواپیما را در نظر بگیریم در ابتدا و انتهای کابین تفاوتی وجود ندارد و اینکه مسافران در کنار هم قرار نگیرند مشکل ایجاد نمی‌کند و این چرخش هوا در این شرایط وجود دارد اما مسافران در طول پرواز باید حتما از ماسک اسفاده کنند.

وی درباره نظارت به اصناف ، بیان داشت: به تخلف هر صنفی  که مجاز به فعالیت است رسیدگی میشود اما بیشترین شکایت مردم مربوط به شکایت از دفاتر خدماتی مربوط به کارهای دولتی و خدمات مربوطه است.

20 درصد مردم فاصله گذاری اجتماعی را رعایت می‌کنند

 

حیدری ادامه داد: اکنون 20 درصد مردم مسائل مربوط به فاصله گذاری اجتماعی را رعایت می‌کنند و باید خطر پذیری را به 80 درصد برسانیم ؛ضمن اینکه در مترو، اتوبوس و پروازها مردم باید حتما از ماسک استفاده کنند و اجباری است.

مدیرکل بازرسی وزارت بهداشت افزود: تمامی موارد مربوط به کاسبان کرونا و شکایت از آن و موارد کشف شده در اختیار دانشگاه‌های مربوط قرار گرفته است و پرونده‌ای در خصوص کیتها تهیه کردیم که مربوط به کیتی بود که شرکت‌های داخلی از شرکت خارجی تهیه کرده بودند که موضوع حل شد.

 

مردم موارد مربوط به خطا در تست کرونا را گزارش کنند

وی تاکید کرد: هرگونه مواردی که مربوط به احتکار وسائل حفاظتی بوده و کشف شده است با قیمت مصوب توزیع شده است.کیت‌هایی بود که در روزهای ابتدایی وضعیت خوبی نداشتند و جواب نامناسب داشتند که با بررسی انستیتو پاستور رسیدگی شد واکنون این میزان خطاها در تشخیص تست کرونا به حداقل خود رسیده است اما اگر در مراکز وزارت بهداشت و آزمایشگاه‌های مجاز مواردی باشد رسیدگی می‌کنیم.

حیدری با اشاره به اینکه هنوز کمک‌های خارجی در خصوص حوزه مربوط به کرونا دریافت می‌کنیم ، گفت: چین بالاترین میزان کمک را داشت و کمک هایی نیز از بهداشت جهانی داشته‌ایم.