علیرضا رئیسی درخصوص آخرین اخبار ساخت واکسن کرونا اعلام کرد این واکسن تا یک سال دیگر به دست ما نخواهد رسید.

به گزارش مرور نیوز، علیرضا رئیسی معاون بهداشت وزارت بهداشت درباره وضعیت فاصله‌گذاری هوشمند و احتمال بازگشت محدودیت‌ها، گفت: در زمینه بازگشت محدودیت‌ها چند نظر وجود دارد؛ یکی اینکه اگر میزان بروز و شیوع بیماری در یک استان زیاد شد و آن استان قرمز شد، کل استان را قرنطینه کرده و ببندیم.

معاون بهداشت وزارت بهداشت افزود: یک نظر این است که آن شهر خاص را قرنطینه کنیم و یک نظر هم این است که محل‌هایی را که منجر به بیماری شده‌اند، تعطیل کنیم. دنیا به مرحله سوم رسیده است. اکنون اگر یک شهرستان وضعیت قرمز دارد، نیازی نیست که کل استان یا شهرستان را تعطیل کنیم؛ چراکه امکان‌پذیر هم نیست، اما بحث بازگشت و رعایت پروتکل‌ها حرف درستی است.

به گفته رئیسی؛ بر همین اساس یکی از برنامه‌هایی که از امروز با شدت بیشتری اعمال می‌شود، این است که مراکزی که پروتکل‌ها را رعایت نمی‌کنند، قطعا تعطیل خواهند شد. در این مدت هم ۲۸۲ هزار امکنه و صنف به دلیل عدم رعایت پروتکل‌ها تعطیل شدند و این اقدام تشدید می‌شود. هوشمندسازی به این معنا است که نقطه مشکل‌زا را ببندیم. طبق ارزیابی ما از اردیبهشت ماه که در پایین‌ترین سطح بیماری بودیم، اما بعد از آن به دلیل عدم رعایت پروتکل‌ها بیماری یک موجی گرفت.

 

معاون وزیر بهداشت اظهار کرد:  البته باید توجه کرد که دیگر استان‌های درگیر بیماری، همان استان‌های قبلی نیستند. در دنیا هم به همین صورت است. باید توجه کرد که ۶۰ درصد کل مبتلایان دنیا در یک ماه گذشته بوده است. یعنی ویروس در دنیا سرعت بسیار بالایی گرفته است. کشوری مانند آمریکا طی ۲۴ ساعته گذشته برای اولین بار ۵۰ هزار مبتلا شناسایی کرده است. فاصله‌گذاری هوشمند موفق نبوده که اگر بود، دچار این وضعیت نمی‌شدیم. زیرا پروتکل‌ها رعایت نشده است.

وی که در یک برنامه تلویزیونی صحبت می‌کرد، با بیان اینکه در شیوع بیماری کووید-۱۹ چند عامل وجود دارد، گفت: یکی از عوامل میزان شیوع و بروز  بیماری و دوم سرعت رشد بیماری که باید روی آن متمرکز شویم. ما در یک شهرستان  میزان رعایت مردمو میزان بروز بیماری را می‌سنجیم. اگر ببینیم که مردم رعایت نکرده و میزان بروز بالا می‌رود، محدودیت‌ها را تمدید می‌کنیم. در غیر این صورت با شرایط رعایت پروتکل‌ها بازگشایی می‌کنیم.

معاون بهداشت وزارت بهداشت تاکید کرد: این بیمار واکسن ندارد و تا یکسال دیگر هم واکسن به دست ما نمی‌رسد. حتی اگر تا دو ماه دیگر هم واکسن کرونا در اروپا و آمریکا تولید شود که نمی‌شود، باز هم به دست ما نخواهد رسید. زیرا اولا ما در تحریم هستیم و اگر در  آمریکا تولید شود، به راحتی به دست ما نخواهد رسید. در عین حال باید خودمان را برای یکسال زندگی با این ویروس آماده کنیم. بنابراین استفاده از ماسک ارزان‌ترین و موثرترین و عملی‌ترین راهی است که داریم و دوم تعهد به مسئولیت اجتماعی به طوری که افراد مبتلا از خانه خارج نشوند و اگر خارج شد، بسیار رعایت کند.