مدیر کل دانشجویی وزارت بهداشت اعلام کرد درپی درخواست های مکرر دانشجویان موضوع اعطای بیمه سلامت و وام دستیاران در دستور کار قرار گرفته است.

به گزارش مرور نیوز، رحمان خدابنده‌لو مدیر کل دانشجویی وزارت بهداشت در دومین نشست شورای مرکزی دبیران شوراهای صنفی دستیاران و دانشجویان تحصیلات تکمیلی(ph.D) که در وزارت بهداشت برگزار شد، با  اشاره به تلاش برای رفع مشکلات دانشجویان در حوزه های صنفی و رفاهی، گفت: مجمع شورای صنفی دستیاران و دانشجویان تحصیلات تکمیلی ph.D تلاش دارد موانع موجود بر سر راه این دست از دانشجویان که حدود ۲۱ هزار نفر از دانشجویان علوم پزشکی را شامل می‌شوند، برطرف کند و معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت نیز به دنبال همین تلاش و درخواست‌های دانشجویان موضوع بیمه سلامت و وام دستیاران را دنبال کرده و به نتیجه رسانده است.

وی  یادآور شد: پوشش بیمه تامین اجتماعی دانشجویان دستیاری نیز از دیگر مواردی است که ما به جد به دنبال انجام آن هستیم و تلاش داریم با حضور معاون آموزشی وزارت بهداشت و مدیران ارشد این معاونت، مشکلات آموزشی دانشجویان دستیار و دکترای تخصصی را حل کنیم.

 

در ادامه این نشست دکتر هومان پارسایی دبیر مجمع دبیران شورای صنفی دستیاران و دانشجویان تحصیلات تکمیلی ph.D به ارایه پیشنهاداتی از جمله افزایش ۵۰درصدی کمک هزینه تحصیلی، اصلاح آیین‌نامه مربوط به وام ودیعه مسکن و افزایش مبلغ این وام، مشکلات مربوط به امتیاز دانشجویان نمونه وزارت بهداشت، اصلاح آین‌نامه اسکان مربوط به دانشجویان پزشکی و رزیدنت‌ها، افزایش سنوات تحصیلی به میزان یک ترم و تسهیل شرایط دفاع از پایان‌نامه پرداخت.

 

صدای دستیاران در همهمه شیوع کرونا شنیده نمی‌شود

 

همچنین دکتر آرین به کاهش پذیرش مقالات ایرانی در ژورنال‌های خارجی اشاره کرد و افزود: دانشجویان در برخی رشته‌ها حدود سه یا چهار سال قبل پروپوزال رساله خود را با هزینه پنج تا شش میلیون تومان تصویب کرده‌اند اما با وجود نرخ تورم و افزایش قیمت دلار این دسته از دانشجویان مجبور شده‌اند هزینه زیادی را جهت اجرای رساله از جیب خود هزینه کنند.

 

همچنین دکتر قاسمی رزیدنت ارشد رشته قلب نیز در سخنانیخواستار لغو آزمون گواهینامه در سال جاری شد و گفت: با توجه به شرایط پیش آمده اگر امکان لغو آزمون پایان‌نامه وجود ندارد این آزمون با کاهش پایه نمره قبولی همراه شود.

در ادامه علی پزشکی دانشجوی دوره دستیاری خواستار حذف آزمون جامع دانشجویان دکتری در شرایط فعلی و جایگزینی میانگین نمرات واحدهای گذرانده به جای آن، ایجاد وحدت رویه در دانشگاه‌های مختلف پیرامون تعداد مقاله برای دفاع از پایان نامه و پایبندی قانونی به یک مقاله جهت دفاع از پایان نامه شد.

 

در ادامه سیدجواد پورافضل فعال دانشجویی  نیز تدوین دستورالعمل آموزشی دستیاران رشته‌های اصلی درگیر با کرونا اشاره کرد و بیان داشت: درخواست داریم حق‌الزحمه عزیزانی که در سانتر بیماران کرونا بودند به صورت متعادل در تمامی دانشگاه‌ها پرداخت شود.

امیر سلطانی اسماعیلی از دیگر فعالان دانشجویی به مشکلات مربوط به پایان نامه‌های دستیاران اشاره کرد و گفت: افت کیفیت این پایان نامه‌ها به دلیل افزایش هزینه‌ها و کمبود وسایل و تجهیزات فشردگی زمان‌بندی جهت ارایه پایان‌نامه از جمله این مشکلات است.

زهرا جلالی دستیار ارشد گروه تخصصی کودکان دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز در این جلسه از برگزاری آزمون گواهینامه به صورت همزمان و مشترک با آزمون دانشنامه تخصصی در شهریور ماه که برای اولین بار صورت می‌گیرد ابراز نگرانی کرد و برگزاری آزمون جامع به صورت الکترونیکی را مورد نقد و بررسی قرار داد.

همچنین سید محمد عزیزی رزیدنت کودکان دانشگاه علوم پزشکی زاهدان نیز خواستار اصلاح تعهدنامه محضری دستیاران و دانشجویان ph.D شد و اظهار کرد: این تعهدنامه در ابتدا از قول متعهد بیان می‌دارد با آزادی و اختیار کامل است اما به واقع امضای این تعهدنامه اجباری بوده و عدم امضای این تعهد عملا دستیاران و دانشجویان ph.D  را علی‌رغم پذیرفته شدن در آزمون دشوار ورودی از حضور در این دوره محروم می‌دارد.