نتایج مطالعات شرکت کنترل ترافیک شهرداری تهران نیز نشان می­دهد، در سال 1399 در بازه های زمانی عدم اجرای طرح ترافیک ناشی از تصمیمات ستاد مبارزه با کرونا، طول معابر دارای ازدحام ترافیک (در محدوده اجرای طرح ترافیک و طرح کاهش) در مقایسه با سال 1398 بطور چشم­گیری افزایش پیدا کرده است.

به گزارش مرور نیوز، شیوع و گسترش ویروس کرونا منجر به عدم اجرای محدودیت­های ترددی در شهر تهران تا نیمه خرداد ماه گردید و اجرای برنامه دورکاری، تغییرات ساعت کاری ادارات و شرایط قرنطینه، الگوی ترددی و ترافیکی شهر را تغییر داد. همچنین اجرای پروتکل­های بهداشتی و فاصله­ گذاری اجتماعی باعث گردید تمایل شهروندان به استفاده از حمل و نقل عمومی کاهش محسوس یابد.

شهرداری تهران ضمن اعمال تغییراتی در ساعات اجرای طرح ترافیک از  17 خرداد، تسهیلات مناسبی جهت تردد شهروندان در نظر گرفت که باعث گردید تا حدود زیادی پروتکل های بهداشتی نیز رعایت گردد. با این وجود همچنان شاهد بالا بودن حجم ترافیک و افزایش غلظت برخی از آلاینده­ها در شهر تهران هستیم. این درحالی است که اگر طرح اجرا نمی شد، احتمال افزایش بیشتر آلاینده ها بیش از این بود. لذا لازم است شهروندان به این مسئله توجه داشته باشند که عدم اجرای کامل این طرح صرفاً به دلیل کاهش سطح مواجهه شهروندان و رعایت فاصله اجتماعی بوده و بایستی از ترددهای غیرضروری در شهر خودداری شود.

مطالعات شرکت کنترل کیفیت هوا نشان می دهد در صورتیکه ازدحام ترافیک در معابر کاهش پیدا کند، منجر به این خواهد شد که زمان سفر شهروندان کاهش پیدا کرده و در نتیجه سرعت متوسط تردد در معابر شهری نیز افزایش پیدا کند.

نتایج این مطالعات بیانگر این است که در مسیر انتخابی مورد مطالعه، در صورتیکه ازدحام ترافیک کاهش پیدا کرده به نحوی که زمان سفر به مقدار 58% کاهش پیدا کند، به موجب آن سرعت متوسط سفر به میزان 165% افزایش پیدا کرده و میزان تولید و انتشار آلودگی به میزان 43% کاهش خواهد یافت. این در صورتی است که در هر دو حالت مقدار پیمایش وسیله نقلیه یکسان بوده است.

آلودگی هوا

آلودگی هوا

 

نتایج مطالعات شرکت کنترل ترافیک شهرداری تهران نیز نشان می­دهد، در سال 1399 در بازه های زمانی عدم اجرای طرح ترافیک ناشی از تصمیمات ستاد مبارزه با کرونا، طول معابر دارای ازدحام ترافیک (در محدوده اجرای طرح ترافیک و طرح کاهش) در مقایسه با سال 1398 بطور چشم­گیری افزایش پیدا کرده است. این اختلاف به مرور با اجرای محدود طرح کاهش، روند نزولی پیدا کرده است. در نتیجه در صورتیکه عدم اجرای طرح ترافیک تداوم پیدا می­کرد، انتظار می­رفت تولید آلودگی به ازای سفرهای شهروندان بین 30 تا 50 درصد در محدوده اجرای طرح ترافیک افزایش پیدا کند و شاهد شرایط نامطلوب­تر کیفیت هوا باشیم.

آلودگی هوا

نمودار میانگین طول معابر دارای ازدحام ترافیک در محدوده طرح ترافیک

 

(منبع: شرکت کنترل ترافیک تهران)