داروی رمدسیویر خبر داد داروی رمدسیویر ایرانی در انتظار تایید کنترل های نهایی است و احتمالا از هفته آینده در بیمارستان ها توزیع شود.

به گزارش مرور نیوز، محمدرضا شانه ساز رییس سازمان غذا و دارو در یک ارتباط اینستاگرامی، درباره قیمت گذاری داروهای جدید کرونا، گفت: بخشی از این داروها قیمت گذاری شده است. آن بخشی که وارداتی بوده، همه قیمت گذاری شده اند و آن بخشی هم که مربوط به تولید داخل است، در حال قیمت ‌گذاری است و احتمالا از آخر هفته توزیع بیمارستانی آغاز می شود. البته از آنجایی که داروهایی مانند فاویپیراویر، کلترا، اسلتامیویر یا همان تامی فلو، تولید داخلی هم دارند، قیمت گرفته‌اند. اکنون داروی رمدسیویر و اکتمرا است که در حال گرفتن قیمت هستند. خوشبختانه قیمت این داروهای تولید داخلی بسیار بسیار نازل‌تر از انواع وارداتی است.

رمدسیویر ایرانی در انتظار تایید کنترل های نهایی

وی افزود: در حال حاضر به عنوان مثال داروی رمدسیویر که وارداتی آن در بازار ناصرخسرو متاسفانه با قیمت های جنایتکارانه عرضه می شد، با نمونه  وارداتی که رسمی و قانونی آمده هر دانه یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان است، اما تولید داخلی آن یک چهارم این قیمت خواهد بود و در حد ۳۰۰ یا ۴۰۰ هزار تومان خواهد بود که نوع تولید داخلی آن تا پایان هفته می آید. این دارو اکنون تولید شده و در فاز پایداری و مراحل آزمایشگاهی است که تایید نهایی را بگیرد.

رییس سازمان غذا و دارو تاکید کرد: این دارو فقط در بیمارستان ها توزیع می شود. این ها اصولا داروهایی نیستند که مصرف داروخانه ای داشته باشند. از برخی همکاران پزشک که در مطب این داروها را تجویز می کنند، تعجب می کنم که نشان می دهد این افراد احتمالا با اولیه ترین خواص این داروها و ضوابط حاکم بر مصرف و تجویز این داروها آشنا نیستند که آن ها را تجویز می کنند.

وی ادامه داد: در حال حاضر چند هزار عدد از این دارو تولید شده که منتظر کنترل های نهایی و تایید است. باید توجه کرد که هیچ یک از این داروها برای درمان کرونا به عنوان داروهای قطعی تاییدیه نگرفته اند و همه کاندیدا هستند.

شانه ساز افزود: در اوایل اسلتامیویر مطرح شد و یادتان هست که چه صف طولانی جلو داروخانه ها برای این دارو ایجاد شد. همان زمان هم به مردم می گفتیم که این داروها واقعا ثر قطعی ندارند. بعد فاویپیراویر و کلترا مطرح شد. از آنجایی که این ویروس اثرات سنگینی در تحریک سیستم ایمنی بدن دارد، بدن را به واکنش های بسیار تهاجمی وادار کرده و این موضوع منجر به التهاب شدید ریه می شود که عامل آسیب کلی به بیمار می شود. بر همین اساس باید واکنش های بدن را مدیریت کنیم. داروهایی که مطرح می شود، یا خواص ضدویروس دارند و یا اثراتی است که واکنش بدن به ویروس را کاهش می دهد، اما هیچ یک از آن ها متاسفانه اثر قطعی و ثمربخشی ندارند.   با این حال ما خود را مکلف می دانیم که آخرین یافته های دنیا را در اختیار مردم قرار دهیم.

رییس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه ان شالله از اواخرهفته نمونه تولید داخل این داروها با قیمت بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان وارد بیمارستان ها می شوند، گفت: قیمت برند این داروها بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ دلار است که با قیمت ارز نیمایی بسیار بالا می شود. نمونه هندی حدود  ۷۵ دلار است.