بعد از لغو طرح ترافیک به نظر می رسد به زودی نوبت به اجرای محدودیت های شدیدتری خواهد رسید که شاید مهمترین آنها اتخاذ تدابیری برای جریمه شهروندانی است که پروتکل های بهداشتی را رعایت نمی کنند باشد.

به گزارش مرور نیوز، به نظر می رسد برخلاف ادعای معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران؛ توقف یک هفته ای طرح ترافیک در پایتخت آثار خودش را در همین مدت هم نشان داده است.  فرمانده ستاد عملیات مقابله با کرونا ی تهران با بیان اینکه با اجرای محدودیت های ترافیکی و لغو طرح ترافیک شاهد کاهش 10 درصدی آمار فوتی ها در تهران هستیم شرایط تهران همچنان قرمز است، گفت:‌ برهمین پایه از کمیته امنیتی انتظامی و اجتماعی وزارت کشور درخواست کردیم تا کلیه محدودیت‌های اعمال شده تاکنون در تهران ، برای هفته آینده نیز تمدید شود. از جمله اینکه از شهرداری خواستیم تا طرح ترافیک را یک هفته دیگر نیز تعلیق کند.

سید مناف هاشمی؛ معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران نیز؛ بعد از این اظهارات در جمع خبرنگاران خبر از موافقت شهرداری و ستاد کرونا برای تمدید یک هفته ای لغو طرح ترافیک داد و گفت: متناسب با تصمیم هفته گذشته که مقرر شد یک هفته طرح ترافیک تهران تعلیق شود و بررسی های لازم در خصوص آسیب  ها انجام شود ظرف 4 روز گذشته با تعامل و همکاری وزارت بهداشت، فرماندهی ستاد مقابله با کرونای تهران و استانداری تهران گزارشی را در این جلسه ارائه دادیم.

وی با طرح این ادعا که لغو طرح ترافیک تأثیر چندانی در کاهش مسافرین مترو و اتوبوس نداشته و این کاهش در حد 3 یا 4 درصد بوده است گفت: استفاده شهروندان از ماسک در مترو و بی آر تی حدود 98 درصد است و در سایر اتوبوس ها این آمار کمتر است که در تلاش هستیم افزایش استفاده از ماسک در اتوبوس های عادی را نیز در میان شهروندان افزایش دهیم.

معاون شهردار تهران در نهایت در حالیکه تلاش می کرد مسئولیت تصمیم گیری در مورد لغو طرح ترافیک را بر دوش ستاد کرونا بیاندازد گفت: به دلیل قرمز بودن وضعیت تهران و اثرگذاری روانی موضوع لغو طرح ترافیک شهرداری تهران با تصمیم  جلسه کمیته اجتماعی و انتظامی ستاد ملی کرونا برای هفته آینده نیز طرح ترافیک لغو می شود.

بدین ترتیب بار دیگر شهرداری باوجود تمام اصرارهایی که برای اجرای طرح ترافیک دارد، مجبور شد مجددا برای مدتی دیگر اجرای این طرح را به تعویق بیاندازد.

سایر محدودیت ها

اما آمارهایی که دیروز دکتر زالی در مورد کرونا و نقشه توزیع آن در تهران داد از جهات فراوانی قابل تامل است. وی با اشاره به بررسی تحلیلی تهران طی دو هفته اخیر در رابطه با میزان ابتلا، گفت: کماکان بیشترین میزان ابتلا مربوط به منطقه 4 بوده و بعد از آن منطقه ۲ و بعد مناطق ۱۴ و ۱۵ بوده است. پایین‌ترین میزان ابتلا در هفته جاری نیز اگر لواسانات را در نظر نگیریم که دارای پایین‌ترین میزان ابتلا بوده،  در بررسی سایر مناطق مشاهده می‌شود که برای اولین بار منطقه یک تهران دارای پایین‌ترین میزان ابتلا بوده؛ در حالیکه این آمار در گذشته مربوط به منطقه 22 بوده و در هفته اخیر منطقه ۲۲ رتبه دوم در پایین‌ترین آمار ابتلا و فوتی پیدا کرده است.

وی با اشاره به نکته مهم بعدی درباره استان تهران، گفت: در رابطه با مناطقی در تهران که از میزان ابتلای کمتری برخوردارند از جمله مناطق 21 و 22 باید از شکل گیری خوشه‌های جدید بیماری در این مناطق پیشگیری کنیم که بخشی از آن به  اقدامات بهداشتی و مراقبت‌های ما و بخش دیگر به همکاری خود مردم بستگی دارد.

با این وجود به نظر می رسد وضعیت تهران بسیار قرمزتر از آن است که با این تدابیر وضعیتش بهتر شود. این وخامت تا حدی است که احتمالا به زودی شاهد جریمه کردن شهروندانی خواهیم بود که پروتکل های بهداشتی را رعایت نکرده اند. ذوالفقاری معاون امنیتی انتظامی وزارت کشور، دیروز از تدوین ضمانت های اجرایی برای عدم رعایت پروتکل های بهداشتی از سوی مردم و دستگاه ها خبر داد و گفت: قطعا این ضمانت های اجرایی پس از تصویب ستاد ملی کرونا اجرایی خواهد شد.

وی تاکید کرد: با توجه به شرایط کرونا در تهران، طرح ترافیک یک هفته دیگر  لغو و در این مدت بررسی خواهد شد که لغو طرح ترافیک چه میزان در کاهش این بیماری موثر بوده که اگر موثر بوده باشد ادامه پیدا می کند و اگر مشخص شود تاثیر چندانی ندارد تصمیم دیگری اتخاذ خواهد شد.

وی همچنین از نهایی شدن دستورالعمل عزاداری های محرم نیز خبر داد. دستورالعملی که به زودی  برای اجرا به سراسر کشور ابلاغ خواهد شد..

علاوه بر این معاون نظارت بر اماکن عمومی پلیس امنیت تهران از احتمال تعطیلی پاساژهای پرتردد که در آن پروتکل های بهداشتی به صورت کامل رعایت نمی شود، خبر داد.

سرهنگ نادر مرادی با اعلام این خبرگفت : با توجه به شیوع موج دوم ویروس کرونا و تعطیلی مجدد برخی از صنوف در دو هفته اخیر، متاسفانه در برخی از اماکن مانند پاساژ ها، پروتکل های بهداشتی به صورت کامل و جامع رعایت نمی شود که این امر موجب افزایش نگرانی مردم شده است.

این مقام انتظامی به عنوان نمونه از دو پاساژ مهم تجاری تهران نام برده وگفت: در بررسی های صورت گرفته پاساژ "علاءالدین" و پاساژ " ارگ " که از اماکن صنفی پرتردد هستند بر اساس مشاهدات و بررسی های صورت گرفته پروتکل های بهداشتی را به درستی رعایت نکرده که این امر احتمال افزایش شیوع این بیماری را در مردم افزایش می دهد.

سرهنگ مرادی با بیان اینکه تذکرات لازم درجلسه با رؤسای اتحادیه به آنها ابلاغ شده است، تاکید کرد: مسئولان این پاساژ ها و سایر پاساژها دقت کنند اگر اصول بهداشتی از قبیل پاکسازی محیط، رعایت فاصله فیزیکی و ماسک زدن رعایت نشود احتمال تعطیلی آنها برابر دستور ستاد ملی مقابله با کرونا وجود دارد.

بدین ترتیب به نظر می رسد طی روزهای آتی تهران و شهروندان پایتخت نشین آن باید منتظرمحدودیت های بیشتری و سخت تری باشند.