پیشنهاد راه‌اندازی اتاق‌های امن تزریق مدت‌ها پیش از سوی سازمان بهزیستی داده شد و در نشست مشترک وزارت رفاه و ستاد مبارزه با مواد مخدر مطرح و به تصویب رسیده است که قرار بود در 3 استان به صورت آزمایشی اجرا شود که تاکنون به مرحله اجرا نرسیده است.

به گزارش خبرنگار مرور نیوز، پیشنهاد راه‌اندازی اتاق‌های امن تزریق مدت‌ها پیش از سوی سازمان بهزیستی داده شد و در نشست مشترک وزارت رفاه و ستاد مبارزه با مواد مخدر مطرح و به تصویب رسیده است. که بلافاصله با مخالفانی رو به روی شد به طوری که آنها معتقد بودند اجرای این طرح را غیر کارشناسی میدانند و معتقدند که طرح یادشده از همان بدو آغاز شکست خواهد خورد. 

آنها معتقد بودند راه اندازی اتاق تزریق، کاری عبث و بیهوده است و تنها محملی برای جولان معتادان خواهد شد تا آنان بدون دغدغه وصرف هزینه مالی به استمرار مصرف مواد مبادرت کنند. در واقع مخالفان اجرای طرح راه اندازی اتاق تزریق همچنین می گویند: این طرح در کاهش آسیب اعتیاد هیچ کمکی به جامعه نخواهد کرد بلکه با لحاظ حقوقی به این افراد فرصت می دهد تا سلامت جامعه را در معرض خطر قرار دهند.

نظر مسئولان؛سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر: اتاق تزریق برای معتادان یک ضرورت است

در برابر نظرات مخالفان اجرای طرح راه اندازی اتاق امن تزریق؛‌ مسئولان اجرایی همچون پرویز افشار معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر معتقد است ایجاد مکانی امن به نام اتاق تزریق برای معتادان یک ضرورت است و باید در کشور به اجرا درآید.  در واقع آمادگی کافی و لازم برای اجرایی شدن این طرح در کشور وجود دارد. 

افشار در عین حال از راه اندازی اتاق تزریق در 2 استان کرمان و خوزستان خبر می دهد و می افزاید: اقدامات لازم در این باره انجام شده است. 

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر همچنین تصریح می کند:‌ اتاق تزریق در تهران راه اندازی نخواهد شد چرا که هنوز درخواستی در این باره نداشته ایم.

نظر مسئولان؛ رئیس سازمان بهزیستی کشور: ایجاد این مرکز زیر سوال بردن مصرف معتادان نیست 

انوشیروان محسنی بندپی رئیس سازمان بهزیستی کشور هم درباره این طرح نیز معتقد بود این طرح، کاری علمی است که ابتدا از سوی سازمان بهزیستی ارائه شده است. 

وی می گوید: طرح ایجاد اتاق امن تزریق در همه جای دنیا موفق عمل کرده است و بدون شک در کشور نیز جواب خواهد داد و با اجرای آن، قادر به مدیریت معتادان خواهیم شد. 

محسنی بندپی با بیان اینکه هم اینک معتادان از مواد ناخالص غیراستاندارد که عموما به سرب آغشته است استفاده می کنند، می افزاید: با راه اندازی این گونه اتاق ها سلامت معتادان کنترل و مدیریت خواهد شد. 

وی جلوگیری از حضور معتادان درحال تزریق در خیابان، پارک‌ها و اماکن عمومی و همچنین کاهش تزریق پرخطر مواد مخدر را از عمده اهداف این طرح بیان می کند. 

محسنی بندپی معتقد است:  ایجاد اتاق های تزریق به معنای تأیید مصرف مواد نیست بلکه یک دیدگاه علمی واقع بینانه و پذیرفته ای شده است تا افراد مصرف کننده مواد که به هر دلیلی قادر به کنار گذاشتن آنی مواد نیستند تحت کنترل قرار گیرند. 

وی می گوید: باید به تدریج عوارض اعتیاد را در معتادان کم کرد تا آسیب، کاهش یابد و انگیزه ترک و بهبودی در مصرف کننده ایجاد شود. 

رئیس سازمان بهزیستی کشور می گوید: هدف از ایجاد این مراکز زیر سوال بردن مصرف معتادان نیست بلکه هدف آن است که عوارض مصرف برای مصرف‌کننده کاهش پیدا کند.

معاون پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور:راه اندازی اتاق‌های امن تزریق در ۳ استان

محسن روشن‌پژوه، معاون پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشوربا اعلام این خبرگفت: این طرح قرار است به صورت پایلوت اجرا شود تا از نظر علمی و مؤثر بودن بررسی شود.در جاهای مختلف دنیا این برنامه اجرا شده و تجربه آن نشان داده که روش خوبی است، بنابراین از نظر علمی بودن آن شکی نیست، اما از نظر روش اجرا و جایگاه آن، باید در بسته خدماتی دیده شود.  

روشن پژوه در ادامه با بیان اینکه این برنامه در سه استان پرخطر از جمله کرمان و خوزستان اجرا می‌شود و ممکن است تهران هم به آن افزوده شود، گفت: چالشی که داریم این است که ببینیم این برنامه با چه ملاحظاتی بهتر است اجرا شود. اینکه گروه سنی خاصی تعریف شود یا معتادانی را دربربگیرد که نوع خاصی از مواد مخدر را مصرف می‌کنند، باید در پروتکل وارد شود، در حالی که هنوز نهایی نشده است.  

 معاون پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی گفت: راه‌اندازی اتاق‌های امن تزریق 2 تا 3 ماه آینده خواهد بود و ستاد مبارزه با مواد مخدر نیز با آن موافق است، چرا که مصوبه ستاد است. ما در واقع با ایجاد چنین اتاق‌هایی مواد مخدر به معتادان نمی‌دهیم بلکه شرایطی را فراهم می‌کنیم که علاوه بر اینکه کنترل ما بر مصرف معتادان بیشتر می‌شود، آسیب کمتری هم به آنها وارد شود.  

وی گفت: دلیل ارائه چنین پیشنهادی، مقابله با حضور معتادان در خیابان‌ها، پارک‌ها و اماکن عمومی است، از طرفی، مصرف تزریقی مواد مخدر نیز که بسیار خطرزا بوده، از این طریق کاهش می‌یابد.

درحالی که معاون پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی از راه اندازی اتاق‌های امن تزریق به طور آزمایشی در 3 استان کشور خبر می‌دهد؛ قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر این موضوع را در حد «طرح» دانسته و معتقد است که درحال حاضر نمی توان زمان عملیاتی کردن این طرح را در کشور مشخص کرد.

قائم مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر: اتاق امن ترزیق در حد پیشنهاد است

پیشنهاد اتاق‌های امن تزریق هم تنها در حد یک پروژه مطالعاتی در ستاد مبارزه با مواد مخدر مطرح شده است که متأسفانه یکی از افراد قبل از نهایی شدن این پیشنهاد آن را رسانه‌ای کرد. در دنیا اتاق‌هایی برای معتادین جهت تزریق وجود دارد که البته شرایط خاصی دارد.

مسیر مواد مخدر تهیه شده، چگونگی و شکل وجود مواد در این اتاق‌ها و همچنین چگونگی تحویل آن به معتاد بخش‌های ویژه این پیشنهاد است که البته در حال حاضر تنها در حد طرح، اقدام و پژوهشی، مطالعه و بررسی معایب و مزایای آن هستیم و قرار نیست که ستاد مبارزه با مواد مخدر آن را اجرایی کند ضمن اینکه باید دید این پیشنهاد با قوانین و مقررات هم راستا است، یا خیر؟

معاون بهزیستی: این طرح دو سال پیش از سوی ستاد مبارزه با مواد مخدر مطرخ شد، اما به سرانجام نرسید

این موضوعات سبب شد تا به سراغ محسن روشن پژوه برویم تا جزئیات این طرح را جویا شویم که وی معتقد است استفاده از این اتاق ها موجب کاهش خطرات ناشی از انتقال بیماری از طریق تزریق غیربهداشتی، جلوگیری از مرگ و میر براثر مصرف بیش از حد مواد و اتصال مصرف کنندگان مواد مخدر در معرض خطر بالا با خدمات درمان اعتیاد و دیگر خدمات اجتماعی خواهد شد و به همین دلیل سازمان بهزیستی براساس تفکر علمی و مبتنی بر داده های علمی و تجربه جهانی این کار را انجام خواهد داد .

روشن پژوه در ادامه با بیان آنکه وقتی برنامه کاهش آسیب را در کشور پذیرفته ایم پس باید بطورکامل و مبتنی بر شواهد آن را اجرا کنیم و یکی از این حلقه های برنامه کاهش آسیب که در دنیا تجربه موفقی داشته و اثربخشی آن در کاهش عوارض از جمله خشونت و ابتلا به ایدز و اوردوز نشان داده شده «راه اندازی اتاق تزریق» یا به عبارت دقیق تر «اتاق های مصرف مدیریت شده» است؛ می گوید: پیشنهاد راه اندازی اتاق های امن تزریق را  از سال های قبل مطرح کردیم؛ به طوریکه یک بار حدود دو سال پیش در ستاد مبارزه با مواد مخدر مطرح اما مقاومت هایی در برابر آن صورت گرفت و سرانجام موافقت نشد؛ سپس با همکاری و موافقت معاونت رفاهی وزارت رفاه مجددا این طرح را مطرح کردیم که این بار تصویب شد و چند ماه پیش نیز در جلسه اصلی و جلسه کمیته درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر مقرر شد که به صورت آزمایشی با درنظر گرفتن ملاحظات فرهنگی ، اجتماعی ، قضایی ، حقوقی و انتظامی اجرا شود.

به گفته معاون پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی در حال حاضر مطالعات اولیه راه اندازی اتاق های مصرف مدیریت انجام شده و قرارست به زودی این اتاق ها در سه استان کرمان، خوزستان و سیستان و بلوچستان به صورت آزمایشی راه اندازی شود .