با اظهارات جدید شهردار تهران و همچنین رییس دفتر رییس جمهور در مورد عدم دعوت از شهردار تهران برای حضور در جلسات هیات دولت، به نظر می رود تنش های میان این دو چهره نه تنها کمتر نشده که روز به روز عمیق تر و وسیع تر می شود.

به گزارش مرور نیوز، "اجرای قانون در هرجایی تاوان خود را دارد!" این ضرب المثل قدیمی اما مصداق وضعیت امروز شهردار تهران است. دیگر شکی وجود ندارد که اجرای قانون در مورد تخلفات ساختمانی در ملک موسوم به ملک ریاست جمهوری باعث شده تا رابطه شهردار با رییس جمهور به شدت شکر آب شود. بطوریکه شهردار تهران که از همان دوره تصدی شهرداری‌اش، تقریبا به طور مرتب در جلسات هیات دولت شرکت می کرد به یکباره دیگر به پاستور و جلسات یاد شده نرفت تا این شایعه بیشتر قوت بگیرد که رییس جمهور به شدت از دست شهردار تهران در خصوص جنجالی که به خاطر تخلف ملک ریاست جمهوری به پا شد، عصبانی است. آنقدر عصبانی که حتی ورود شهردار تهران به جلسات هیات دولت را ممنوع کرده است! گرچه شهردار تهران که همواره به خاطر روحیه جنگ گریزی‌اش مشهور بوده و هست در ابتدا تلاش کرد تا این مساله را کتمان کند. وی در ۱۵ تیرماه و در همین خصوص به خبرنگاران گفته بود: دعوتنامه‌های دولت را دریافت می‌کنم. ممکن است در اجرا در برخی مسائل نقطه‌ نظراتی وجود داشته باشد، اما هدف دولت و ما اجرای قانون است.

اما برخلاف ادعای شهردار تهران، اظهار نظر اعضای شورای شهر و جمعی از فعالان سیاسی و.... دقیقا خلاف این ادعا را ثابت می کرد. محمد سالاری رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران در واکنش به عدم حضور شهردار در جلسات هیأت دولت این موضع را مرتبط با تخریب طبقه اضافی ملک متعلق به نهاد ریاست جمهوری دانست و خواستار شفاف‌سازی طرفین شد. جواد امام یکی از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب نیز چند روز بعد از این انکار شهردارتهران در حساب توئیتری خود نوشت: آیا علت دعوت از حناچی شهردار تهران و غیبت در جلسات اخیر هیأت دولت به دلیل جلوگیری از ادامه تخلف ساختمانی ملک ریاست جمهوری در منطقه جماران است؟

محمدجواد حق‌شناس عضو شورای شهر که خودش یکی از مسببان اصلی افشای این تخلف بود نیز در همان زمان و در صفحه شخصی خود نوشت: در محله جماران، نهاد، ساخت و خلاف می‌کند، دو تن از اعضای شورا پیگیری شده و می‌بینند بنیاد مسکن بی‌پروانه تا طبقه پنجم رفته و صدای اهالی درآمده است، خواهان اعمال قانون و قطع تخلف می‌شوند، شهرداری هم تخریب می‌کند. به شهردار در دولت عنایت شده و به دولت نمی‌رود.

این اظهار نظرها اما وقتیکه نتیجه‌ای را به دنبال نداشت، مصاحبه ها و اظهار نظرهای بعدی، کم کم رنگ و بوی "خواهش" به خود گرفت. حسن رسولی خزانه‌دار شورای شهر تهران در کانال شخصی‌اش نوشت: حضور عزتمندانه حناچی در جلسات دولت را به نفع طرفین می‌دانم و از آقای شهردار انتظار دارم همچنان با مناعت طبع ضمن تکریم رئیس‌جمهور با موضوع عزتمندانه برخورد کند.

همچنین حسن خلیل‌آبادی عضو شورای شهر تهران نیز با تایید اینکه شهرداری به جلسات هیات دولت نمی روند در مورد دلایل بروز این مساله گفت: شاید به موضوع تخریب ملک نهاد ریاست‌جمهوری مربوط باشد!

دعوت می شود!

با این وجود برخی از اعضای شورای شهر در روزهای ابتدایی انتشار این خبر آن را رد کردند. زهرا نژادبهرام عضو هیأت رئیسه شورای شهر تهران یکی از همین اعضا بود که در همان زمان و در واکنش به این خبر گفت: اینکه حناچی را به جلسات راه نمی‌دهند درست نیست. آقای حناچی به جلسات دعوت می‌شوند. صحبت‌هایی هم ممکن است درباره برخی اتفاقات بوده باشد، اما شهردار تهران همچنان دعوت می‌شوند و به هیأت دولت می‌روند. 

ناهید خداکرمی عضو شورای شهر تهران نیز در این‌باره گفت: تا جایی که اطلاع دارم از آقای حناچی برای شرکت در هیئت دولت دعوت می شود ولی گویا مانع جای دیگری است. بی شک سوتفاهم فیمابین رفع خواهد شد و بزودی حناچی در هیئت دولت حاضر خواهد شد و روحانی نیز از آن استقبال می کند زیرا امور کشور وابسته به پایتخت است و روابط حسنه مدیریت شهری و رئیس جمهور می تواند بار بزرگی از دولت بکاهد.

اما این پنهان کاری شهردار تهران در مورد عدم حضورش در جلسات هیات دولت چندان به طول نیانجامید. وی بعد از حدود یک ماه و نیم از اولین انکارش؛ درجالیکه به نظر می رسید از بخشش رییس جمهور نا امید شده است در نشست خبری خود با خبرنگاران در این زمینه در حالیکه تلاش می کرد تا باز هم جواب تند و تیزی ندهد تا تنش های موجود را بیشتر نکند، گفت: به نظرم رابطه دولت و شهرداری دوطرفه است. شخصیت بنده به گونه‌ای است که ادبیات تند و طلبکارانه را نمی‌پسندم و معتقدم با تلاش، ممارست و پیگیری می‌توان مشکلات را حل کرد.

پیروز حناچی حدود یک هفته بعد از این نشست در برنامه‌ای تلویزیونی و برای نخستین بار به عدم دعوت از وی برای حضور در جلسات هیات دولت اعتراف کرد و گفت: مدتی است که دعوتنامه‌ای برای بنده برای حضور در جلسات هیئت دولت ارسال نمی‌شود و طبیعتاً من هم شرکت نمی‌کنم.

حناچی در پاسخ به این پرسش که دلیل عدم دعوت وی  به اختلاف ملک جماران  برمی‌گردد یا خیر؟ گفت: نه اینگونه نیست و اختلاف از این جنس در بین شهرداری تهران و دستگاه‌های مختلف زیاد است چه نهاد و چه سایر دستگاه‌ها همچنین خیلی از وزارتخانه‌ها در سطح شهر تهران رای ماده ۱۰۰ دارند و اگر شهرداری بخواهد همه این موارد را اجرا کند، عملاً امکانپذیر نیست و اختلاف به طور طبیعی وجود داشته اما به طور قطع هم برای دولت و هم برای شهرداری تهران این ارتباط نزدیک به نفع شهروندان تهرانی است.

آب پاکی روی دست حناچی!

این دو اظهار نظر آخر شهردار تهران اما بی جواب نماند بلکه با جواب تقریبا تندی از سوی رییس دفتر رییس جمهور مواجه شد.

محمود واعظی درست روز بعد از اظهارات حناچی در این برنامه تلویزیونی در پاسخ به سوالی درباره علت عدم حضور شهردار تهران در جلسه هیئت دولت آب پاکی را روی دست حناچی و افکار عمومی ریخت و به راحتی گفت: اینکه زمانی فردی برای چند جلسه دعوت می‌شود، دلیلی نمی‌شود که برای همه‌ جلسات از او دعوت شود.

اما رییس دفتر رییس جمهور نگفت که چرا سه سال تمام باید شهردار تهران در جلسات هیات دولت حضور داشته باشد ولی به یکباره تصمیم برآن شود که ورود وی به جلسه یاد شده؛ متوقف شود؟! آنهم درست از یکی دو هفته بعد از شروع جنجال رسانه ای علیه تخلف نهاد ریاست جمهوری در مورد ملک جماران و تخریب یک طبقه‌ای که اضافه ساخته شده بود!

ولی در هر صورت آنچه مسلم است این است که با وجود پادرمیانی بسیاری از چهره های سیاسی و شهری، همچنان حسن روحانی نتوانسته با این مساله کنار بیاید که قانون برای همه یکسان است. حتی برای رییس جمهور! و این تاوانی است که شهردار باید بپردازد. تاوانی که شاید در آینده هزینه هایی به مراتب بیشتر را برای حناچی به دنبال داشته باشد.