معاون توسعه مدیریت، منابع و برنامه ریزی وزارت بهداشت از جذب ۱۰ هزار نیرو در این وزارتخانه خبر داد.

به گزارش مرور نیوز، سید کامل تقوی نژاد معاون توسعه مدیریت، منابع و برنامه ریزی وزارت بهداشت در ارتباط اینترنتی با حضور خبرنگاران در حال برگزاری است، ضمن تبریک روز پزشک و قدردانی از زحمات مجاهدان سلامت اظهار داشت: خوشبختانه با تلاش‌های همکاران حوزه سلامت برای ارتقای نظام بهداشت و درمان در کشور موفق شدیم در دولت یازدهم و دوازدهم حدود ۳۶ هزار تخت در قالب طرح احداث تکمیل و توسعه تخت‌های بیمارستانی در طرح تحول سلامت به بهره‌برداری برسانیم.

تقوی‌نژاد گفت: همچنین حدود ۱۷ هزار واحد بهداشتی که نیاز به تعمیرات اساسی داشتند تعمیر شدن حدود ۱۹۲۱ پروژه از آغاز هفته دولت تا پایان دولت دوازدهم به بهره‌برداری خواهد رسید در این پویش ابتدا در همین هفته ۱۶۴ پروژه بهداشتی و درمانی به نام ۱۶۴ شهید مدافع سلامت کار خود را آغاز خواهد کرد و در اختیار مردم قرار خواهد گرفت و پس از آن بعد از هفته دولت تا ۱۲ فروردین سال ۱۴۰۰ که سال تثبیت نظام جمهوری اسلامی ایران ۱۴۰۰ پروژه به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی گفت: در طرح استفاده مطلوب مردم از خدمات بهداشتی و درمانی کشور این ۱۹۲۰ پروژه با اعتباری قریب به ۱۶ هزار میلیارد تومان به بهره‌برداری خواهد رسید که اعتبار آن تامین شده و در اختیار قرار خواهد گرفت.

*جذب ۱۰ هزار نفر در وزارت بهداشت

معاون توسعه وزارت بهداشت ادامه داد:  نتیجه آزمونی که آبان ماه سال گذشته برگزار شد، اسفند ماه اعلام شد و حدود ۱۰ هزار نفر از نیروهای تازه‌نفس در رشته‌های مختلف جذب شدند که از این تعداد ۴۵۰۰ نفر پرستار هستند.

وی تصریح کرد: به علاوه مجوز بکارگیری ۲۲۸۴ نفر را طی هفته‌های گذشته به دانشگاه‌ها اعلام کردیم و داوطلبین ثبت نام خود را انجام داده‌اند و در روزهای آتی این افراد در آزمون شرکت خواهند کرد که از طریق دانشگاه به طور مستقیم جذب آنها انجام می‌شود.

تقوی‌نژاد با اشاره به وعده وزیر بهداشت در خصوص جداسازی کارانه و اضافه کاری پرستاران گفت: جداسازی کارانه و اضافه‌کاری برای پرستاران محقق شد از اسفندماه به دانشگاه‌ها ابلاغ شد.

معاون توسعه وزارت بهداشت گفت: در بخش‌های مختلف اختلافی بین نیروهای رسمی، طرحی و شرکتی از لحاظ دریافت‌ها وجود داشت که تلاش شد این اختلاف به حد اقل برسند، و اکنون وضعیت با ثبات تری دارند اما دغدغه سایر همکاران ما این بود که حقوق به هم نزدیک‌تر شود که تلاش کردیم حقوق این افراد با حقوق نیروهای پیمانی فاصله زیادی نداشته باشد.

*امتیاز ویژه استخدام برای پرسنل خط مقدم مبارزه با کرونا

وی افزود: اقدام دیگری که طی روزهای اخیر انجام شد و بسیار اساسی و مهم است این است که با تصویب ستاد ملی کرونا و تصویب شورای توسعه مدیریت سرمایه انسانی خوشبختانه برای افرادی که طی ماه‌های گذشته در مواجهه مستقیم با بیماری کرونا بودند امتیازاتی قائل شدیم و برای افرادی که در این عرصه فعالیت کردند به ازای هر ماه فعالیت ۲ امتیاز در نظر گرفتیم که سقف این امتیاز داد ۲۰ هست و در استخدام های آتی ۲۰ امتیاز برای آنها در نظر گرفته می شود.

تقوی نژاد ادامه داد: بحث پرداخت کارانه پزشکان و پرستاران در دستور کار قرار گرفت و میزان مطالبات کارانه پرستاران و پزشکان از ۲۴ ماه به زیر ۱۰ ماه کاهش یافت.

وی با بیان اینکه در این دولت تعداد تخت های ویژه کشور دو برابر شده است گفت: اگر اقدامات خوبی در حوزه سلامت را شاهد هستیم بخش عمده‌ای به حوزه زیرساخت‌ها بر می‌گردد.

تقوی نژاد خاطرنشان کرد: همچنین ۲۶۲ مرکز زایمانی در کشور ایجاد شده و تغییرات عمده ای در اتاق‌های زایمان سنتی ایجاد شده است، به نوعی باید گفت کمتر شهری در کشور وجود دارد که این بلوک ها در آنها توسعه و بازسازی نشده باشد.

*بهره‌برداری از ۱۰۰ طرح اورژانس

معاون توسعه وزارت بهداشت گفت: ۱۸۳ کلینیک ویژه در این مدت به بهره‌برداری رسیده که اقدامی جدید است. ۱۰۰ طرح اورژانس در کشور راه اندازی شده و ۹۷ مرکز بیماری‌های خاص و سرطان در کشور اضافه شده است. وی تصریح کرد: نرخ فرسودگی تخت‌های بیمارستانی از ۵۷ درصد به ۴۳ درصد رسیده است و ۹۶ بیمارستان با ظرفیت بیش از ۱۱ هزار تخت به بهره‌برداری خواهد رسید.

*جزئیات دریافت یک میلیارد یورو

به گفته تقوی‌نژاد، حدود ۴۵ بیمارستان و توسعه بیمارستانی با حدود ۶۳۸۹ تنخت از هفته دولت سال گذشته تاکنون داشته‌ایم، ۳۲طرح اورژانس و ۵۵۰پروژه بهداشتی در این مدت به بهره‌برداری رسیده است. ما توسعه را متوقف نکردیم و فعالیت ما در حوزه ساخت و ساز با وجود بیماری کرونا کم نشد.

وی افزود: از محل یک میلیارد یورو ۴۱۰۰ میلیارد یورو اعتبار دریافت کردیم، و با هماهنگی بانک مرکزی ۲۰۰ میلیون یوروی دیگر مقرر شد که ریال آن تامین شود، و وزری بهداشت از رئیس جمهور درخواست داده بقیه اعتبار محقق شود و که رئیس جمهور دستور آن را صادر کرده است. تامین کسری نیاز دانشگاه، ایجاد مرکز سی دی سی، تامین تجهیزات و توسعه تاسیسات و توسعه تجهیزات سرمایشی، پرداخت پرسنل و ... از جمله مواردی بوده که این مبالغ در آنجا صرف شده است.

* با تبعیض برخورد می‌کنیم

تقوی‌نژاد گفت: برخی گزارش‌های غیررسمی نشان می‌داد که پرستاران کارانه صحیحی دریافت نکردند که پس از آن بخشنامه ارسال شد و کارگروهی تشکیل شد تا پرداختی پرستاران کنترل شود و با تبعیض و بی عدالتی برخورد شود، نمی‌شود فردی در بخش ستادی فردی مبلغ بیشتری دریافت کند.

معاون توسعه وزارت بهداشت افزود: سال گذشته به استانی سفر کردم و پرسنل ۲۴ ماه کارانه طلب داشتند که این زمان ۱۳ الی ۱۴ ماه کاهش یافته است.