وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با اشاره به پیک دوم کرونا در کشور بیان کرد متاسفانه گردشگری در کشور روزگار خوبی ندارد.

به گزارش مرور نیوز، علی‌اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی که پس از انتشار اطلاعیه ستاد کرونا درباره پرهیز از سفر در تعطیلات پیش‌ رو گفته بود «در سطح ملی به کرات این موضوع مطرح است که سفر موجب تشدید کرونا می‌شود، در صورتی که رعایت نکردن فاصله اجتماعی، ازدحام و استفاده نکردن از ماسک، عامل اصلی شیوع است و سفر کمترین تأثیر را دارد» اینک می‌گوید: به آن اطلاعیه اعتراض نکردم. اما در دیگر مراکز شهری بویژه در سیستم حمل و نقل ازدحام عامل اصلی انتشار ویروس بوده است، درحالی‌که ما برای هتل‌ها و سایر اقامتگاه‌ها پروتکل‌های دقیقی با تایید وزارت بهداشت تهیه کردیم که انصافا خوب، دقیق و سختگیرانه رعایت می‌شود. آن‌چه موجب انتشار ویروس است ازدحام و رعایت نکردن و ماسک نزدن است. دوستان در وزارت بهداشت هم به واسطه این‌که کنترل بهتر داشته باشند فعلا محدودیت در سفر را اعمال کرده‌اند. اگر این روند طولانی شود برای گردشگری سخت خواهد شد و نمی‌توان جبران کرد.

او چندی پیش میزان خسارت واردشده از ویروس کرونا را به صنعت گردشگری ۱۲ هزار میلیاد تومان برآورد کرده و نسبت به ورشکستگی این صنعت ابراز نگرانی کرده بود. وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی که به مناسبت هفته دولت با یک برنامه رادیویی گفت‌وگو می‌کرد، درباره واکنشی که به اطلاعیه ستاد کرونا داشته است، توضیح داد: کرونا ضربه سختی به گردشگری دنیا وارد کرد که شامل حال گردشگری ایران هم شد. البته در خردادماه اجازه‌ای را از ستاد ملی گرفتیم و فعالیت‌ها را به صورت کامل شروع کردیم و خوشبختانه گردشگری داخلی آن‌قدر ظرفیت بالایی داشت که به سرعت جبران کند، اما متاسفانه با اوج گرفتن ویروس کرونا محدودیت‌هایی به ویژه برای جلوگیری از سفر اعمال شد و متاسفانه گردشگری روزگار خوبی ندارد.

او یادآوری کرد که پروتکل‌ها در اقامتگاه‌ها سختگیرانه رعایت می‌شود و هر اتاقی که مورد پذیرش قرار می‌گیرد تا ۲۴ ساعت مسافر ندارند و کاملا ضدعفونی می‌شود. در هتل‌ها اتفاق بدی رخ نمی‌دهد اما در وزارت بهداشت فعلا روی سفر و جابه‌جا شدن نکته دارند، وگرنه پروتکل‌هایی که تهیه شده مورد تایید وزارت بهداشت بوده است.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ادامه داد: تا قبل از کرونا گردشگری در کشور فراگیر شده بود و تحول اقتصادی خوبی درحال وقوع بود و شمار زیادی از جوانان با سرمایه‌های کوچک وارد این حوزه شده بودند. تعداد بومگردی‌ها از عدد دوهزار واحد عبور کرده بود. تبدیل فضاهای تاریخی به هتل بوتیک که عمدتا با سرمایه جوانان اتفاق افتاد نیز بسیار مورد توجه گردشگران خارجی قرار گرفت و عدد گردشگران خارجی هم به هشت میلیون نفر رسیده بود.

مونسان با بیان این‌که امیدواریم روند رو به رشد گردشگری را تداوم دهیم، گفت: با تایید وزارت بهداشت و کمیته اجتماعی کشور، شهریورماه گردشگری خارجی و پروازهای خارجی برقرار خواهد شد و تعداد آن‌ها افزایش می‌یابد.