مدیر آموزش و پرورش کاشان گفت: آموزش فراگیر و باکیفیت و یادگیری مادام العمر از جمله برنامه های نظام آموزشی برای توانمندسازی معلولان به ویژه کودکان و نوجوانان در مسیر توسعه پایدار است.

به گزارش مرور نیوز، محمود خدمتی در آیین گرامیداشت روز جهانی معلولان در مجتمع آموزشی باغچه‌بان کاشان افزود: باید تلاش کنیم تا جامعه درک درستی از توانمندی‌ها و ظرفیت‌های معلولان پیدا کرده و با حقوق آنها آشنا شود.

به گفته وی، معلولان باید با انتشار نشریات، برگزاری سمینار و نمایشگاه، هم ظرفیت‌ها و قدرت نقش آفرینی خود را  به جامعه ثابت کنند و هم برای ارتقا سطح دانش و روحیه خود تلاش کنند.

وی تصریح کرد: تلاش برای رفع موانع آموزشی جهت بهره مندی هر چه بیشتر از امکانات جامعه از جمله حقوق شهروندی معلولان است که باید مورد توجه همه دستگاه‌ها قرار بگیرد.

خدمتی تاکید کرد: معلولان جامعه باید خود را باور کنند و با همه توانمندی خود ایفای نقش کنند و خانواده ها نباید فرزندان خود را در خانه محدود و محصور کنند بلکه باید در جهت شناسایی و شکوفایی استعداد معلولان تلاش کنند.

مدیر آموزش و پرورش کاشان، جبار باغچه‌بان را نمونه انسان متعهد توصیف کرد و گفت: با همت و خیرخواهی باغچه‌بان، ناشنوایان جایگاه خود را  در جامعه پیدا کردند؛ او همواره تلاش می‌کرد که کودکان ناشنوای ایران پیشرفت کنند و به آنها درس زندگی می‌آموخت.

خدمتی گفت: در سال جاری 236 دانش آموز معلول شهرستان کاشان در شش واحد آموزشی مشغول به تحصیل و کسب مهارت‌های فنی و حرفه ای هستند.

هم‌چنین، مدیر مجتمع آموزشی باغچه بان کاشان گفت: روزه جهانی معلولیت یا روز جهانی افراد دارای معلولیت از سوی سازمان ملل متحد از سال 1992 میلادی پایه گذاری شد.

"کبری اسماعیل بیگی" افزود:برگزاری مسابقات و فعالیت های ورزشی، هنری ، فرهنگی و مهارتی، به عنوان بخش جدایی ناپذیر از فرایند آموزش دانش آموزان معلول در نظام آموزشی است.

به گفته وی، از جمله افتخارات دانش آموزان مجتمع ناشنوایان جبار باغچه بان کاشان ، کسب رتبه دوم مرحله کشوری جشنواره سرود همگانی  و کسب رتبه اول در جشنواره سرود دانش آموزان استان اصفهان بود.

وی اظهار کرد: در بخش انفرادی نیز مقام اول تنیس روی میز توسط مجتبی اسماعیلی، مقام اول مسابقات دو ومیدانی توسط نجمه مدنی، کسب مقام دوم مسابقات بوچیا توسط کوثر اشراقی پور از دیگر افتخار آفرینی توان یابان این مرکز بوده است.

به گفته وی، هم‌چنین محمد ساداتی و شهربانو رسولی موفق به مقام سوم در رشته‌های تنیس روی میز و  مسابقات دو ومیدانی دانش آموزان استان اصفهان شدند.

وی افزود: در مسابقات قرآنی نیز دانش آموزان "نجمه مدنی" مقام اول در رشته حفظ قرآن دانش آموزان استان اصفهان همچنین  "فایزه مقدم" و " زهرا علی اکبری" مقام دوم در این رشته را به دست آوردند.

اسماعیل بیگی گفت: دانش آموزان "مهدیه مکاری" مقام دوم در رشته احکام و "مهدیه کاظمی" نیزمقام دوم در رشته حفظ قرآن را به دست آوردند.