معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش با اعلام اینکه دفترچه آزمون استخدامی دانشگاه فرهنگیان تا ۱۰ شهریور منتشر می شود بیان کرد ۲۰ هزار نفر دیگر نیز از طریق کنکور سراسری وارد دانشگاه فرهنگیان می شوند.

به گزارش مرور نیوز، قاسم احمدی لاشکی معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش در نشستی خبری با بیان اینکه سی و چهارمین اجلاس مدیران و روسای آموزش و پرورش یازدهم و دوازدهم شهریور ماه برگزار خواهد شد گفت: تفاوت اجلاس اخیر با سی و سه اجلاس گذشته در این است که همه دوره های قبلی حضوری برگزار شده اند اما این اجلاس غیرحضوری برگزار می شود.

وی افزود: یک مجموعه مرکزی را که معاونین وزیر و مدیران ستادی هستند مستقیم با مراکز استان ها تماس می گیرند. تعداد مدیران شهرستانی در هر استان معمولا حدود ۲۰ نفر هستند و در برخی استان ها تا حدود ۵۰ نفر هم می رسند. اعلام کردیم از سالن های مناسب در مرکز استان برای شرکت در اجلاس به صورت مجازی استفاده کنند.

وی با بیان اینکه اجلاس سی و چهارم، آخرین اجلاس دولت تدبیر و امید و آخرین اجلاس قرن است گفت: آموزش و پرورش هم گزارش عملکرد خود را ارائه دهد و هم جزئیات بازگشایی مدارس را به بحث بگذارد.

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش با اشاره به افتتاح مجازی شبکه شاد توسط رئیس جمهور در اردیبهشت ماه با حضور یک میلیون و ۱۴۰ هزار مخاطب گفت: در این اجلاس دو روزه از متولیان و مسئولان چون آقایان دکتر نوبخت، اردکانیان، رحمانی فضلی، انصاری و ... خواستیم مستقیم با مدیران استانی صحبت کنند. شاید برای اولین بار روز بازگشایی مدارس را با فرمایشات رهبری از طریق سیستم مجازی داشته باشیم که امیدواریم اتفاق بیفتد.

لاشکی به محورهای برگزاری این دوره از اجلاس مدیران آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: فناوری های نوین، استمرار یادگیری، تربیت تمام ساحتی، حمایت از معلمان، دانش آموزان و خانواده ها در سال تحصیلی آینده، عدالت آموزشی در زیست بوم جدید، اقتصاد آموزش و پرورش و تحول در بهره برداری از منابع و ... از جمله محورهای مورد بحث در این اجلاس هستند.

وی افزود: اگر قرار است کرونا موجب شود آموزش در سه سناریو دنبال شود؛ ما تربیت تمام ساحتی را بر مبنای سندتحول نیز درنظر گرفته ایم. تهیه ابزار و ادوات لازم در دست پیگیری و انجام است و امیدواریم با کمک خیرین بتوانیم تا حدودی این نیاز را برطرف کنیم.

وی درباره وضعیت بازگشایی مدارس گفت: هفته گذشته معاونین به استان ها سرکشی کردند و وضعیت را بررسی کرده اند و به دنبال رفع نقاط ضعف و تقویت نقاط مثبت هستیم . همه نقاط قرمز نیست. سه سناریو را آموزش و پرورش درنظر گرفته است. در وضعیت سفید مشکلی برای حضور دانش آموزان نیست و باید با رعایت پروتکل های بهداشتی به مدرسه بروند. در شرایط قرمز هم مدرسه غیرحضوری است اما نگرانی ما در وضعیت زرد است که چطور دانش آموزان تقسیم بندی شوند، فاصله و تعداد آنها چگونه باشد.

لاشکی ادامه داد: اما برخی نقاط محروم ممکن است امکاناتی را در دست نداشته باشند که آموزش های تلویزیونی و ارسال درسنامه ها انجام می شود. مدارس برای هر سه وضع موجود آماده شده اند و برنامه های درسی خود را مشخص کرده اند.

وی درباره وضعیت اردوگاه باهنر نیز گفت: در سال ۱۳۹۳ به جهت حل بخشی از مشکلات اردوگاه با ۴۰۰۰ میلیارد تومان به صورت تضامنی واگذار شد. کارها با جدیت تمام دارد پیش می رود و پیگیری ها در حال انجام است و مبالغ در حال پرداخت است و یک قسط آن باقی مانده است و آقای نوبخت اعلام کرد به زودی رقم قسط آخر را هم پرداخت می کند.

ی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه برخی خانواده ها قصد دارند فرزندشان را به مدرسه نفرستند اظهار کرد: تا قبل از ۱۵ شهریور در پی اعتمادسازی هستیم. هرچند سال سخت تحصیلی را پیش رو داریم. برای آزمون سمپاد ۴۸ درصد نیامدند آزمون بدهند و برای کنکور ارشد و دکترا ۱۰ تا ۱۵ درصد ولی برای کنکور سراسری ۱۰ درصد شرکت نکردند و برای ما پیام داشت و رفته رفته اعتمادها بیشتر می شود.

لاشکی افزود: فرزندان خانواده ها فرزندان خود ما هستند و خود ما هم روز اول فرزندانمان را راهی مدرسه خواهیم کرد. انچه مهم است رعایت پروتکل های بهداشتی است و بدون مجوز ستاد کرونا اقدامی نمی کنیم.

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: اینکه می توانیم فرزندمان را به مدرسه بفرستیم یا نه باید گفت از قانونی که وجود دارد تبعیت می کنیم. بر اساس آیین نامه و شیوه نامه ها عمل می کنیم. تعداد غیبت های مجاز و ... هم وضعیت مشخص است و فصل الخطاب ما قانون خواهد بود.

وی تاکید کرد که اگر خلاف قانون اقدامی انجام شود و خانواده فرزندش را در کلاس اول ثبت نام نکند تخلف است. ضمن آنکه اگر پسر باشد در خدمت نظام وظیفه  و ... هم دچار مشکل می شود. نمی خواهم این موضوع را به قانون حمایت از فرزندان وصل کنیم؛ ولی در مجموع نگاه ما این است که کمک کنیم و طبق پروتکل ها عمل کنیم و طبق فرامین ستاد کرونا پیش برویم.

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش درباره تخصیص اینترنت رایگان و تهیه تبلت دانش آموزی گفت: به دنبال آن هستیم کمک کنیم و تا حدودی پیش رفته است و نمایندگان مجلس هم دوست دارند کمک کنند. تحقق این اتفاق را رصد می کنیم.

وی با بیان اینکه در برنامه ششم توسعه به صراحت قانونگذار اعلام کرد که مهندسی وساماندهی نیروی انسانی انجام شود گفت: تا ۱۴۰۴ بیش از ۶۴۰ هزار معلم ما بازنشسته می شوند و خسارت بزرگی است اگر از امروز به فکر نباشیم.

لاشکی درباره آخرین وضعیت ساماندهی نیروی انسانی نیز اظهار کرد: نیروهای خرید خدمت، پیش دبستانی، آموزشیاران نهضت و .... به عنوان نیروی حق التدریس از ادوار گذشته با آموزش و پرورش همکاری می کنند. طبق آخرین استفساریه اردیبهشت ۹۹ تاکید شده که این گروه ها باید تعیین تکلیف شوند.

وی ادامه داد: نهضتی ها ۲۴ هزار نفر بودند که حدود ۲۳ هزار و ۷۰۰ نفر در آزمون اخیر شرکت کردند و حدود ۱۷ هزار نفر پذیرفته شده اند. اینها به انضمام نیروهای پیش دبستانی و شرکتی باید تا آخر سال ۱۴۰۰ راهی دانشگاه فرهنگیان شده و بعد استخدام شوند. برای امسال بیش از ۲۵ هزار ردیف استخدام برای این گروهها گرفته ایم.

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش افزود: مشکل این است که در استفساریه اخیر، نکات شیوه نامه قبلی نیامده بود و دیروز وزیر پیگیری کرد که این موضوع بررسی شود و این سهمیه شامل هر چهار گروه بشود.

لاشکی با بیان اینکه دفترچه آزمون استخدامی ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان هم قرار است تا ۱۰ شهریور منتشر می شود گفت: ۲۷ هزار و ۳۰۰ مجوز برای این بخش داریم و آزمون یک ماه بعد از انتشار دفترچه برگزار می شود. ۲۰ هزار نفر دیگر نیز از طریق کنکور سراسری وارد دانشگاه فرهنگیان می شوند.

وی ادامه داد: اما طبق آنچه قانون به ما اجازه داد اعلام شده که در برخی نقاط دوردست می توان خرید خدمات انجام داد که تا ادوار گذشته آیین نامه مشخصی نداشت اما دیروز پیش نویس آن آماده شده که طبق آن حق و حقوق این معلم ها بر اساس قانون کار پرداخت می شود. این شیوه نامه به زودی ابلاغ خواهد شد که این گروه از معلمان هم نگرانی نداشته باشند.

وی درباره آخرین وضعیت ساماندهی املاک این وزارتخانه نیز توضیح داد و گفت: از پروژه عقب هستیم. ۱۰۰ هزار و ۴۷۶ ملک داریم و داراترین هستیم اما از آن سو وضع آموزش و پرروش خوب نیست و علت عدم ساماندهی خوب است.

وی افزود: بیش از ۵۲ درصد املاک سند ندارد و اغلب آنها را مردم هبه کرده اند. امسال به دنبال این هستیم نهضتی را داشته باشیم و با همکاری دستگاه های قضایی و دولتی مربوط از جمله وزارت راه، وزارت کشور و بنیاد مسکن اقداماتی را انجام دهیم. به مدیران کل هم ابلاغ کرده ایم.

لاشکی ادامه داد: یکی از مشکلات ما این است که در برخی مراکز استان ها کارشناس حقوقی قوی نداریم که با معاون برنامه ریزی وزارتخانه هماهنگ کرده ایم آزمونی را برای جذب ۴۴۰ حقوقدان برگزار کنیم که این افراد بتوانند کار را تسهیل کنند.

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش با اشاره به تحصیل دانش آموزان حاشیه شهرها در سال تحصیلی جدید گفت: پیگیر این موضوع هستیم. کلانشهرها حاشیه نشین زیاد دارند و هماهنگی لازم در حال انجام است تا دانش آموزی از مدرسه جا نماند.

وی اعلام کرد که طبق آخرین آمارها تا کنون از هشت میلیون و ۲۷۸ هزار و ۱۳۱ نفر واجد شرایط ورود به کلاس اول، بیش از هشت میلیون و ۲۲۰ هزار نفر یعنی حدود ۹۹ درصد ثبت نام کرده اند.

لاشکی افزود: در مقطع متوسطه اول  صد در صد ثبت نام کرده اند و نگرانی در این بخش نداریم. اما یک دغدغه ما متوسطه دوم است که تا این لحظه ۷۵.۱۵ درصد ثبت نام کرده اند. البته هنوز قبولی های شهریورماه و ... باقی مانده اند و از ۱۵ تا ۲۰ شهریور نمراتشان نهایی خواهد شد و ثبت نام در این مقطع کمی به طول خواهد انجامید.