در حالیکه تنها یک روز تا آغاز سال تحصیلی ۹۹ باقی مانده است، والدین و البته معلمین و مدیران مدارس همچنان در سردرگمی و ابهام در مورد چگونگی بازگشایی مدارس و تشکیل کلاس های درس به صورت حضوری هستند.

به گزارش مرور نیوز، تنها ۲ روز بعد از آخرین نشست خبری مجازی وزیر آموزش و پرورش که در آن وی بسیار مطمئن و قاطع اعلام کرد که کلاس های درس در مناطق قرمز از جمله تهران به صورت مجازی برگزار خواهد شد، در جلسه هیات دولت و در چرخشی ۱۸۰ درجه ای به یکباره رسما اعلام کرد که در فرآیند بازگشایی مدارس، همه دانش آموزان باید در روز شنبه ۱۵ شهریور سر کلاس های درس حاضر شوند و سال تحصیلی ۹۹ را به صورت حضوری آغاز کنند.

حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش، روز پنجشنبه و در جریان رونمایی از نسخه جدید شبکه شاد درباره بازگشایی مدارس از روز شنبه گفت: روز شنبه ۱۵ شهریور همه مدارس با حضور دانش آموزان بازگشایی خواهد شد اما در مدارسی که تعداد دانش‌آموزان بیشتر از پروتکل است ناگزیر هستیم تا دانش‌آموزان را گروه بندی کنیم و برخی در روزهای زوج و برخی روزهای فرد بیایند.

والدین و معلمین نمی دانند چگونه باید سال جدید را آغاز کرد!

این دستور در شرایطی صادر می شود که نه معلمان و نه والدین دانش آموزان هیچ کدام به درستی نمی دانند  با شرایطی که وزیر آموزش و پرورش اعلام کرده می توان کلاس های درس را دوباره برقرار کرد!؟

به گفته تعدادی از معلمین و مدیران مدارس، تنها دستور العملی که درمورد بازگشایی مدارس به دست آنها رسیده به چند اطلاعیه مبهمی محدود می شود که از روی شبکه شاد برای آنها ارسال شده است.

در بخشی از اطلاعیه شماره ۶ صادره از سوی وزارت آموزش و پرورش برای اولیای مدارس آمده است: آموزش "صرفا غیر حضوری در همه دروس" مختص شرایطی است که تعطیلی  مطلق یک استان، منطقه یا مدرسه، با اعلام هشدار و تصریح وزارت بهداشت، الزامی اعلام شود.

همچنین در این اطلاعیه تصریح شده است: مدارس جز در مواردی که ستاد‌های ملی و استانی حضور دانش آموزان را ممنوع کرده و یا به تعبیری شرایط را پرخطر تلقی و اعلام تعطیلی می‌کنند باز است.

در اطلاعیه شماره ۷ دبیر خانه پروژه مهر استان وزارت آموزش و پرورش هم نکات قابل تاملی دیده می شود! مثلا در بخشی از این اطلاعیه آمده است: تقسیم بندی دانش آموزان یک کلاس با توجه به مساحت کلاس  به گونه‌ای که حداقل فاصله یک متر مطابق با پروتکل‌های بهداشتی رعایت گردد. تقسیم روز‌های حضور در مدرسه نیز باید به این صورت باشد که یک گروه ۳ روز و گروه دیگر ۲ روز به صورت هفتگی و چرخشی سرکلاس ها حاضر شوند. این رویه در مدارس روستایی مختلط  به صورت یک روز دختران و یک روز پسران خواهد بود. مدارس زیر ۳۰ و ۵۰ نفر تشکیل شود. مدیریت زنگ‌های تفریح با تقسیم حضور دانش آموزان در حیاط مدرسه به صورت کلاسی در ساعات جداگانه باید صورت گیرد. ساعت تعطیلی در مدارس دو نوبته با در نظر گرفتن  فاصله زمانی مناسب تا مهیا شدن مدرسه برای حضور دانش آموزان شیفت دوم به اینصورت خواهد بود که تعطیلی شیفت اول ساعت ۱۱/۳۰ و شروع شیفت دوم ساعت ۱۳ می باشد.

در این اطلاعیه در مورد زمان حضور دانش آموزان در کلاس های درس هم آمده است: حداکثر ساعت آموزشی در هر زنگ برای پایه‌های اول و دوم ۲۵ دقیقه و برای پایه های سوم تا ششم  ۳۰ دقیقه، سایر پایه‌ها ۳۵ دقیقه و فاصله بین زنگ‌ها ۱۵ دقیقه خواهد بود.

نکته جالب دیگر این اطلاعیه به تاکید بر استفاده از پتانسیل اولیای دانش آموزان برمی گردد که در آن گفته شده است: مدیران مدارس باید از ظرفیت همکاری اولیای توانمند جهت ضد عفونی کلاس و میز‌ها بعد از هر زنگ و در فاصله زنگ‌های تفریح استفاده کنند!!!

مدیران و معلمان و والدین، همه سرگردان!

این ابهامات و تغییر موضع ها اما حقیقتا والدین و معلمین را سردرگم و کلافه کرده است. مسعود که پدر دو دانش آموز پسر و دختر است در مورد بازگشایی مدارس با حضور دانش آموزان گفت: واقعا نمی دانیم چه باید بکنیم...؟ تا دو – سه روز قبل می گفتند کلاس ها غیرحضوری است ولی حالا می گویند حضوری است. برای همین پدر و مادرها اصلا نتوانسته اند فرزندانشان را برای حضور در مدارس آماده کنند.

وی اضافه کرد: علاوه بر این ما نیز مثل تمامی والدین این کشور نگرانیم. چون اولا کنترل بچه ها و اجبار آنها به اینکه ماسک بزنند یا از هم فاصله بگیرند و دستانشان را ضدعفونی کنند واقعا کاری تقریبا نشدنی است و ثانیا اصلا نمی دانیم که قرار است فرزندانمان چطور در محیطی که بعید است به خوبی ضدعفونی شده است و پروتکل های بهداشتی در آن رعایت شده، ساعتها حضور داشته باشند و آلوده به کرونا نشوند؟!

مهناز صالحی نیز که دختر کوچکش تازه امسال به کلاس سوم می رود نیز با انتقاد شدید از این تصمیم آموزش و پرورش گفت: در کلاس سال گذشته دختر من حدود ۴۰ دانش آموز حضور داشتند، حالا آقایان چطور می خواهند اینهمه بچه را در کلاس ها جا دهند؟ اصلا گیریم که بخواهند آنها را به صورت زوج و فرد به کلاس ها بیاورند، باز هم مگر می شود اینهمه بچه را کنترل کرد؟ واقعا چطور انتظار داریم دانش آموزان در چنین شرایطی بتوانند خوب درس بخوانند و آموزش خوبی ببینند؟

یکی دیگر از والدین دانش آموزان تهرانی که خودش را رضوان امیدوار معرفی می کند نیز علاوه بر تکرار انتقادهای سایر والدین در مورد خطراتی که حضور دانش آموزان در مدارس دارد به نکته دیگری اشاره کرده و گفت : من یک دختر دبستانی دارم. از آنجاییکه می گفتند کلاس ها غیرحضوری است، نه مانتو برایش خریده بودیم و نه کیف و دفتر و... الان چطور باید در عرض ۴۸ ساعت همه اینها را فراهم کنیم؟!

وقتی مربیان هم سرگردان هستند

اما والدین تنها منتقدان آموزش و پرورش در مورد بازگشایی حضوری مدارس نیستند بلکه خود مدیران و معلمین و اولیای مدارس نیز هنوز نمی دانند که قرار است مدرسه و کلاس های درس خود را چگونه برگزار و اداره کنند. مهرداد اسلامی که سالهاست سابقه تدریس و فعالیت در مدارس مختلف تهران را دارد و هم اینک نیز مدیر یکی از دبیرستان های منطقه ۶ می باشد با انتقاد شدید از این شیوه عملکرد آموزش و پرورش گفت: فقط می توانم بگویم انگار خود آقای وزیر اصلا حتی یک ساعت هم در مدرسه کار نکرده و حتی در این کلاس ها درس نخوانده است! آخر چطور ممکن است معلمی که در دبیرستان در چند مدرسه درس می دهد یک ساعت مثلا شنبه بیاید و به نیمی ازبچه های کلاسش درس بدهد و روز بعد بیاید و به نیمی دیگر درس بدهد؟ پس تکلیف کار کردنش در چند مدرسه چه می شود؟

وی در مورد جنبه بهداشتی و خطرات ناشی از حضور دانش آموزان در سر کلاس ها نیز گفت: آقای وزیر که به همین راحتی صحبت از آماده شدن و مجهز شدن مدارس به مواد و ابزارهای بهداشتی دارد، می شود بگوید در کدام مدرسه جنوب شهر حتی یک لیتر هم ماده ضدعفونی کنئده توزیع شده است؟! آخر چطور ما باید مدارس را آماده حضور ایمن برای حضور بچه ها کنیم؟

اسلامی همچنین اشاره ای هم به مقاومت به حق معلمین برای حضور در سرکلاس ها از روز شنبه کرده و گفت: هر سال طبق قانون، مدارس از اول مهر باز می شوند حالا معلم من حق دارد که بگوید چرا من باید دو هفته زودتر سرکلاس بیایم؟ از سویی به خاطر ناکارآمدی شبکه شاد، والدین در چند ماهه آخر سال گذشته مجبور بودند کلی هزینه اینترنت بدهند چون اکثر مدارس ترجیح می دادند از فضاهای مجازی که خودشان تشخیص می دادند برای آموزش استفاده کنند. اگر قرار باشد کل امسال هم شبکه شاد با همان نواقص روبرو باشد و مدارس مجبور به استفاده از سایر فضاهای موجود مجازی شوند، چند درصد خانواده ها توان خرید بسته های اینترنتی را دارند؟

این مدیر با سابقه آموزش و پرورش در مورد طرح فاصله گذاری دانش آموزان نیز گفت : در بسیاری از مدارس عملا اجرای طرح فاصله گذاری غیر ممکن است. چرا ؟ چون امروزه بسیاری از مدارس در خانه های مسکونی ایجاد شده اند. یعنی مالک یا آموزش و پرورش یک خانه را خریده و آن را تبدیل به مدرسه کرده که در آن حدود ۳۰۰ دانش آموز تحصیل می کنند. حالا چطور در چنین فضایی می توانیم فاصله گذاری اجتماعی یا پروتکل های بهداشتی را رعایت کنیم؟ این کار عملا غیر ممکن است!

وی با تاکید بر اینکه تقریبا همه والدین از این تصمیم آموزش و پرورش به شدت اعتراض دارند گفت: خیلی ها می گویند ما نمی گذاریم بچه هایمان به مدرسه بیایند. راستش را بخواهید خود من هم دودل هستم که فرزندم را به مدرسه بفرستم یا خیر؟ برای همین به نظر می رسد این رویه و تصمیم های باری به هر جهت آموزش و پرورش هم بیشتر ناشی از یکسری حرکت های تبلیغاتی باشد که البته عواقب وخیمی را برای فرزندان این مرز و بوم به دنبال خواهد داشت، چرا که کافی است یک دانش آموز در یک مدرسه – و نه یک کلاس – مبتلا به کرونا باشد. با این وضعیتی که مدارس ما دارند مسلما در عرض چند روز چند صد دانش آموز و اولیای آن مدارس هم به راحتی به کرونا مبتلا خواهند شد!

اسلامی با تاکید براینکه تاکنون هیچ گونه دستور العمل و ابلاغیه ای برای بازگشایی مدرسه اش به دستش نرسیده است گفت: من هم مثل همه والدین و همکارانم فقط می دانم که باید شنبه بروم مدرسه! ولی در مورد اینکه قرار است چگونه مدرسه را اداره کنیم واقعا هیچ ذهنیتی ندارم. در حالیکه اگر قرار بود مدارس به صورت حضوری برگزار شود باید آموزش و پرورش از چند هفته قبل تمامی مدیران و معلمین را آموزش می داد و تک تک مدارس را چک می کرد تا برای بازگشایی همه آماده باشند.

خط و نشان مجلسی ها

پس از گذشت دو روز از اعلام رسمی بازگشایی حضوری مدارس توسط آموزش و پرورش، کم کم مسئولان و مدیران ارشد و نمایندگان مجلس هم انگار تازه متوجه عمق قضیه شده اند، شروع به اظهار نظر و موضع گیری کرده اند. رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: هفته آینده در نشستی با حضور وزیر آموزش و پرورش و معاونانش، روند بازگشایی مدارس در این کمیسیون بررسی می‌شود.

علیرضا منادی  با اشاره به اینکه چند روز پیش به منظور بررسی چگونگی بازگشایی مدارس جلسه‌ای با وزیر آموزش و پرورش داشتیم گفت: طبق اعلام آقای حاجی میرزایی وزارت آموزش و پرورش به دنبال برگزاری حضوری کلاس‌ها بر اساس اجرای پروتکل‌های بهداشتی است، یعنی اگر شهری طبق اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا در وضعیت قرمز نباشد کلاس‌های مدارس آن طی نوبت‌های ۱۰ رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: هفته آینده در نشستی با حضور وزیر آموزش و پرورش و معاونانش، روند بازگشایی مدارس در این کمیسیون بررسی می‌شود.

رئیس کمیسیون آموزش خاطرنشان کرد: وضعیت کشور به دلیل شیوع کرونا بحرانی است لذا نباید انتظار داشته باشیم که کیفیت آموزش در این شرایط با کیفیت آموزش در کلاس‌های حضوری پیشین برابر باشد، برداشت ما این است که با توجه به شرایط پیش رو در سال تحصیلی جاری بیش از ۸۰ درصد کلاس‌های مدارس به صورت مجازی برگزار شود.

منادی یادآور شد: کمیسیون آموزش و نمایندگان مجلس چگونگی اجرای پروتکل‌های بهداشتی در مدارس و همچنین کیفیت آموزش را رصد و از طریق مجلس پیگیری خواهند کرد. 

حمید رضا حاجی بابایی رییس فراکسیون فرهنگیان مجلس اما موضع تند تری را در قبال بازگشایی حضوری مدارس گرفته است. وی در این زمینه گفت: حتی طرح موضوع حضور داوطلبانه دانش آموزان نیز تنها در صورتی قابل توجیه است که تمام آموزش ها در مدرسه کاملا به صورت مجازی برای سایر دانش آموزان ارائه شود یعنی همه دانش آموزان کشور بتوانند انتخاب کنند که در صورت حضور نیافتن در مدرسه با آموزش مجازی از هیچ مبحثی جا نمی مانند. البته در عمل این رویکرد به جز مراکز استان ها و شهرستان ها در سایر مناطق کشور به ویژه مناطق دور و محروم قابلیت اجرایی ندارد. با توجه به چنین شرایطی لازم است وزیر آموزش وپرورش برای روشن شدن وضعیت بازگشایی مدارس در اسرع وقت با هماهنگی و حضور رئیس ستاد مبارزه با کرونا برنامه نهایی را اعلام کند.

وی تاکید کرد: با توجه به گستردگی فعالیت های آموزش و پرورش باید ستاد مبارزه با کرونا به صورت واضح و شفاف مسئولیت حفظ سلامت دانش آموزان، فرهنگیان و خانواده ها را بر عهده گیرد. ما در برنامه های آموزش و پرورش و ستاد مبارزه با کرونا هیچ دخالتی نکرده و از تصمیمات معقول پشتیبانی می کنیم اما در عین حال هیچ مسامحه و کوتاهی و سهل انگاری درباره مخاطرات احتمالی برای سلامت دانش آموزان، فرهنگیان و خانواده ها را نپذیرفته و نسبت به آن کوتاه نخواهیم آمد.

این اظهار نظرها می تواند در نهایت بیان کننده یک نکته تلخ باشد. اینکه آموزش و پرورش منتظر چالشی جدی در هفته های آینده و با حضور دانش آموزان در مدارس باشد. چالشی که این سوال را قوی تر مطرح می کند که واقعا چرا آموزش و پرورش در برنامه ریزی برای بازگشایی مدارسی که یک برنامه روتین سالیانه دارند تا این حد دستپاچه و بی برنامه و ... عمل کرده و می کنند؟ و یا اینکه چرا وزارت بهداشت و ستاد ملی کرونا در برابر اینهمه خطرات احتمالی واضح و آشکار سکوت کرده است؟ و یا این نظریه که گفته می شود ستاد ملی کرونا تحت فشار وزیر آموزش و پرورش با بازگشایی مدارس موافقت کرده تا چه حد درست است؟ و اگر درست است حاجی میرزایی تحت فشار چه کسی مجبور به تغییر موضع ناگهانی و عجیب خود و وزارتخانه اش شده است؟