با وجود انتقادهای بسیار زیادی که والدین و معلمین و حتی بخش زیادی از پزشکان نسبت به بازگشایی مدارس دارند؛ وزیر آموزش و پرورش همچنان به طرز عجیبی بر این امر اصرار دارد. اقدامی که به اعتقاد بسیاری از پزشکان بی شک منجر به آغاز موج سوم و حتی چهارم کرونا و شاید فاجعه ای انسانی در ایران شود!

به گزارش مرور نیوز، سال جدید تحصیلی در ایران در حالی آغاز شد که گروهی از والدین حاضر به فرستادن فرزندانشان به مدارس نشدند و گروهی دیگر نیز با شک و تردید و به صورت آزمایشی تن به این اقدام دادند. این درحالی است که وزارت آموزش و پرورش اعلام کرده که بازگشایی مدارس با موافقت کامل وزارت بهداشت و ستاد ملی کرونا بوده است. با این وجود سکوت معنا دار وزارت بهداشت و ستاد ملی کرونا آن هم در شرایطی که والدین دانش آموزان و اکثر معلمین و مدیران مدارس به شدت منتقد بازگشایی حضوری مدارس هستند؛ حکایت دیگری را بیان می کند. 

این ظن و گمان زمانی قوت می گیرد که آن را با سخنان وزیر آموزش و پرورش در عصر روز جمعه و در برنامه ای تلویزیونی مقایسه کنیم. محسن حاجی میرزایی در گفتگویی زنده در شبکه خبر در مورد موافقت ستاد ملی کرونا با بازگشایی مدارس گفت: ۱۵ شهریور آغاز فعالیت مدرسه است و پروتکل‌ها وقتی اجازه بدهد آموزش حضوری داشته باشیم به سمت آن می‌رویم، البته این بازگشایی با موافقت و مصوبه ستاد ملی کرونا نبوده است. اما مغایر آن هم نیست در جلسه با وزیر بهداشت و معاونان او، رئیس ستاد کرونای استان تهران هم با این تصمیم موافق بود.

وی همچنین در مورد موافقت وزیر بهداشت با این تصمیم نیز مدعی شد : وزیر بهداشت هم با این تصمیم کاملا موافق بودند!

اما حتی اگر این اظهارات وزیر آموزش و پرورش که چندین بار در این برنامه با ذکر این جمله که "ما با مردم صادق هستیم!" اصرار داشت تا مردم را به صداقت گفته هایش مجاب کند؛ باز هم جای چند سوال باقی است: اینکه اگر واقعا ستاد ملی کرونا و وزارت بهداشت با این بازگشایی موافق بوده، چرا برخلاف تمامی موارد مشابه در طول این چند ماه، از صدور مصوبه و مجوز مکتوب خودداری کرده و از آن مهمتر اینکه، چرا با وجود تمامی فشارهایی که افکار عمومی در این زمینه در این چند روزه داشته، وزیر بهداشت و ستاد ملی کرونا باز هم سکوت کرده اند؟! ضمن آنکه سخنان حاجی میرزایی در مورد اینکه نیازی به مصوبه ستاد ملی کرونا نبوده است در حالی مطرح می شود که رهبر معظم انقلاب نیز تمامی مسئولان را مکلف کرده اند که هیچ تصمیمی را بدون مجوز ستاد ملی کرونا اجرایی نکنند.

این همان نکته ای است که روز پنجشنبه سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی نیز به آن اشاره کرده بود. وی در این زمینه به صراحت گفت: نحوه بازگشایی مدارس باید منوط به تصمیم ستاد ملی مبارزه با کرونا شود.

احمدحسین فلاحی با اشاره به اعلام وزیر آموزش و پرورش مبنی بر بازگشایی مدارس از ۱۵ شهریور گفت: قبل از تعصیلات مجلس وزیر آموزش و پرورش این توضیح را در کمیسیون آموزش مطرح کرد که حضور دانش‌آموزان در کلاس‌ها نباید بیشتر از ۱۰ نفر باشد و ما همان زمان این را گفتیم که ظرفیت پذیرش دانش‌آموزان در برخی از مدارس بسیار زیاد است، بعضا کلاس‌ها کوچک بوده و آنقدر استاندارد نیست که تنها بتوانند با ۱۰ نفر کلاس را برقرار کنند. اکنون وزیر از تقسیم‌بندی مناطق کشور به سفید و زرد و قرمز سخن می‌گوید که به نظر می‌رسد این شناوری هم صحیح نباشد.

وی توضیح داد: در حال حاضر اعلام شروع سال تحصیلی با حضور دانش‌آموزان به صورت فیزیکی در مدارس از سوی وزیر آموزش و پرورش صورت گرفته است، البته ما معتقدیم که در این باره باید تصمیم‌گیر نهایی ستاد مبارزه با کرونا باشد که بر اساس شرایط کشور و میزان شیوع کرونا تصمیم لازم را اتخاذ کند.

والدین همچنان نگران!

با این وجود والدین همچنان از حضور فرزندانشان در سر کلاس های درس به شدت آشفته و نگران هستند و در فضای مجازی به شیوه های مختلف اعتراضشان را بیان می کنند.

مادر یکی از دانش آموزان البرزی با ابراز نگرانی شدید از این تصمیم آموزش و پرورش گفت: هر عقل سلیمی می داند که کنترل بچه ها کلا سخت است. ما حریف یکی دو فرزند خود در منزل نیستیم، آنوقت چطور چند مربی و معلم می خواهند ۲۰۰-۳۰۰ دانش آموز را مجبور به رعایت پروتکل های بهداشتی کنند؟

مهناز یکی دیگر از والدین دانش آموزانی است که در منطقه ۱۷ درس می خواند. وی به نقل از مسئولان مدرسه ای که دخترش در آن درس می خواند گفت: روز جمعه با یکی از مسئولان مدرسه تماس گرفتم. آنها نیز اصلا نمی دانستند چه باید بکنند! 

وی در مورد رعایت پروتکل های بهداشتی و قول وزیر بهداشت برای اینکه حتما این پروتکل ها در مدارس اجرا خواهد شد گفت: مسئول مدرسه دخترم می گفت تا الان هیچ محلول ضد عفونی کننده یا چیزهایی که برای اجرای پروتکل های بهداشتی لازم است، به ما نداده اند. برای همین ضدعفونی کردن مدرسه و ... کلا بی معناست! با این دست فرمانی که آقایان در پیش گرفته اند شک نکنید که این بار باید منتظر بروز موج سوم و حتی چهارم کرونا به دلیل انتشار این ویروس در بین دانش آموزان و بعد از آن خانواده ۱۴ میلیون دانش آموز بود.

داوود حسنی هم پدر دو دانش آموز دوقلوی دبیرستانی است که در مورد حضور دانش آموزان در مدرسه معتقد است: گیریم که پروتکل های بهداشتی را هم رعایت کنند. مگر می توانند دفتر و کتاب بچه ها را هم ضدعفونی کنید؟ هر طوری که حساب کنید حتی ۱۰ درصد هم احتمال ایمن بودن مدارس در برابر کرونا وجود ندارد!

یکی از الزامات به ظاهر مورد تاکید وزارت آموزش و پرورش برای بازگشایی مدارس، رعایت فاصله دانش آموزان در مدرسه و کلاس هاست. اما به گفته والدین و حتی مدیران مدارس این بند از پروتکل در بسیاری از مدارس عملا قابل اجرا نیست. مهدی-ف؛ معاون یکی از دبستان های منطقه ۷ است. وی با تاکید بر همین نکته گفت: مدرسه ما در واقع یک ساختمان تجاری بوده که حالا تبدیل به مدرسه شده و در آن بیش از ۲۵۰ دانش آموز درس می خوانند. 

وی ادامه داد: هر طوری که حساب کنید نمی توانیم دانش آموزانمان را با رعایت فاصله در سر کلاس ها بنشانیم، مگر اینکه بخواهیم بچه های هر کلاس را به سه قسمت تقسیم کنیم و دانش آموزان در هفته تنها دو روز سر کلاس بیایند که در این صورت هم اصلا کلاس های حضوری معنایش را از دست می دهد.

ترس مدیران

روز جمعه در کنار تمام این حاشیه ها، انتشار مطلب دیگری نیز باعث شد تا چالشی جدید برای وزارت آموزش و پرورش ایجاد شود. برخی از کاربران فضای مجازی فرم های رضایت نامه ای را در فضای مجازی منتشر کردند که به گفته آنها، مدیران مدارس آنها را به والدین داده بودند تا آن را امضاء کنند. رضایت نامه هایی برای اینکه والدین موافق حضور دانش آموزان در مدارس هستند. این فرم و واکنش های شهروندان نسبت به آن در کمتر از چند ساعت  آنچنان موجی را به راه انداخت که وزیر را مجبور کرد تا در همان برنامه زنده تلویزیونی شبکه خبر عصر جمعه خود به این موضوع اشاره کند و بگوید: قطعا درست نیست. اینها فضاسازی‌های رسانه‌ای است و در فضای مجازی، کارهای جعلی انجام می شود. این موضوع که دانش‌آموزان با خانواده به مدرسه بیایند یا تضمین دهند را ما اعلام نکردیم.

وی در واکنش به اظهارت برخی خانواده‌ها که مدعی اند که از آنها تضمین گرفته شده است، گفت: این کار قطعا خطاست و اگر بدانیم کدام مدرسه است، حتما برخورد می‌کنیم. ما ۱۱۶ هزار مدرسه داریم و اگر اتفاق افتاده باشد، تصمیم موردی و خطاست؛ ما و استان چنین چیزی را ابلاغ نکردیم و اگر مدرسه‌ای انجام داده حتما غلط است. رسانه‌ها و خانواده‌ها این یکی دو هفته را مدارا کنند تا شرایط مختلف را بررسی کنیم. 

وی در پاسخ به این پرسش که اگر بچه‌ها دچار بیماری شوند، چه کسی پاسخگوست؟، اظهار کرد: اگر جایی پروتکل رعایت نشود، کسانی که رعایت نکردند، ضامن هستند و به خانواده‌ها گفتیم که نظارت کنند.

اما گذشته از درست یا نادرست بودن این اقدام، این کار مدیران مدارس پیامی واضح را برای والدین و حتی شخص وزیر دارد. اینکه مدیران از ترس اینکه مبادا در آینده به خاطر ابتلای دانش آموزانشان به کرونا، مورد شماتت و بازخواست قرار گیرند، دست به این اقدام زده اند!

درخواست متخصصان

در این میان شاید مهمترین و اصلی ترین واکنش به بازگشایی مدارس از سوی سازمان نظام پزشکی باشد که به نوعی یکی از اصلی ترین مراجع پزشکی در ایران محسوب می شود. این سازمان در نامه ای خطاب به وزیر آموزش و پرورش به صراحت آورده است:

وزیر آموزش و پرورش طی بیاناتی در اجلاس با مدیران مربوطه، اظهار داشته‌اند که مدارس باید از شنبه ۱۵ شهریور، به‌طور حضوری بازگشایی شوند. این «دستور» جناب وزیر، با شرایط حاکم بر همه‌گیری ویروس کرونا و وضعیت «قرمز» بسیاری از مناطق کشور، همخوانی ندارد. 

در بخش دیگری از این نامه آمده است: به خطر انداختن جان میلیون‌ها دانش‌آموز و آموزگار و خانواده‌های ایشان، و دخالت در کارشناسی تخصصی نحوه مقابله و مبارزه با بیماری از سوی مسئولین غیرمرتبط با امور بهداشتی، می‌تواند در کمترین فاصله زمانی به یک فاجعه انسانی تبدیل شود. لذا از مسئولین ستاد ملی مبارزه با کرونا، جداً تقاضا می‌کنیم ضمن اعمال قاطعیت در اجرای فرامین بهداشتی و پروتکل‌های ملی مبارزه با کرونا، از احتمال بازگشایی حضوری مدارس در همه مقاطع تحصیلی و در کلیه استان‌ها و مناطق کشور، اکیداً جلوگیری بفرمایند.

بدین ترتیب به نظر می رسد که با این نامه و سکوت وزارت بهداشت و ستاد ملی کرونا، بار مسوولیت این تصمیم بر دوش وزارت آموزش و پرورش و شخص وزیر باشد که به طرزی عجیب اصرار به بازگشایی زودهنگام مدارس دارد. واکنش هایی که چنانچه بازگشایی مدارس منجر به موج سوم کرونا شود و آمار فوتی ها و مبتلایان به کرونا در جامعه را به شدت افزایش دهد، می تواند به عنوان مستنداتی برای بازخواست شهروندان و حتی تاریخ از وی؛ مورد استفاده قرار گیرد!