نبود محل اسکان در نزدیکی بیمارستان، یکی از مشکلات همراهان بیمار است و تعداد قابل توجهی از آنان به دلیل نداشتن بضاعت مالی در پرداخت هزینه هتل و مسافرخانه اقدام به برپایی چادر در معابر کنار بیمارستان می کنند که با سرد شدن هوا مشکلات و حاشیه های را برای آن ها به وجود آورده و تنها کار برای مسئولان برطرف کردن این مشکل پاسکاری به یکدیگر است.

به گزارش خبرنگار مرور نیوز، مسائل و دغدغه‌های حوزه بهداشت هیچگاه پایانی ندارد. به عنوان نمونه این بار یخ زدن همراهان بیماران در کنار بیمارستان است که عکس چادر زدن آنها در پیاده روی یکی از بیمارستان‌های تهران هفته گذشته در رسانه‌ها و فضای مجازی منتشر شد و تبدیل به سوژه داغ شد.

موضوع زمانی جالب می‌شود که مشاور وزیر بهداشت پس از مشاهده بازتاب این تصاویر دردناک روبه رو شد، به جای برطرف کردن آن، این موضوع را تکذیب کرد و گفت آنها همراه بیمار نیستند و کارتن خواب بوده و این یک بداخلاقی رسانه‌ای است.

مشاور وزیر بهداشت: انتشار عکس یک کارتن خواب به عنوان عکس همراه بیمار

سجاد رضوی مشاور وزیر بهداشت و مدیر کل دفتر بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی شکایت وزارت بهداشت در این باره می گوید: در واقع این عکس متعلق به فردی بی خانمان و کارتن خواب در سال های گذشته است و همراه بیمار این بیمارستان نبوده است.

مدیر کل دفتر بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی شکایات بر ضرورت همکاری دستگاه های ذیربط برای ساخت همراه سراهای بیمار در کشور تاکید کرد و اظهار داشت: وزارت بهداشت امکاناتی را برای یک نفر به عنوان همراه بیمار در بسته ارتقای هتلینگ فراهم کرده است و همچنین خارج از وظایف خود و با همکاری شهرداری توانسته مکان هایی با نام همراه سرا برای همراهان بیماران ایجاد کند که البته این اقدامات، کافی نبوده و باید بیشتر شود.

پاسکاری مسئولان وزارت بهداشت هیچگاه پایانی ندارد و به جای برطرف کردن چالش های حوزه بهداشت توپ را در زمین دیگران انداخته و خود را تبرئه می کنند.

سخنگوی وزارت بهداشت:ساخت همراه‌سرای بیماران وظیفه همه دستگاه‌هاست

ایرج حریرچی سخنگوی وزارت بهداشت نیز بلافاصله نسبت به این موضوع واکنش نشان داد و گفت با این‌که احداث همراه سراها وظیفه وزارت بهداشت نیست، اما این وزارتخانه در این باره با کمک خیریه‌ها و شهرداری اقدامات درخور توجهی انجام داده است.

به گفته  حریرچی، وظیفه اصلی وزارت بهداشت درمان بیماران است، اما با اجرای طرح تحول سلامت به هتلینگ بیمارستان‌ها هم توجه شده و امکانات برای اقامت یک نفر همراه بیمار در بخش‌های عادی در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی فراهم شده است، منتها در بخش مراقبت‌های ویژه که امکان همراه بیمار وجود  ندارد و بعضا همراهان بیمار هم  بیش از یک نفر هستند  شاهد این مشکل هستیم.

وی تاکید  کرد: با وجود کمبود امکانات و منابع در وزارت بهداشت، با کمک خیرین سلامت و شهرداری‌ها مراکز متعددی برای اقامت همراهان بیمار به عنوان همراه سرا ایجاد شده و البته کفایت نمی کند و ما ازسازمان های ذیربط مانند شهرداری‌ها و وزارت کشورو نهادهای خیریه درخواست  می‌کنیم دراین باره به میدان بیایند و مشارکت کنند.

شهردار ناحیه 2 منطقه 6: انتقال به همراه‌سراهای شهرداری/برخی از همراهان بیمار از استقرار در اقامت گاه امتناع می کنند

هنرور شهردار ناحیه 2 منطقه 6 تهران بعد از رسانه ای شدن این موضوع از غافله عقب نماند و شروع به ارائه عملکرد پررنگ شهرداری در این خصوص کرد و از ساماندهی تعدادی از همراهان بیمار و توزیع اقلام گرمایشی میان مابقی آنها خبر داد و گفت با کاهش دمای هوای شهر تهران و بارش برف و باران نسبت به افزایش همراه سرای جواد الائمه اقدام کردیم و توانستیم همراهان بیمار بیشتری را در نمازخانه و ... جانمایی کنیم.

وی با بیان اینکه شب گذشته از طریق بیسیم منطقه 6 از ما خواسته شد که به ساماندهی همراهان بیماری که در اطراف بیمارستان شریعتی چادر زده‌اند برویم گفت: با حضور در اطراف بیمارستان شریعتی توانستیم نسبت به انتقال و جانمایی پنج خانواده که در چادر و در سرما مانده بودند اقدام کنیم اما تعدادی از این همراهان به دلیل آنکه می‌خواستند نزدیک بیمارشان باشند و با این احتمال که ممکن است بیمارستان با آنها کار داشته باشند از آمدن خودداری کردند که نهایتا با کمک گرفتن از ستاد بحران شهرداری تهران پتو و لوازم گرمایشی در اختیار این خانواده‌ها قرار داده شد.

شهردار ناحیه 2 منطقه 6 تهران معتقد است که تعدادی از این همراهان به دلیل آنکه می‌خواستند نزدیک بیمارشان باشند و با این احتمال که ممکن است بیمارستان با آنها کار داشته باشند از آمدن خودداری کردند، این در حالی است آقای" ف" از خرم آباد که برای درمان به تهران آمده است، می گوید  به خاطر هزینه رفت و آمد، نمی تواند به طور مدام بین این دو شهر در سفر باشد. یک همراه سرا هم در هفت تیر هست که من دو هفته پییش اسمم را نوشتم که جا بگیرم. هرروز هم مراجعه کرده ام و هربار می گویند برو، شنبه بیا. مددکاری می گوید به ما ربطی ندارد. ما را پاسکاری می کنند."

بسیاری از همراهان بیماران از صحبت کردن با خبرنگاران امتناع کردند  و اجازه نمی دهد از او و چادرش عکس بگیرند  و می گوید برایم دردسر می‌شود، می‌آیند همین را هم جمع می‌کنند. چند وقت پیش یک نفر از وضعیت همراهان بیمار که در نمازخانه یا گوشه و کنار بیمارستان می‌خوابیدند گزارش گرفت و بعد از آن اجازه ندادند کسی داخل محوطه، بیمارستان یا نمازخانه بخوابد.

اما بر اساس گزارش‌های مردمی رسیده همراهان بیماران از نداشتن جا و مکان در این سرمای سوزناک گله مند بودند و سختی زیادی را در کنار رنج مریض‌داری تحمل کردند که در این‌باره انجام اقدامات عملی برای کاهش تقاضای سفرهای درمانی به کلان شهرها به ویژه تهران با توسعه تخت‌های بیمارستانی ضروری است.

این در حالی است که بیمارستان‌ها باید برای همراه بیمار امکانات اقامتی در نظر بگیرند که این موضوع از سوی مسئولان نادیده گرفته می شود و به ارگان های دیگر پاسکاری می شود، گاها شاهد برخی وعده ها از سوی مسئولان هستیم، متاسفانه یک همراه‌سرا با ظرفیت بیش از 100 نفر، وجود دارد، اما تعداد بیماران شهرستانی و همراهانشان از میزان ظرفیت این همراه‌سرا بیشتر است، برای همین باقی کسانی که جایی ندارند چاره‌ای جز زدن چادر در نزدیکی بیمارستان نخواهند داشت.

قائم مقام وزیر بهداشت: راه‌اندازی همراه سرای جواد الائمه(ع) که با ظرفیت 120

محمدهادی ایازی قائم مقام وزیر بهداشت در شهریور ماه سال گذشته این مسئله را باعث به وجود آمدن ظاهر نامناسب در کلانشهرها دانسته و از راه‌اندازی همراه سرای جواد الائمه(ع) که با ظرفیت 120 تخت بعد از تفاهم نامه‌ای بین وزارت بهداشت و شهرداری تهران خبر داده است که می‌تواند تا حدودی مشکل همراهان بیماران را برطرف کند البته برای توسعه بیشتر آنها همکاری خیرین ضروری است.

اقدامات انجام شده از سوی مسئولان ظاهراً مشکلات بیماران و همراهان آنها را به طور قطعی برطرف نکرده است چرا که امسال نیز شاهد بروز آن در بیمارستان‌های تهران هستیم و ضرورت در پیش گرفتن راه‌حل اساسی در این حوزه را یادآوری می‌کند.

واقعیت است در این شرایط که بیمارستان‌ها در درمان بیماران خود با مشکل مواجه هستند، نمی‌توان تنها از مدیران بیمارستان توقعی داشت بلکه انتظار می‌رود در این شب های سرد برفی، سازمان‌های حمایتی چون کمیته امداد، بهزیستی و مساجد، چترحمایتی و درهای خود را به روی مردمانی که از لاجرم روزگار در کنار بیمارستان خیابان‌خواب شده‌اند باز کنند.

اما مسئله اینجاست زمانی که وزارت خانه ای به این وسعت نمی تواند همراهان بیماران را حمایت کند آیا اجازه توهین را دراد که آنها را کارتن خواب بنامد و حال باید مسئولانی که همیشه درگیر کارهای نمادین و عرض اندام و نشان دادن چهره‌ای خوب از این وزارت‌خانه هستند، چه خواهند کرد.قطعا بعد از بعد از یکسری حرف های روتین و تکراری این موضوع نیز به فراموشی سپرده می شود.