مدیرعامل سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران گفت: بنا به درخواست وزارت آموزش و پرورش برای بهبودی کامل تعدادی اندکی از دانش آموزان که معتاد به موادمخدر هستند، به دنبال آن هستیم تا بهاران دانش آموزشی را تأسیس کنیم.

به گزارش مرور نیوز، رضا قدیمی درباره مراکز بهادان دانش آموزان گفت: تجربه بسیاری از کشورهای دنیا نشان می‌دهد که نقش سازمان‌ها برای کاهش آسیب‌های اجتماعی تنها 30 درصد است و 70 درصد باقی مانده برعهده شهروندان و مشارکت آنان است.

مدیرعامل سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران با اشاره به مشکل حاشیه نشینی در تهران گفت: متاسفانه تعداد زیادی از مردم به سودای سود اقتصادی بیشتر در زندگی بهتر به پایتخت می آیند و به دلیل وجود مشکلات مجبور به حاشیه نشینی می‌شوند که این امر خود مشکلاتی همچون اشتغال، سکونت و تقابل فرهنگی را به دنبال دارد.

قدیمی با تاکید بر اینکه اعتیاد از دیگر آسیب‌های اجتماعی مهم در شرایط امروز کشور است، بیان داشت: طبق قانون شهرداری باید زیرساخت‌ها را فراهم کند اما واقعیت موجود این است که به دلیل مشکلات عمده‌ای که در بحث تأمین بودجه برخی وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها وجود دارد، بخشی از اقدامات مغفول مانده است. به همین دلیل ما امروز شاهد شهری هستیم که علی‌رغم تمام زیبایی‌ها چهره زشت آسیب‌های اجتماعی را در خود منعکس کرده است.

وی با یادآوری اقدامات شهرداری در راستای کاهش تعداد معتادان متجاهر در تهران عنوان کرد: بنابرجلسه‌ای که با حضور شهرداری، بهزیستی و دادستانی و... برگزار شد قرار بود که 6هزار نفر ظرفیت برای ساماندهی معتادان متجاهر راه اندازی شود که شهرداری مسؤلیت فراهم آوری زیرساخت برای 2هزارنفر را برعهده داشت. البته مدیریت شهری موفق شد 2هزار و500 نفر ظرفیت برای اقامت معتادان برای دوره سه ماه فراهم کند.

به گفته وی تاکنون 7 هزار و 500 نفر در سامانسراهای شهرداری برای دوره‌های سه ماه نگهداری شده‌اند و افراد داوطلب برای تکمیل روند درمان به مراکز بهاران منتقل می‌شوند.

مدیرعامل سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران با تاکید بر اینکه در تمامی دنیا درمان کامل معتادان و بازگشت آنان به زندگی بین 7 تا 10 درصد است، افزود: شهرداری تهران تاکنون 24 مرکز بهاران را با ظرفیت 2 هزار و 600 نفر فراهم کرده است تا افراد پس از اتمام دوره سه ماهه ترک دراین مراکز حضور پیدا کنند. البته یکی از مشکلات ما این است که بسیاری از خانواده‌ها فرد بهبود یافته را نمی‌پذیرند. بر این اساس جلسات مددکاری متعددی را برای خانواده‌ها برگزار می‌کنیم تا افرادی که به طور مثال 102 بار ترک کرده‌اند و دوباره لغزش داشته‌اند را پذیرا باشند.

مدیرعامل سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران در ادامه با بیان اینکه در مرحله اول طرح انضباط اجتماعی 2 هزار و 500 معتاد متجاهر به سامانسراها منتقل شده‌اند، گفت: ازاین تعداد هزار نفر به طور داوطلبانه خواهان حضور در بهاران بودند که دوره بهاران این افراد به تازگی به اتمام رسیده و حدود 442 نفر بعداز اتمام بهاران به جامعه بازگشتند.

قدیمی با اشاره به درخواست وزارت آموزش و پرورش برای راه‌اندازی بهاران دانش آموزی به دنبال تجربه موفق بهاران در پایتخت اظهار داشت: بنا به درخواست وزارت آموزش و پرورش برای بهبودی کامل تعدادی اندکی از دانش آموزان که معتاد به موادمخدر هستند، به دنبال آن هستیم تا بهاران دانش آموزشی را تاسیس کنیم.

وی راه‌اندازی 19مددسرا در تهران با ظرفیت 5هزار نفر را از دیگر اقدامات شهرداری تهران عنوان کرد و گفت: آمارهای ما نشان می‌دهد که حدود 80 درصد کارتن خواب‌ها معتاد هستند و براثر اعتیاد کارتن خواب شده،  20 درصد نیز به دلیل مشکلاتی همچون ورشکستگی، شکست عشقی و ... به کارتن خواب روی آورده‌اند.

مدیرعامل سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران با تاکید بر اینکه در شب‌های سرد هفته گذشته هر شب 5 هزار نفر در مددسراها حضور داشتند، خاطرنشان کرد: برخی از کارتن خواب‌ها به دلیل مصرف موادمخدر، نگهداری ضایعات و... تمایلی به حضور در مددسراها نداشتند به همین دلیل 50 اتوبوس گرم را درمیادین و خیابان‌های اصلی پایتخت مستقر کردیم تا از سرما و یخ زدگی مصون بمانند البته از سوی دیگر که هفته دیگر نیز سرما وجود دارد این طرح در آینده نیز ادامه پیدا خواهد کرد.

به گفته قدیمی 50 اتوبوس و مینی بوس گرم متعلق به بخش خصوصی و هر شب تمامی امکانات از جمله وسایل گرمایشی ضدعفونی می‌شوند.

قدیمی در بخشی دیگر از سخنانش در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درخصوص هزینه ساخت بهاران در ساماندهی معتادان متجاهر در قالب طرح انضباط شهری گفت: برخی از زیرساخت‌ها از گذشته به شهرداری تعلق داشته و برای تبدیل به بهاران تغییر کاربری داده‌اند. در مورد هزینه نگهداری مددجویان نیز بخشی از هزینه‌ها برعهده شهرداری است و بخشی بر عهده خیرین قرارداشت. به طور مثال طبق پروتکلی که با برخی ازسازمان مردم نهاد داشتیم 30 تا 40 درصد از مددکارها از سوی سمن‌ها به طور رایگان در مراکز بهاران حضور پیدا می‌کنند و تمامی پزشکان حاضر نیزبا همکاری وزارت بهداشت به طور کاملا رایگان به طور شبانه روزی خدمات رسانی می‌کنند.

وی در پاسخ به سوال یکی دیگر از خبرنگاران در خصوص انتقاد برخی از اعضای شورا در مورد موفقیت طرح تصریح کرد: درصحبت‌های دوستان به موفقیت 10 درصدی طرح انضباط شهری اشاره شده بود که ما این مساله را افتخاری برای خود می‌دانیم چرا که در تمامی دنیا نرخ موفقیت 7 تا 10 درصد است.

وی گفت: در خصوص زنان معتاد نیز شهرداری مجوزی برای ورود ندارد و این کار بر عهده بهزیستی است. البته اگر دوستان درخواست کمک داشته باشند ما حاضریم که در این مورد نیز اقدامات لازم را انجام دهیم.

به گفته مدیرعامل سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران انتظار این است که مسؤلان یا خود در خصوص ساماندهی کودکان و زنان معتاد مورد پیدا کنند یا به شهرداری مجوز ورود به این موضوع را بدهند.

قدیمی همچنین به اجرای طرح خانه به خانه برای بررسی آسیب‌های اجتماعی در منطقه 12 پرداخت وگفت: هفته گذشته قریب به 600 نفر را در همین منطقه جمع آوری کردیم و طی ماه‌های گذشته 70 خانه پلاک قرمز در این محدوده شناسایی شد که 25خانه تخریب و مابقی آنان پلمپ شدند و گرداننده آنان نیز به زندان منتقل شدند‌.

وی با تاکید بر اینکه مشارکت‌های مردمی و اقدامات اجتماعی سازمان‌ها مانند شمشیر دولبه است که می‌تواند پیامدهای مختلفی به همراه داشته باشند، یادآور شد: به دلیل حضور همراهان بیمار در اطراف بیمارستان‌های بزرگ و برپایی چادر شهرداری تصمیم بر این گرفت تا همراه سراها را راه‌اندازی کند. به طوری که هر شب 400تا 600 نفر درهمراه سراهای ما حضور دارند و به مدت 10  روز به طور رایگان از این افراد پذیرایی می‌شود. با اینکه این اقدام، اقدام بسیار مثبتی است اما ما در بررسی‌هایمان متوجه شدیم برخی با وجود اینکه بیماری در بیمارستان ندارند همین که خبر راه‌اندازی همراه سراها را شنیدند از شهرستان‌ها به تهران آمدند تا در این اماکن حضور داشته باشند و امکانات رایگان را دریافت کنند.

مدیرعامل سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران از شهروندان خواست تا در طرح یلدای مهربانی شرکت کنند و هدایای خود از جمله آجیل و... را به مددجویان مددسراها اهدا کنند.  

قدیمی در ادامه از حضور دور دوم معتادان متجاهر در مراکز بهاران خبرداد و گفت: پس از آنکه 9 ماه اول گروه قبل تمام شد گروه دیگر که شامل 2600 نفر می‌باشند از داخل کمپ‌ها وسامان سراها به مراکز بهاران منتقل می‌شوند.

وی افزود: به تازگی کمیته‌ای از نماینده سازمان بهزیستی، سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران و ناجا برای رتبه بندی سازمان‌های مردم نهاد و انتقال بهاران‌ها به این سازمان‌ها تشکیل شده است.

قدیمی از تماس 4هزار نفر از شهروندان برای ساماندهی کارتن خواب‌ها طی هفته گذشته خبرداد و گفت: تقاضای ما از مردم این است تا کمک‌های خود را از طریق بهزیستی و شهرداری به این افراد اهدا کنند. باید بدانیم که خیابان محل کمک به افراد نیست و نتیجه‌ای جز استثمار بیشتر زنان و کودکان ندارد. دلیل آن هم این است که ما مردان را جمع آوری می‌کنیم اما درخصوص کودکان و زنان مجوزی نداریم بنابراین سرباندها ترجیح می‌دهند تا به سمت استثمار کودکان بروند.

وی در پایان با تاکید بر اینکه سیاسی کردن آسیب‌های اجتماعی کار بسیار کثیفی است و مردم را بدبین می‌کند، یادآور شد: برای اثربخشی طرح جمع اوری متکدیان دو مرکز را در شمال و جنوب تهران ویژه خانم‌ها و آقایان راه اندازی کردیم تا امکان بازگشت به زندگی این افراد به تدریج فراهم شود.