مدیر کل فرهنگی وزارت بهداشت از کمک ۳۰ میلیارد ریالی این وزارتخانه برای تجهیز فضاهای فرهنگی درون دانشگاهی خبر داد.

به گزارش مرور نیوز، نشست شورای مرکزی مجمع کانون‌های هلال احمر دانشگاه‌های علوم پزشکی با حضور حسن زائری‌لطف مدیرکل فرهنگی وزارت بهداشت، سیده مریم حسینی رئیس اداره کانون‌های فرهنگی، دکتر سیدعلی منیری قائم مقام و معاون دانشجویی و جوانان سازمان جوانان هلال احمر، مرجان فقیری مدیر داخلی روابط عمومی سازمان انتقال خون و شورای مرکزی مجمع کانون‌های هلال احمر وزارت بهداشت برگزار شد.

حسن زائری لطف مدیر کل فرهنگی وزارت بهداشت درباره فعالیت‌های اداره کل فرهنگی اشاره کرد: گستردگی فعالیت‌های فرهنگی در دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور رسالت اداره کل فرهنگی را دشوار می‌کند.

وی افزود: ما در دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور ۲۴۰ هزار دانشجو داریم و در بین نهادهای دانشجویی سراسر کشور بالغ بر ۷۰۰ کانون فرهنگی، حدود ۸۰۰ انجمن‌ علمی، ۱۶۸ تشکل اسلامی و ۱۲۰۰ نشریه وجود دارد. در ۱۶ سفر استانی دکتر لاری، دانشجویان درباره سلیقه‌ای عمل کردن در زمینه حمایت از نشریات دانشجویی اتفاق نظر داشتند.

زائری لطف گفت: ما سعی کردیم هم با کمک مالی در حوزه رفاهی و تجهیز فضاهای فرهنگی و هم با ایجاد سامانه نشریات و کانون‌های فرهنگی این مشکلات را مرتفع کنیم.

وی با اشاره به کمک ۳۰ میلیارد ریالی وزارت بهداشت برای تجهیز فضاهای فرهنگی درون دانشگاهی خاطرنشان کرد: لازمه حضور در فعالیت‌های فرهنگی فراهم کردن عرصه مناسب برای فعالیت‌ است تا دانشجویان بتوانند فعالیت‌های علمی و تشکیلاتی خودشان را داشته باشند و آزادانه نقطه نظرات خود را بیان کنند. برای فراهم کردن بستر مناسب برای فعالیت فرهنگی نیازمند فعالیت در دو عرصه سخت‌افزاری و نرم‌افزاری هستیم.

مدیر کل فرهنگی وزارت بهداشت افزود: در ابتدا دانشجویان باید برای فعالیت‌های فرهنگی فضای مناسبی داشته باشند و لازم است متناسب با آن تجهیزات مناسبی در اختیار دانشگاه‌های علوم پزشکی قرار دهیم تا مشارکت حداکثری دانشجویان محقق شود و دانشجویان با طیب خاطر بتوانند در این عرصه دست به فعالیت بزنند.

وی درباره حضور دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی در فعالیت‌های مربوط به کرونا عنوان کرد: علاوه بر انترن‌ها و رزیدنت‌ها که به طور مستقیم درگیر مقابله با کرونا بودند و در این حوزه زحمات زیادی را متحمل شدند، بالغ بر ۵ هزار دانشجوی علوم پزشکی به صورت داوطلبانه در فعالیت‌های مقابله با کرونا حضور پیدا کردند. «پویش دانشجویی مقابله با کرونا» در دانشگاه‌ها اتفاقات بسیار مثبتی را رقم زد.

زائری‌لطف افزود: این تجربه مؤثر، ما را بر آن داشت که با محوریت خود دانشجویان، تکنیک‌ها و شرایط عمومی حضور در بحران‌ها را تهیه و تدوین و همچنین اصول فنی و تکنیکی دانشجویان علوم پزشکی را در این کار روشن کنیم.

وی دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی را جزو اولین گروه‌های داوطلب در مواقع بروز بحران دانست و گفت: تشکل‌ها، کانون‌های فرهنگی و انجمن‌های علمی و دانشجویی دانشگاه‌های علوم پزشکی در زمینه مقابله با بحران همیشه داوطلب بوده‌اند. تلاش داریم با برگزاری دوره‌های آموزشی و تدوین «هندبوک مداخله در بحران» به این تلاش‌های داوطلبانه انسجام ببخشیم.

اشکان کاظمی دبیر مجمع کانون‌های هلال احمر وزارت بهداشت و عبدالوهاب ولی‌پور نائب دبیر مجمع کانون‌های هلال احمر وزارت بهداشت در این مراسم درخواست‌هایی از معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت و رئیس سازمان جوانان هلال احمر داشتند.

اختصاص فضای فیزیکی به کانون‌ هلال احمر در دانشگاه‌های علوم پزشکی، شفاف‌سازی معیارهای اعزام نیرو به مجامع بین‌الملل، بهره‌گیری از پژوهشگران برتر دانشگاه‌های علوم پزشکی، تخصصی کردن دوره‌های آموزشی و کارگاه‌های کمک‌های اولیه، درخواست کارت و در نظر گرفتن بسته‌های حمایتی ‌از جمله مهم‌ترین خواسته‌های مطرح شده در این نشست بود. همچنین مقرر شد کانون‌های هلال احمر از سوی جمعیت جوانان سازمان هلال احمر از نظر چادر و کیف کمک‌های اولیه تجهیز شوند.