براساس تحقیق جدید محققان دانشگاه آمریکایی بیروت در لبنان ویروس کرونا در کشورهای دارای آب‌وهوای معتدل فصلی خواهد شد.

به گزارش مرور نیوز، همه ما با الگوی فصلی برخی ویروس‌های تنفسی آشنا هستیم. بر اساس نتایج تحقیق جدید، بیماری کووید-۱۹ ناشی از ویروس سارس کووید-۲، احتمالا در کشورهای دارای آب‌وهوای معتدل فصلی خواهد شد، البته زمانی که ایمنی جمعی حاصل شود. تا آن زمان، کووید-۱۹به گردش در فصول سال ادامه خواهد داد. این نتیجه‌گیری اهمیت مطلق اقدامات بهداشت عمومی فعلی را نشان می‌دهد که برای کنترل ویروس ضروری است.

به گزارش اریک نیوز، دکتر حسن زاراکت، محقق اصلی این تحقیق از دانشگاه آمریکایی بیروت در لبنان هشدار می‌دهد: ویروس کرونا برای ماندن آمده است و باعث شیوع طی سال تا رسیدن به مصونیت جمعی خواهد شد. بنابراین، باید یاد بگیریم که با آن زندگی کنیم و بهترین اقدامات پیشگیری استفاده از ماسک، رعایت فاصله فیزیکی، بهداشت دست و جلوگیری از اجتماعات است که باید ادامه داشته باشند."

نویسنده دیگر این تحقیق، دکتر هادی یاسین از دانشگاه قطر در دوحه این موارد را تایید و اظهار کرد: ممکن است چندین موج کووید-۱۹قبل از دستیابی به مصونیت جمعی وجود داشته باشد.

ما می‌دانیم بسیاری از ویروس‌های تنفسی به‌ویژه در مناطق معتدل از الگوی فصلی پیروی می‌کنند. به‌عنوان‌مثال، آنفلوآنزا و انواع مختلف کرونا ویروس‌ها که باعث سرماخوردگی می‌شوند در زمستان در مناطق معتدل به اوج خود می‌رسند، اما در مناطق گرمسیری در تمام طول سال در گردش هستند.

محققان، این ویروس‌های فصلی، عوامل ویروسی، میزبان کنترل‌کننده فصلی بودن آن‌ها و همچنین آخرین دانش در مورد پایداری و انتقال کووید-۱۹را بررسی کردند.

محققان توضیح دادند که بقای ویروس در هوا و سطح، بر اساس حساسیت افراد به عفونت‌ها و رفتارهای انسانی مانند ازدحام در محیط داخلی در فصول مختلف به دلیل تغییر دما و رطوبت، متفاوت است. این عوامل در انتقال ویروس‌های تنفسی در زمان‌های مختلف سال تاثیرگذار هستند.

بااین‌حال، در مقایسه با ویروس‌های تنفسی دیگر مانند آنفلوآنزا، ویروس کووید-۱۹دارای سرعت انتقال بیشتری است، حداقل بخشی از آن به دلیل گردش در یک جمعیت ایمونولوژیک  است.

این بدان معناست که برخلاف آنفلوآنزا و دیگر ویروس‌های تنفسی عوامل حاکم بر فصلی بودن ویروس‌ها هنوز نمی‌توانند گسترش کووید-۱۹را در ماه‌های تابستان متوقف کنند اما، به‌محض دستیابی به ایمنی جمعی از طریق عفونت‌های طبیعی و واکسیناسیون سرعت انتقال آن به میزان قابل‌توجهی کاهش یافته و ویروس را مستعد ابتلا به عوامل فصلی می‌کند.

فصلی بودن برای  کرونا ویروس‌های دیگر گزارش‌شده است، ازجمله آن‌هایی که اخیرا مانند کروناویروس NL۶۳ و کروناویروس HKU۱ ظهور کرده‌اند و از همان الگوی گردش مانند آنفلوآنزا پیروی می‌کنند.

دکتر زاراکت گفت: "این ویروس، یک ویروس جدید است و با وجود رشد سریع علم در مورد آن، هنوز مواردی وجود دارد که ناشناخته است. صحت پیش‌بینی‌های ما باید در آینده مشاهده شود، اما با توجه به آنچه تاکنون دریافتیم کووید-۱۹ مانند سایر ویروس‌های کرونا درنهایت فصلی خواهد شد ".

یاسین گفت: "بالاترین میزان آلودگی جهانی به کووید-۱۹ در کشورهای حوزه خلیج‌فارس، با وجود فصل گرم تابستان ثبت‌شده است. بااین‌وجود اقدامات کنترل برای محدود کردن شیوع ویروس تا رسیدن به مصونیت جمعی در اجتماعات بسته لازم است"

نتایج این تحقیق در نشریه Frontiers in Public Health منتشرشده است.