بعد از مخالفت فرمانداری با نامگذاری معابر تهران به نام شجریان، سیمین بهبهانی و فروغ فرخزاد، اینبار این نهاد مجددا با نامگذاری معابری به نام بازرگان، اعظم طالقانی و سهیل گوهری مخالفت کرد. گرچه اینبار شورا اعلام کرده که در این زمینه کوتاه نمی آید!

به گزارش مرور نیوز، بعد از اینکه شورای شهر در جریان نامگذاری بیش از ۲۰ معبر شهری به نام تعدادی از چهره های فرهنگی و ادبی و نامگذاری تعدادی از آنها به نام شجریان ،فروغ فرخزاد و سیسین بهبهانی به در بسته خورد و عملا کمیته نامگذاری معابر نتوانست به مقصود خود برسد، با تمام توان تلاش کرد تا در آخرین سال از عمر خود بار دیگر سنگی در این زمینه بیاندازد تا شاید در با نامگذاری چند معبر جدید به نام دو تن از چهره های سیاسی جنجالی انقلاب و یکی از خبرنگاران معاصر، حداقل کاری کند تا بتواند بعدها از آن به عنوان یکی از دستاوردهای سابقه کاری و سیاسی شورای پنجم یاد کند. در همین راستا هم بود که کمیته نامگذاری این شورا چند هفته قبل اعلام کرد که می خواهد نام سه معبر را به نام مهندس بازرگان و اعظم طالقانی و سهیل گوهری بگذارند. همان زمان هم بود که اعضای شورا اعلام کردند که اینبار اجازه دخالت سازمان ها و نهادهای دیگر و دست های در پس پرده را نخواهند داد و نمی گذارند تا تاریخ تکرار شود.

با این وجود، تاریخ تکرار شد و اینبار هم فرمانداری دوباره با نامگذاری معابر شهر به نام این دو چهره، مخالفت کرد! اقدامی که به نظر می رسد اعضای شورا را به شدت عصبانی کرده باشد. آنچنان عصبانی که بخش زیادی از جلسه علنی یکشنبه این هفته را به طرح این موضوع و تصمیم گیری در مورد آن اختصاص داد. جلسه ای که در آن بسیاری از اعضای شورا در انتقاد به مخالفت فرمانداری با این نامگذاری، سخنانی تند و تیز را بیان کردند.

پافشاری دست جمعی

سید ابراهیم امینی، نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران یکی از همین منقدان است که در جلسه روز یکشنبه شورا با بیان این ادعا که باید بین مصوبات و تصمیمات شوراها تفاوت قایل شد گفت: در پارلمان ملی نیز مصوبات به مصوبات ماهوی و تصمیمات تقسیم می‌شوند. بر همین اساس شورای نگهبان تنها حق دارد مصوباتی را که جنبه ماهوی دارند با قانون اساسی و شرع تطبیق دهد و در صورت مغایرت با این دو منبع به آنها ایراد بگیرد، اما چنین حقی را راجع به تصمیمات نمایندگان مجلس برای خود قائل نیست.

عضو حقوقدان شورای شهر تهران با ذکر مثال‌هایی بیان کرد: در نام‌گذاری خیابان‌ها نیز در حقیقت اعضای شورای شهر به اعتبار رای که از شهروندان گرفته‌اند، معتمدین شهروندان هستند و به‌دلیل اینکه معتمد شهروندان بودن قانون حق نام‌گذاری اماکن، معابر و... را برای اعضای پارلمان محلی قائل شده‌است و هیات تطبیق نمی‌تواند برای خود حق اظهارنظر در خصوص نامگذاری‌های شورا که تصمیمات شورا محسوب می‌شوند قائل شود.

امینی ادامه داد: در ادوار گذشته نیز رویه چنین بوده است که تصمیمات راجع به نام‌گذاری‌ها صرفاً جهت اطلاع به هیات تطبیق ارسال می‌شده و هیات تطبیق نیز هیچ‌گاه در خصوص این تصمیمات ورود ماهوی و اظهارنظر نمی‌کرد.

نایب رئیس شورای شهر تهران با اشاره به اظهارنظر ماهوی هیات تطبیق در خصوص نام‌گذاری‌های شورا افزود: ورود هیات به نامگذاری‌ها موضوع جدیدی است و متاسفانه دولتی که هم‌جنس ماست و معتقدیم باید به نهادهای انتخابی باتوجه به جایگاه پیش‌بینی شده این نهادها در قانون اساسی بها دهد و شان و منزلت آنها را حفظ کند، اینگونه دایره را در خصوص کارهایی که قانون‌گذار در حیطه اختیار این نهادها قرار داده است تنگ می‌کند و احساس می‌کند در ارتباط با همه تصمیمات متخذه حق اظهارنظر دارد.

محمد سالاری ، رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران نیز به عنوان یکی دیگر از اعضای منتقد شورا نسبت به مخالفت   فرمانداری تهران با مصوبات شورای شهر در خصوص نامگذاری ها گفت: بنابر مفاد صریح قانون، نامگذاری ها از اختیارات نهاد شوراهای شهر و روستا در کشور است که به عنوان نمایندگان مردم و به نمایندگی از شهروندان انجام می شود.

وی تصریح کرد: متاسفانه در این دوره مدیریت شهری مشاهده می کنیم، فرمانداری تهران و نماینده دولتی که شعارش قانونگرایی بوده در یکسری اقداماتی که مسبوق به سابقه هم نبوده است، با مصوبات شورای شهر تهران در خصوص نامگذاری ها مخالفت می کنند.

سالاری افزود: من از رییس و کلیت شورای شهر  و مدیریت شهری تهران تقاضا دارم در مورد تشکیل جلسه ای با فرماندار تهران و هیات تطبیق در خصوص این امر مهم و تصمیم خلاف قانون و رویه آن ها، اقدام و اعضای شورا بر مصوبه خود پافشاری کنند و از شهردار تهران می خواهیم نسبت به عملیاتی شدن مصوبه شورا اقدام کند.

این عضو شورای شهر در نهایت با اشاره به مصوبات اخیر شورای شهر تهران از جمله نامگذاری خیابان ها و معابر به نام مرحوم مهندس بازرگان و مرحومه اعظم طالقانی و سایرین، خواستار صدور دستور اجرای مصوبات قانونی شورای شهر توسط شهردار تهران شد.

اعضای شورای اسلامی شهر تهران، در پاسخ به اعتراض هیات تطبیق فرمانداری به مصوبه «چهلمین و چهل و یکمین و پنجاه و سومین صورتجلسه نامگذاری و تغییر نام اماکن و معابر عمومی شهر تهران» این اعتراض را وارد ندانسته و پاسخ کمیسیون فرهنگی مبنی بر پافشاری بر مصوبات شورا را تایید کردند.

رد پای احمدی نژاد

اما اینها تنها واکنش های تند اعضای شورای شهر نسبت به مخالفت فرمانداری با این مصوبه شورا نبودند. محمدجواد حق‌شناس رییس کمیته نام‌گذاری شورای شهر تهران نیز از جمله دیگر منتقدان به فرمانداری بود که با لحنی تندتر از بقیه گفت: فرمانداری شهر تهران سه مصوبه  شورای شهر تهران درباره‌ نام‌گذاری معابر را خلاف یکی از بندهای آیین‌نامه اعلام کرده است که به استناد آن نام‌گذاری شخصیت‌های مهم صدراسلام، انقلاب، شهدا در اولویت و نام‌گذاری شخصیت‌های ادبی، سیاسی و غیره در درجه‌های بعدی تعیین شده است و جالب اینجاست که بازرگان و طالقانی را به عنوان شخصیت ادبی یا شخصیت سیاسی صدر انقلاب نشناختند که از عجایب است.

وی گفت: این در حالی است که این تصمیم هیات تطبیق فرمانداری در حوزه اختیارات آنها نیست کماینکه در ۲۰، سال گذشته همه مصوبات نام‌گذاری تنها جهت "اطلاع"‌ برای فرمانداری ارسال می‌شد و در این مدت نیز هیات تطبیق فرمانداری اعتراضی نداشته، اما اکنون این هیات ورود محتوایی به تصمیمات شورا می‌کند که این از نوبرانه‌های این دوره مدیریت شهری است.

رییس کمیته نامگذاری شورای شهر با بیان این‌که بازرگان ده‌ها کتاب نوشته و در مبارزات قبل از انقلاب سال‌های سال در زندان بوده، گفت: بازرگان اولین نخست وزیر منتخب امام خمینی (ره) بود و حتی رهبری به ارتحال وی پیام تسلیت فرستادند. از سوی دیگر اعظم طالقانی به دلیل مجاهدت‌هایش در راه انقلاب سال‌ها به زندان محکوم شده بود و دبیرکل حزب سیاسی و مدیر مسئول روزنامه بوده و بهتر است فرماندار تهران اگر اطلاعی از این موضوعات ندارد قبل از اظهارنظر یک سرچ در گوگل انجام دهد.

وی سپس با طعنه ای سنگین خطاب به فرماندار تهران گفت : شاید در آینده شورا تشخیص بدهد که خیابان نارمک به نام احمدی‌نژاد نامگذاری شود و این جزو اختیارات شورای شهر محسوب می‌شود.

در ادامه همچنین حجت نظری رییس کمیته مشارکت‌های مردمی در واکنش به این اعتراض گفت: قرار بود که هیات رییسه شورا دیگر مصوبات نام‌گذاری را برای فرمانداری ارسال نکنند اما گویا رویه همچنان ادامه دارد و باید بگویم هیات تطبیق خارج از اختیارات خود عمل کرده به گونه‌ای که به هیچ بند قانونی استناد نداشته و همیشه کلی‌گویی می‌کند.

شهربانو امانی رییس کمیته تی او دی شورا نیز با اشاره به اینکه طالقانی و بازرگان فرزندان هزینه‌ داده این کشور هستند و متعلق به تمام ملت هستند گفت: جالب است که فرمانداری در نامه‌اش این طور مطرح کرده که کسی بازرگان و اعظم طالقانی را نمی‌شناسد در حالی که وای بر کسانی که اعظم طالقانی و بازرگان را نمی‌شناسند و برایمان جای سوال است که آیا کسی می‌شود این دو نفر را نشناسد؟

وی گفت: ۳۰ سال دیر به فکر پاسخگویی به افکار عمومی افتادیم که خواهان نام‌گذاری خیابانی به نام بازرگان بودند که بعد از مرگ هم برخی‌ها آنها را تحمل نمی‌کنند.

بدون نیاز به تایید

زهرا نژادبهرام عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران تنها به گفتن یک جمله اکتفا می کند و معتقد است اصلا نیازی به تفسیر اضافی در این خصوص وجود ندارد. وی در این خصوص گفت: مصوبه‌های شورای شهر در مورد نامگذاری معابر و خیابان‌ها نیاز به تأیید هیأت تطبیق ندارد. لایحه مربوطه فقط جهت اطلاع‌رسانی به این هیئت ارسال می‌شود.

این اظهار نظرها همانطور که پیش بینی می شد به یک نتیجه مشخص منتج شد. اینکه اعضای شورا این اعتراض فرمانداری را وارد ندانسته و پاسخ کمیسیون فرهنگی مبنی بر پافشاری بر مصوبات شورا را تایید کردند. بدین ترتیب به نظر می رسد که دعوای بین فرمانداری و شورای شهر وارد فاز جدیدی شده باشد و تصمیم گیری در مورد آن به هیات حل اختلاف کشیده شود. دعوای بین دو نهاد با خط مشی سیاسی مشابه که می تواند مهر تاییدی باشد بر این ادعا که مدیریت شهری جدید و مدیران دولتی بدجوری در برابر هم صف آرایی کرده اند. دعوایی که در این سال آخر عمر شورا عیان شده و اوج گرفته است.