سردار نصرالله فتحیان از لزوم ادامه دورکاری کارکنان خبر داد و گفت: قطعا و یقینا تاکید مسولان ستاد کرونا این است که آن بخش‌هایی از دستگاه‌های دولتی که ظرفیت انجام دورکاری را دارند، این کار را انجام دهند.

به گزارش مرور نیوز، سردار نصرالله فتحیان در نشست ویدیو کنفرانسی با خبرنگاران در استودیو سلامت وزارت بهداشت، ضمن تبریک هفته دفاع مقدس و چهلمین سالگرد دفاع مقدس، گفت: خداوند را شاکریم که امروز سکان هدایت و اداره کشور به دست رهبر معظم انقلاب است. امروز آنچه از استقلال، عزت و شرف داریم به واسطه فداکاری‌های دوران هشت ساله دفاع مقدس و خانواده‌هایشان در سراسر کشور است. به بیش از یک میلیون نیروهای رزمنده در سراسر کشور درود می‌فرستم. مقام معظم رهبری فرمودند یکی از ویژگی‌های بزرگ ملت ایران فرهنگ ملت ایران و یکی از ویژگی‌های فرهنگ ملت ایران روحیه جهادی است و یکی از میدان‌ها و تبلورهای روحیه جهادی، دوران دفاع مقدس است. این یک سرمایه ملی است که باید آن را حفظ و مراقبت کرد و تا ۱۰۰ سال آینده سینه به سینه به تمام ملت ایران منتقل شود.

وی افزود: بر همین اساس موسسه بهداری رزمی دفاع مقدس و مقاومت را به عنوان موسسه‌ای بین بخشی ایجاد کردیم تا بتوانیم آن مقطع نورانی را که جامعه پزشکی در آن دوران روسفید شدند، بتوانیم حماسه پزشکان، پرستاران و امدادگران را ثبت کرده و پرورش داده و به نسل‌های آینده منتقل کنیم. یکی از اقدامات مهم این موسسه با کمک اساتید پزشکی، آماده شدن درس دو واحدی برای تدریس در دانشگاه‌های علوم پزشکی بود که آماده شده و با حضور وزیر از آن رونمایی خواهد شد. این کتاب با عنوان معرفی و آشنایی با دفاع مقدس تدریس خواهد شد. در عین حال اقدامات هنری گسترده‌ای انجام شده تا اساتید و دانشجویان بتوانند حماسه بزرگ دفاع مقدس را ببینند.

فتحیان ادامه داد: امروز جامعه پزشکی در دومین آزمایش بزرگش تا امروز سربلند بوده و تمام قد در خدمت مردم بوده و جان‌شان را فدای سلامت مردم می‌کنند. به ده‌ها پزشک و پرستار و نیروهای بهداشتی که در جنگ با این ویروس منحوس کرونا درگیر هستند و برای سلامت کشور و ملت خدمت می‌کنند، درود می‌فرستیم. به روح شهدای دفاع مقدس و مدافعان سلامت ملت ایران درود می‌فرستیم

مشاور وزیر بهداشت و مدیر هماهنگی بین دستگاه‌های اجرایی در ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا با بیان اینکه حمایت‌های لازم از کادر بهداشت و درمان باید انجام شود، گفت: یکی از اقداماتی که در موسسه بهداری رزمی انجام دادیم، تجلیل‌های تخصصی است. هم برای شهدای داروسازان‌مان و هم برای شهدای پزشک تجلیل‌های خوبی داریم. یادواره شهید رهنمون را داریم که هر ساله در یکی از بیمارستان‌های صحرایی برگزار می‌شود و از خانواده معظم شهدای پزشک، پرستار و امدادگر تجلیل می‌شود.

وی افزود: در چهلمین سالگرد دفاع مقدس می‌خواهم از مظلومیت رانندگان آمبولانس و امدادگران بگویم. بیش از ۲۰۰۰ نفر از شهدای دوران دفاع مقدس امدادگران و رانندگان آمبولانس بودند. اگر آنها نبودند، قطعا مجروح به دست جراح و بیمارستان صحرایی نمی‌رسید. امروز هم کادر امدادی و خدماتی بار سنگینی بر دوش دارند. مرکز تحقیقاتی برای بهداری رزمی ایجاد شده و سامانه‌ای ایجاد شده که می‌توان به آن مراجعه کرد. تجربیات در حال جمع‌آوری است. بیش از ۱۰۰ هزار رزمنده بهداری در دوران دفاع مقدس داشتیم که می‌توانند کتاب خاطراتشان را در این سامانه به نمایش بگذارند. هزاران قطعه عکس و فیلم‌های کوتاه در این سامانه وجود دارد. امیدوارم خدا کمک کند تا بتوانیم با همراهی مردم و حکمرانی دقیق به خوبی پیش رویم. هرکجا که تصمیمات ستاد ملی قاطع بود، مردم به خوبی همراهی کردند که نماد آن سیزده به در است. اگر امروز هم قوی عمل کنیم، مردم همراهی می‌کنند. توصیه کفایت نمی‌کند، وقتی ستاد ملی اعلام می‌کند که مسافرت‌ها لطمه می‌زند، باید تصمیم‌گیری قاطع کنیم. امیدوارم با تصمیمات مستحکم، یکپارچه و قوی بتوانیم این بیماری را کنترل کرده و با کاهش تلفات مواجه شویم.

فتحیان در پاسخ به سوالی درباره میزان همکاری بین‌بخشی در مقابله با این بیماری، گفت: قضاوت کار دشواری است، اما در اسفند، فروردین، اردیبهشت و خرداد نمره بسیار عالی از نظر هماهنگی بین دستگاهی وجود داشت، اما در تیر، مرداد و شهریور هماهنگی‌ها کاهش یافته است که امیدواریم جبران شود. شاید یکی از علل افزایش آمار تلفات ناشی از بیماری این است که این هماهنگی‌ها قدری سست شده است. امیدوارم با حکمرانی منسجم‌تر بتوانیم جبران کنیم.

وی در پاسخ به سوالی درباره چرایی لغو دورکاری کارکنان با توجه به افزایش آمار، اظهار کرد: قطعا و یقینا تاکید مسولان ستاد کرونا این است که آن بخش‌هایی از دستگاه‌های دولتی که ظرفیت انجام دورکاری را دارند، این کار را انجام دهند. البته هنوز نواقصی در این حوزه داریم که آن را پیگیری می‌کنیم.

فتحیان در پاسخ به سوالی درباره میزان تخت‌های بیمارستانی نیروهای مسلح که درگیر کرونا هستند، گفت: در نیروهای مسلح از مجموعه ۷۰۰۰ تخت بیمارستانی نیروهای مسلح در سراسر کشور، ۴۰۰۰ تخت به بیماران کرونایی اختصاص دارد که در موج‌های مختلف کم و زیاد شده است. در حال حاضر بیمارستان‌هایی مانند بقیه الله، شهید صدوقی و... آمادگی دارند که ۷۰ درصد ظرفیت را به بیماران کرونایی اختصاص دهند.

وی درباره وضعیت ذخایر استراتژیک اقلام کرونایی برای پاییز و زمستان، افزود: ذخایر استراتژیک در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی در نیروهای مسلح خوب است. در مجموعه کشور هم ذخایر خوبی داریم، اما قطعا باید پیش‌بینی‌هایی انجام شود که در موج‌های جدید با کاستی مواجه نشویم.

فتحیان درباره شهدای سلامت و مبتلایان در کادر پزشکی و پرستاری نیروهای مسلح، گفت: یکی از بیمارستان‌هایی که بیشترین فیلد بیماری کرونا بود، بیمارستان بقیه الله بود که تعدادی از کادر درمانی آن مبتلا شدند. حدود ۱۰ درصد از شهدای سلامت را کادر درمانی نیروهای مسلح تشکیل می‌دهند.

وی در پاسخ به سوالی درباره آخرین برسی‌ها درباره حمله بیولوژیک بودن کرونا، اظهار کرد: در این زمینه با همکاری نیروهای مسلح مطالعاتی انجام شد، اما تا این لحظه به یک نتیجه قطعی و علمی نرسیدیم و هنوز در حال بررسی هستیم.

فتحیان درباره احتمال افزایش محدودیت‌ها با توجه به افزایش مبتلایان، گفت: تا این لحظه تصمیم جدیدی برای محدودیت‌های ترددی و ... نشنیدم.

وی درباره وضعیت کمک‌های مومنانه در دوران کرونا، گفت: موسسه امدادگران عاشورا یک موسسه خیریه است که برای ۶۰ هزار بیمار سرطانی تحت پوشش این خیریه، هدف گذاری شد تا بتوانیم برای این بیماران سبد ارزاق تهیه کنیم. تاکنون برای ۴۰ هزار خانوار در این زمینه سبد ۳۰۰ هزار تومانی ارائه داده ایم؛ به این صورت که کارت‌های ۳۰۰ هزار تومانی به آنها داده می‌شود تا خودشان اقلام مورد نیازشان را تهیه کنند.

مشاور وزیر بهداشت و مدیر هماهنگی بین دستگاه‌های اجرایی در ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا  درباره میزان کمک خیرین سلامت در این دوران، گفت: در مجموعه نظام سلامت به خصوص در موج اول بیماری و به ویژه در اسفند، فروردین و اردیبهشت حمایت‌های فوق‌العاده‌ای را از سوی خیرین سلامت هم در تهران و هم در سراسر کشور داشتیم. قطعا این کمک‌ها گره‌های خوبی را از مجموعه بیمارستان‌ها باز کرد.

فتحیان درباره ثبت درس‌آموخته‌های نیروهای مسلح در حوزه کرونا، گفت: همه اقداماتی که نیروهای مسلح در حوزه رزمایش‌های بیولوژیک انجام دادند، فراخوانی و تدوین شده که در آکادمی‌های نیروهای مسلح در حال تدریس است. اجازه نمی‌دهیم کوچکترین درس آموخته‌ای از دست برود. در مقابله با این ویروس وحشی و گسترده تجربیات زیادی را داریم که از این تجربیات بهره مند می‌شویم، هم در سطح راهبردی و هم در سطح عملیاتی.

وی در پاسخ به سوالی درباره وضعیت سربازان در مناطق مرزی، گفت: بر اساس بررسی‌های میدانی که از سوی کارشناسان بهداشت در مراکز پادگان‌های نظامی سراسر کشور انجام شده است، معدل رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی قطعا از معدل کشوری بالاتر است و آمار ابتلا هم در این مراکز کمتر است که علت عمده آن رعایت دستورالعمل‌هاست و وضعیت نگران‌کننده‌ای را در مجموعه‌های پادگان‌ها نداریم. اتفاقا در مناطق مرزی رعایت‌ها و فاصله‌گذاری‌ها بهتر است.