رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: گردشگر حق انتخاب دارد، اما آیا در داخل ظرفیتی ایجاد کرده‌ایم که برای سفر ارزان‌تر به خارج از کشور نرویم؟

به گزارش مرور نیوز، «زهرا احمدی پور» که صبح روز سه‌شنبه (۱۶ آذر) در بیست‌وچهارمین جلسه کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی تهران شرکت کرده بود، در پاسخ به درخواست‌ها و انتقادهای تشکل‌های بخش خصوصی از وضعیت صنعت گردشگری به یک مورد از آن‌ها که پورتال گردشگری باشد اشاره کرد. راه‌اندازی این پورتال از دولت قبل آغاز شده بود و در چندین نوبت با حضور مقامات سازمان میراث فرهنگی و گردشگری رونمایی شد.

معاون رئیس جمهور در این‌باره توضیح داد: ما حتی در انتخاب واژگانِ استفاده‌شده دقت لازم را نداشتیم، اکنون دو هفته است که وقت گذاشته‌ایم که این ایرادها برطرف شود و چند زبان‌شدن آن را در دستور داریم. راه‌اندازی بانک گردشگری نیز از اولویت‌های جدی ما است.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همچنین از راه‌اندازی اتاق فکر برای این سه حوزه خبر داد و از حضور کارشناسان بخش خصوصی و اعضای اتاق بازرگانی در این اتاق فکر استقبال کرد و افزود: معتقدم این سازمان امکان حل مسائل سه حوزه را در صورت نبود این کمک‌ها نخواهد داشت.

احمدی پور که در پایان این جلسه پس از شنیدن سخن‌های تشکل‌های خصوصی و اعضای کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی تهران صحبت کرد، گفت: دچار پارادوکس شده‌ام تا شهریورماه در جایگاه شما بودم و در کلاس‌ها و کنگره‌ها  دولت را نشانه می‌رفتم که چرا از فرصت‌های بعد از برجام استفاده نمی‌کند و خوشه‌های گردشگری را شکل نمی‌دهد؟ اما اکنون این طرف میز نشسته‌ام و باید از جانب دولت پاسخگو باشم. قبول کنید که شرایط سختی است.

وی ادامه داد: زمستان سال ۹۳ وقتی قرار بود ضوابط طرح آمایش سرزمینی را تهیه کنیم، تلاش شد گردشگری نیز به عنوان یک ظرفیت در این طرح لحاظ شود که خوشخبتانه این اتفاق رخ داد. بعد از تنظیم آن ضوابط، باید سراغ سند ملی گردشگری می‌رفتیم که به همین خاطر با آقای سلطانی‌فر جلسه‌ای داشتم و برای تدوین آن سند اعلام همکاری کردم؛ اکنون که گزارش سند در حال تنظیم را از معاون گردشگری دریافت کردم، شاهد مشارکت گروهی از کارشناسان آن دوره (سال ۹۳) بودم که این نشانه‌ خوبی است.

احمدی پور اظهار کرد: آنچه به عنوان اولویت همیشه مد نظر ما بوده، این است که ظرفیت مناسبی در کشور وجود دارد و باید  به برنامه و سیاست تبدیل شود. البته بخشی از این ظرفیت‌ها طبیعی است و برخی دیگر را باید ساخت. در هر صورت نیاز این موارد در سند ملی توسعه گردشگری مورد توجه قرار گیرد و من حتما به عنوان اصل جدی آن را مورد توجه قرار خواهم داد، چون معتقدم برای کاهش وابستگی نفت و درآمد تک محصولی امکان سرمایه‌گذاری در صنایع سنگین وجود ندارد؛ چرا که همه ما از موانع بین‌المللی و منابع دولت مطلع‌ایم.

رئیس سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری در پاسخ به انتقاد برخی از تشکل‌ها برای برگزار نکردن جلسه‌های مشترک گفت: از روزی که وارد این سازمان شده‌ام، به جد با اصناف و سمن‌های مختلف جلسه داشتم و در سفرهایی که می‌روم، این اتفاق نیز رخ می‌دهد؛ چون معتقدم که اگر قرار است مشکلات حل شوند، نخست باید این مسائل منتقل و سپس در رفع آن کمک شود.

احمدی پور سپس با بیان این انتظار و پرسش از بخش خصوصی و اعضای اتاق بازرگانی تهران مبنی بر اینکه قرار است برای حل کدام مسئله در گردشگری کمک باشید گفت: من هم می‌توانم در جایگاه خودم از شما سوال کنم این کمیسیون گردشگری که دو و نیم سال است که از تشکیل آن می‌گذرد تاکنون چه برنامه‌ عملیاتی برای توسعه گردشگری ارائه کرده است؟ اگر هم چنین برنامه‌ای هم وجود دارد ارائه دهید تا روی آن کار کنیم.

وی اضافه کرد: من به وجود خوشه‌های گردشگری معتقدم. نمونه‌ آن را در سفری به آنکارا دیده‌ام و حتی درباره ضرورت تشکیل آن با آقای سلطانی‌فر در زمان ریاست سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری صحبت کرده‌ام، ما می‌توانیم از تجارت‌ آنها (ترکیه) استفاد کنیم.

معاون رئیس جمهور در ادامه بیان کرد: آن مسائلی که قابل طرح در هیئت دولت باشد حتما پیگیری خواهم کرد، اما باید به این سمت برویم که تا زمان آماده شدن سند ملی توسعه گردشگری قرار نیست فقط مبداء باشیم، بلکه باید به عنوان کشور مقصد مطرح شویم. لازم است در تنوع‌بخشی اولویت داشته باشیم.

وی افزود: اگر مسیرهای جدید به عنوان بسته در اختیار مردم قرار گیرند، دیگر آنها فقط مسیر تهران شمال را با آن همه تصادف جاده‌ای و حواشی هدف قرار نمی‌دهند.

احمدی پور همچنین رقابت گردشگری خروجی با گردشگری داخلی را آفت دانست و افزود: اصلا زیبنده کشور ما نیست که امکان استفاده از جاذبه گردشگری داخل کشور را داشته باشیم، اما شرایط به گونه‌های تنظیم شده باشد که با قیمت ارزان‌تر راحت به خارج از کشور برویم، البته که گردشگران حق انتخاب دارند، اما مسئله این است که ما در داخل چه ظرفیتی ایجاد کرده‌ایم؟

رئیس سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری اضافه کرد: طبیعتا اگر ظرفیت هتل، ناوگان حمل و نقل و رستوران‌ها کامل مورد استفاده قرار بگیرد، به سمت ارتقاء کیفیت می‌رویم، اما وقتی ظرفیت کامل نباشد انگیزه‌ها از بین می‌رود و به گردشگر اجازه می‌دهیم از مبدا خارج شود و اگر هم آورده‌ی اقتصادی داشته باشد، برای ما نباشد. می‌توانیم در سند ملی توسعه گردشگری به این موضوع نیز بپردازیم.

وی همچنین برندها را مورد توجه قرار داد و گفت: باید درباره طراحی‌ برند گردشگری فکر کنیم، اگر این اتفاق رخ دهد میراث فرهنگی نیز به کمک خواهد آمد و این زنجیره کامل می‌شود.

 معاون رئیس جمهور تاکید کرد: اگر ظرفیت بخش دولتی و خصوصی در کنار هم قرار گیرد امکان تعامل بیشتر فراهم خواهد شد.