فرمانده ستاد عملیات مقابله با کرونا در کلانشهر تهران اعلام کرد تا اوایل ژانویه اخبار خوبی از واکسن کرونا می‌شنویم.

به گزارش مرور نیوز، علیرضا زالی با اشاره به وضعیت قرمز در شهر تهران و وجود ویروس کووید ۱۹ کاملا فعال در اطراف‌مان یادآور شد: در موج دوم وسوم کرونا علاوه بر حساسیت زدایی مردم شاهد کم رنگ‌تر شدن همراهی و حضور برخی از دستگاهها و سازمانها نیز بودیم.

فرمانده ستاد عملیات مقابله با کرونا در کلانشهر تهران با بیان اینکه در بازگشایی‌های مشاغل در واقع شاهد رهاسازی بودیم که افزایش آمار مبتلایان و فوتی‌ها را در پی داشت، افزود: چند هفته‌ای است که آمار مرگ و میر ناشی از کرونا بالای ۱۰۰ نفر در شبانه روز بوده، درصورتی که در پایان موج اول کرونا در تهران آمار فوتی‌ها به کمتر از 100موردرسیده بود.

زالی در ادامه به مواردی از بیماری کرونا در تهران اشاره کرد که متاسفانه از زمان بستری فرد در بیمارستان تا  فوتش کمتر از ۴۸ ساعت به طول انجامیده است.

پیشنهاد اعمال جرایم برای متخلفان رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی

فرمانده ستاد مقابله با کرونا پایتخت با تاکید بر لزوم نظارت جدی‌تر بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی گفت: اعمال جرایم برای عدم رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی یکی از پیشنهادات ستاد مقابله با کرونای تهران است که پس از تصویب ستاد ملی کرونا اجرایی خواهد شد.

به گفته زالی، براساس این پیشنهاد درخصوص افرادی که با جان مردم بازی می‌کنند و به رعایت شیوه‌نامه ها توجه نمی‌کنند در مرحله اول جریمه نقدی، در مرحله بعدی محرومیت اجتماعی و در مرحله سوم مجازات و جریمه‌های بیشتری اعمال می‌شود.

تا اوایل ژانویه اخبار خوبی از واکسن کرونا می‌شنویم

وی در بخش دیگری از سخنان خود تنها راه مقابله با کرونا را رعایت پروتکل‌های بهداشتی، فاصله‌گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک برشمرد و خاطرنشان کرد: توزیع انبوه واکسن کرونا تا پاییز سال آینده میسر نیست اما اگر بخواهیم به توزیع پراکنده و غیر منطقه‌ای و کشوری واکسن فکر کنیم پیش بینی می‌شود تا اوایل ژانویه یعنی اواسط دی ماه اخبار خوبی در این خصوص بشنویم.

به گفته زالی، درصورتی که توزیع جهانی واکسن کرونای کارامد و مورد تایید سازمان بهداشت جهانی آغاز شود پیش خرید آن از سوی ایران انجام شده است.

واکسن آنفلوانزا هیچ تاثیری در مصونیت از کرونا ندارد

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ورود ۲,۵ میلیون دوز واکسن آنفلوانزا تاکنون گفت: فعلا ۲.۵ میلیون دوز واکسن آنفلوانزا وارد شده است و وزارت بهداشت برای وارد کردن دوزهای بعدی نیز در تلاش است. اما نکته مهم این است که مردم بدانند واکسن انفلوانزا هیچ تاثیری در مصونیت از کرونا ندارد و حتی در مورد انفلوانزا نیز بین ۳۲ تا ۵۴ درصد مصونیت ایجاد می کند.

زالی در ادامه به تلاش کادر درمان در نبرد با کرونا اشاره کرد و کمبود نیروی انسانی، فرسودگی کادر درمان و مدافعان سلامت، کمبود منابع مالی و اعتبارات برای حمایت  از کادر درمان، مشکلات جذب نیروهای شرکتی را برخی از مشکلات موجود در این زمینه عنوان کرد.

روحیه حماسه و ایثار  رزمندگان دیروز را امروز در تیم‌های درمان و پزشکی می‌بینیم

این جراح مغز و اعصاب با اشاره به شباهت حماسه آفرینی و جان فشانی مدافعان سلامت در نبرد با کرونا و رزمندگان اسلام در دوران دفاع مقدس به خاطرات خود از جبهه های جنگ وعملیات های مختلف اشاره و تاکید کرد: روحیه حماسه و ایثار  رزمندگان دیروز را امروز در تیم های درمان و پزشکی می بینیم که اگر نبود امروز شاهد این رشادت‌ها و جانفشانی‌های مدافعان سلامت و حماسه آفرینی‌های آنان نبودیم.

وی با اشاره به حمایت و همدلی و همراهی همه اقشار و سازمانهای مختلف در پیک اول کرونا تاکید کرد که امروز نیز این همراهی و مشارکت برای کنترل و مهار بیماری ضرورت دارد و به نمونه‌هایی از این همدلی‌ها نظیر اسکان مدافعان سلامت در هتل‌های تهران، تامین مواد غذایی برای مدافعان سلامت از سوی سپاه محمد رسول الله(ص) و... اشاره کرد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، زالی که در یک برنامه تلویزیونی سخن می‌گفت، کرونا را میهمان ناخوانده‌ای برشمرد که حالا حالا در کنار ماست تاکید کرد: ریتم زندگی امروزما با کرونا با شرایط عادی فرق می‌کند و باید با آن زندگی کنیم.  

وی در خاتمه سخنان خود بر ایجاد راهبرد مشخص برای تامین ماسک اقشار محروم، فعالیت ادارات با حداقل ظرفیت، مدیریت حمل و نقل عمومی و تعطیلی واحدهای متخلف از رعایت شیوه نامه های بهداشتی و...  در راستای کنترل و پیشگیری از کووید ۱۹ تاکید کرد.