معاون آموزشی وزارت بهداشت و درمان با اشاره به اینکه امکان کشف واکسن و یا داروی موثر برای کرونا در آینده نزدیک وجود ندارد بیان کرد بیماری کرونا با ما زندگی می کند و ما باید نحوه زندگی کردن با این بیماری را یاد بگیریم.

به گزارش مرور نیوز، علی اکبر حق دوست معاون آموزشی وزارت بهداشت و درمان در برنامه تهران کلینیک رادیو تهران درباره افزایش آمار مبتلایان به کرونا در فصل جاری اظهار داشت: بیماری کرونا با ما زندگی می کند و ما باید نحوه زندگی کردن با این بیماری را یاد بگیریم و با این ویروس کنار بیاییم.

معاون آموزشی وزارت بهداشت افزود: طبق شواهد امکان کشف واکسن و یا داروی موثر برای این بیماری در آینده نزدیک وجود نخواهد داشت. بنابراین تنها ابزار ما برای مقابله با این بیماری رفتارمان است.

حق دوست با اشاره به اظهارات اخیر زالی مبنی بر افزایش 4 تا 5 برابری بیماران کرونایی در ماه های آینده در صورت عدم کنترل آن اظهار داشت: این سناریو بدترین سناریو است و ایشان و دیگر مسئولین هم باید خود را برای بدترین سناریو آماده کنند. زالی قطعاً به عنوان فرمانده در خط مقدم مقابله با این بیماری باید بدترین شرایط را در نظر بگیرند و آمادگی های لازم را برای مقابله با آن داشته باشند.

رئیس کمیته اپیدمیولوژی وزارت بهداشت درباره علل افزایش آمار مبتلایان این بیماری خاطرنشان کرد:  نظریه های مختلفی مبنی بر تغییر آب و هوا، عفونت مجدد و تغییر ماهیت ویروس وجود دارد؛ اما نکته مهم حائز اهمیت، نحوه مقابله با آن و رفتار مردم است که بیشتر از سه چهارم علت ها را به خود اختصاص می دهد. چنانکه رفتار مردم می تواند شیوع این بیماری را به راحتی تحت تاثیر قرار دهد.

وی افزود: پیشگیری از شیوع این بیماری در ابتدا با روند بسیار موفقیت آمیزی شروع شد اما؛ به دلیل خسته شدن مردم و نیازهای عاطفی، شاهد برگزاری مجدد مراسم های ختم و عروسی و محفل های دوستانه و خانوادگی هستیم و گویا حساسیت های اولیه از بین رفتند. با اینکه ما انسان ها به رفع نیازهای عاطفی محتاجیم ولی باید بیشتر مراقب باشیم. این بیماری همچنان حضور دارد و همچنان کشنده و خطرناک است و از مردم خواهش می کنیم طبق اصول بهداشتی رفتار کنند.

حق دوست با اشاره به الزام در بالا بردن ضمانت اجرایی دستورالعمل ها گفت: به نظر می‌رسد دولتمردان باید تخطی گران از اصول بهداشت اولیه را مجازات کنند و اقدامات سختگیرانه تری برای رعایت این نکات اتخاذ کنند. خواسته درونی مردم و فشار بیرونی بایستی با یکدیگر همراه شوند تا یک فرهنگ صحیح بتواند جای خود را پیدا کند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت در انتها در خصوص احتمال مصون شدن از ابتلا به کرونا با ابتلاء به سرماخوردگی گفت: تا به این لحظه مستنداتی در این باره ثبت نشده است. برخی از انواع سرماخوردگی از جنس ویروس کرونا هستند و می توانند افراد را در مقابل این بیماری محافظت کنند؛ اما این به معنی معاف بودن از رعایت نکات بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی نیست.