وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه نقطه آغاز علم، دیدن، شنیدن و اندیشیدن است بیان کرد مهم‌ترین زمان شکل‌گیری شخصیت دانش‌آموزان در مدارس است.

به گزارش مرور نیوز، محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش در هفتمین نشست از سلسله نشست‌های گفت‌وگوی هفته که با هدف ایجاد ارتباط و تعامل دوسویه بین وزارت آموزش‌ و پرورش و دستگاه‌های مختلف کشور و با موضوع گفت‌وگو بر محور تحول با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور، اعضای شورای معاونان و رؤسای 760 منطقه در کشور برگزار شد، اظهار کرد: هدف ما از تشکیل این جلسات، بررسی مسائل و مشکلات مشترک بین دو دستگاه و دستیابی به تفاهم مشترک برای حل این مسائل است.

وی افزود: نقطه آغاز علم، دیدن، شنیدن و اندیشیدن است و مهم‌ترین جایگاهی که به دانش آموزان در بهتر دیدن، شنیدن و اندیشیدن کمک می‌کند و این سه ظرفیت را ارتقا می‌دهد، مدرسه است.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه کسب علم در افراد از همان ابتدایی‌ترین روزهای حیات آغاز می‌شود، تصریح کرد: کسب علم و دانش در دوره پیش دبستان، ابتدایی و متوسطه دوام پیدا می‌کند و مهم‌ترین زمان شکل‌گیری شخصیت دانش‌آموزان و کسب علم و اندوختن تجربه که بعدها در آینده دانش‌آموزان نقش تأثیرگذاری دارد، زمانی است که دانش‌آموزان در مدارس می‌گذرانند.

وی ادامه داد: ما درصدد پرورش دانش‌آموزان پرسشگر، پژوهشگر، خلاق و نوآور هستیم که قادر باشند خوب بشنوند و تحلیل‌گر مسائل باشند و در نهایت خوب سؤال کردن را بلد باشند.

حاجی میرزایی با اشاره به اینکه آینده کشور در عملکرد امروز آموزش و پرورش خلاصه شده است، گفت: سنگ بنای  هر کشور در آموزش و پرورش است و اگر این بنا درست پایه‌گذاری شده باشد، حتما در آینده جامعه‌ای بهتر با عملکرد و بازدهی بالاتر خواهیم داشت.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اجرای طرح‌های علمی و پژوهشی در جهت ارتقای سطح علمی دانش‌آموزان در مدارس گفت: طرح‌هایی مانند طرح جابربن حیان، طرح شهاب، جشنواره جوان خوارزمی، مسابقات علمی و پژوهشی که در آموزش و پرورش اجرا می‌شود و پژوهش‌‌سراها، که در دولت تدبیر و امید  از 300 پژوهش‌سرا به 665 پژوهش‌سرا افزایش یافته است، با هدف ارتقای علمی دانش آموزان است. در صدد توسعه فناوری‌های نانو، سلول‌های بنیادی پزشکی، زیست فناوری، گیاهان دارویی و طب ایرانی هستیم و محصولات ارزشمندی را برای آشنایی دانش‌آموزان با مفاهیم اولیه این موضوعات تولید کرده‌ایم.

وی حمایت از پژوهشگران و مخترعان را بسیار با اهمیت دانست و گفت: حمایت از دانش‌آموزان مخترع و پژوهشگر می‌تواند ضمن ایجاد انگیزه در دانش آموزان به آنها در پیشبرد اهداف و مقاصد علمی کمک کند.

حاجی‌میرزایی با اشاره به شرایط کرونا و آموزش مجازی در سال جدید تحصیلی بیان کرد: شیوع کرونا ما را با وضعیت جدیدی روبه رو کرد و مجبور بودیم بسیاری از آموزش‌ها را به فضای مجازی منتقل و در آنجا ادامه دهیم. در زیست بوم جدید روابط بین دانش آموز، معلم، مدرسه و درس تغییر کرد. در این شرایط نقش دانش آموزان هم تغییر کرده و دیگر تنها به عنوان آموزش بیننده مطرح نیست بلکه در زیست بوم جدید دانش آموزان باید دارای تکاپو، ابتکار و خلاقیت بیشتری نسبت به قبل باشند.

وی ادامه داد: کرونا اگر چه مخاطراتی به همراه داشت ولی به همین نسبت دارای اثرات خوبی هم بود. اگر چه در شرایط کرونا مجبور شدیم برای احترام به نگرانی والدین و خانواده‌ها به آموزش مجازی رجوع کنیم ولی از آنجایی که مدرسه جایگاه ارتقای تعاملات اجتماعی و یادگیری مهارت‌های اجتماعی دانش‌آموزان است و این مطلب اثبات شده است، سیاست آموزشی سال تحصیلی جدید را بر آموزش حضوری گذاشتیم.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه آموزش غیرحضوری به برقراری عدالت آموزشی در کشور کمک کرده است، گفت: یکی از مهم‌ترین تغییرات مثبتی که از کرونا در کشور ایجاد شد، فرآیند آموزش غیرحضوری و آموزش در فضای مجازی است. تا قبل از این محتوا‌های آموزشی سطح اول کشور تنها می‌توانست در اختیار تعداد محدودی از دانش‌آموزان قرار گیرد ولی امروز با راه اندازی شبکه آموزش دانش آموز (شاد)، قادر هستیم محتوای تولید شده را در اختیار تمام دانش‌آموزان در سراسر کشور قرار دهیم و این به برقراری عدالت آموزشی کمک شایانی است. امروز این امکان را داریم که دانش آموزان در هر نقطه از کشور بتوانند از تدریس بهترین اساتید بهره ببرند بنابراین شبکه شاد توانسته در امر آموزش یکسانی در کشور برقرار کند.

حاجی میرزایی با اشاره به اینکه شبکه شاد یک پاسخ ملی و راهبردی به کرونا در بحث آموزشی است، گفت: شبکه شاد در آغاز مسیر است و مطمئنا دارای مشکلاتی است که باید برای حل مشکلات آن تلاش کنیم.خوشبختانه سرعت پیشرفت و ارتقای شبکه شاد و پوشش دهی دانش‌آموزان در این شبکه بسیار خوب هست و هر روز شاهد پیشرفت این شبکه هستیم. توانستیم برای ساعتی از روز که ترافیک زیاد است کلاس‌های درسی دانش‌آموزان را به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم که از بار ترافیکی کاسته شود و دانش‌آموزان دسترسی بهتری به اینترنت داشته باشند و خوشبختانه اکنون در این قسمت مشکلی نداریم.

وزیر آموزش و پرورش  با اشاره به اینکه عرصه فعالیت‌های شبکه شاد و آموزش در فضای مجازی یکی از عرصه‌هایی است که می‌تواند زمینه همکاری مجموعه دو دستگاه را توسعه دهد، گفت: بخش‌‌های گسترده‌ای در کشور هستند که در حوزه اپلیکشن‌ها و استارت آپ‌ها کار می‌کنند. در کشور ما عرصه خدمات آموزشی چون حول محور کنکور شکل گرفته عملا اهداف نظام تعلیم و تربیت را حمایت نمی‌کند و بیشتر مسأله ورود و موفقیت دانش آموزان در کنکور را هدف قرار می‌دهد در حالی که تنها هدف نظام تعلیم و تربیت ورود و عبور دانش آموزان از سد کنکور نیست. بلکه باید بتوانیم افرادی فعال، خلاق، با تدبیر و موثر در آینده تربیت کنیم. شبکه شاد می‌تواند از طریق اعمال استانداردهایی عرضه خدمات آموزشی را در راستای تعلیم و تربیت تقویت کرده و پیش ببرد.

وی گفت: المپیادها مورد تاکید مقام معظم رهبری است و از جمله زمینه‌های فعالیت و همکاری ما و حوزه علمی و فناوری است و به جدیت در حال برنامه‌ریزی در این مسیر هستیم تا بتوانیم به موفقیت‌های بیشتر در این زمینه برسیم.