منصور درجاتی مدیرکل بحران استان تهران از احتمال تمدید تعطیلی در شهر تهران به دلیل کنترل بیماری کرونا خبر داد.

به گزارش مرور نیوز، ناهید خداکرمی رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران در مصاحبه با رادیو گفتگو با اشاره به اینکه شورای شهر تهران به تنهایی تصمیم گیرنده برای وضعیت شهر تهران در مقابله با کرونا نیست، اظهار داشت: شورای شهر یکی از سازمان‌ها و نهادهایی است که در این زمینه فعال است. دوم اسفند زمانی که اعلام شد اپیدمی وارد ایران شده است پیشنهاد دادیم تا ایران قرنطینه نسبی شود و مبادی ورودی و خروجی کنترل شود.

وی جان افراد را مهمتر از اقتصاد دانست و اظهار کرد: امروز کشوری هستیم که علاوه بر اینکه داریم با کرونا می‌جنگیم و یک جنگ فرسایشی شده است، شرایط خاص اقتصادی هم حاکم است و همه می‌دانیم اقتصاد کشور محوریت و اولویت ما است و خیلی مهم است اما مهمتر از جان انسان‌ها نیست.

رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران متذکر شد: کنترل قطره چکانی‌مان باعث شده که هم از نظر اقتصادی داریم ضربه بیشتری می‌خوریم و هم جان‌های زیادی را داریم از دست می‌دهیم. بنابراین تأکیدی که روز یکشنبه داشته‌ام این بود که یک هفته هیچ دردی را برای ما دوا نمی‌کند و بهتر است اصلاً نباشد. اگر بخواهیم کنترل مجدد برای مهار بیماری کرونا داشته باشیم حداقل دو هفته تعطیلی لازم است.

وی با تاکید بر لزوم حساس کردن مردم نسبت به این مسئله از همه جهات، گفت: متأسفانه ما مقداری دچار خوش خیالی شدیم به خصوص در اوایل اردیبهشت و اوایل مرداد ماه که اعلام بازگشایی خیلی از مراکز را کردیم و این دارد تبعاتش را نشان می‌دهد.

خداکرمی با بیان اینکه کرونا مانند دومینو است، تصریح کرد: یعنی اگر امروز در جایی سربسته ۱۰۰ نفر تجمع کنند و یک نفر آلوده باشد همان یک نفر می‌تواند ۱۰۰ نفر دیگر را آلوده کند و بعد آن‌ها همین طور و موجی ایجاد می‌شود که امروز شاهد آن هستیم.

وی اظهار کرد: دیروز در بهشت زهرا ۱۱۵ نفر مشکوک به کرونا یا با تشخیص قطعی کرونا دفن شدند و ما می‌دانیم که میزان منفی تست کرونا ممکن است کاذب باشد. بنابراین وضعیت طوری است که باید همه‌مان دست به دست هم بدهیم و دور یک میز بنشینیم و یک اقدام عاجل انجام دهیم.

رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران در خصوص تأثیر اعمال محدودیت‌های ترافیکی و استفاده از حمل و نقل عمومی در روند کاهش و یا افزایش ابتلاء به کرونا عنوان کرد: این ویروس قطعاً از راه هوا عمده انتقالش است و ماندگاری در یک فضای سربسته به مدت ۱۵ دقیقه بیشتر می‌تواند مؤثر باشد.

وی افزود: در تهران مطالعه‌ای انجام دادیم و افرادی که مبتلا به کرونا شدند حدود ۵. ۲ تا ۳ درصدشان از حمل و نقل عمومی و مترو استفاده کرده بودند اما حضور در مهمانی‌ها، مراسم و مطب‌ها و درمانگاه‌ها و بیمارستان‌ها بیشترین عامل ابتلاء بود. این آمار به طور رسمی در سطح شورا اعلام خواهد شد. در واقع وسایل حمل و نقل عمومی به این شکل در روند شیوع کرونا نقش زیادی ندارند.

در ادامه منصور درجاتی مدیرکل بحران استان تهران با اشاره به افزایش شیوع کرونا در تهران گفت: برای محدودیت در سطح استان دو هفته تعطیلی را ستاد بحران استان نیز قائل است اما از آنجایی که تصمیم‌های پایتخت را ستاد ملی می‌گیرد به همین خاطر تصمیم فرا استانی و ملی است.

وی اظهار کرد: در حال حاضر با یک هفته تعطیلی موافقت شده و احتمال اینکه دو هفته را هم قبول کنند تا پایان هفته مشخص می‌شود و احتمال این موضوع زیاد است.

مدیرکل بحران استان تهران با اشاره به تغییر آمار مبتلایان در سرتاسر کشور بیان کرد: مسافرت‌های غیر ضروری و تجمع‌ها، این خسارات را به بار آورده است. پیشنهاد استان به ستاد ملی این بوده که محدودیت‌هایمان را همانند نوروز کنیم و از مبادی ورودی و خروجی کنترل‌ها را انجام دهیم و به حالت قرنطینه در بیاوریم ولی ستاد ملی فراتر از استان نگاه می‌کند و ما هم تبعیت می‌کنیم.

وی با اشاره به میزان فوتی‌ها در سطح استان تهران گفت: تعداد فوتی‌ها در سطح کشور و در سطح استان بالا و پایین می‌شود و متأسفانه ما به جهت اینکه قریب به ۴. ۱۷ درصد از جمعیت کشور را در تهران که ۱,۳ درصد مساحت کشور است جا دادیم، طبیعی است که از این تعداد فوتی که همه روزه وزارت بهداشت در رسانه ملی در کل کشور اعلام می‌کند بخش اعظمش برای استان تهران باشد.

درجاتی در رابطه با تمهیدات برای قرنطینه اظهار کرد: تاکنون به این تصمیم که قطعاً قرنطینه کنیم نرسیدیم ولی اگر شرایط ادامه پیدا کند قطعاً مسئولین به این نقطه می‌رسند.