سخنگوی سازمان اورژانس کشور از افزایش ۱۵ درصدی افراد دارای مشکلات تنفسی خبر داد و اعلام کرد این افراد بایستی به مراکز درمانی مراجعه کنند تا تشخیص کرونا برای آنها انجام شود.

به گزارش مرور نیوز، مجتبی خالدی سخنگوی سازمان اورژانس کشور در برنامه تهران کلینیک رادیو تهران گفت: با توجه به برودت هوا پیش بینی می شد، تماسها افزایش پیدا کنند اما حدود ۵۰ درصد تماس گیرندگان، بیشتر نیاز به مشاوره دارند و از این نظر کار مشاوران ما بسیار سنگین شده است.

وی افزود: خوشبختانه طبق گزارشات به دست آمده از مردم وضعیت بیماری نسبت به اسفند ماه بسیار بهتر است و طبیعتاً افزایش آگاهی مردم و رعایت پروتکل های بهداشتی در این ماجرا بی‌تأثیر نبوده است. اما همچنان نگرانی‌هایی وجود دارد؛ زیرا همانطور که مردم در سراسر کشور به این بیماری مبتلا می شوند، همکاران ما در اورژانس نیز از این قاعده مستثنی نیستند. در اوایل اسفندماه تماس‌های ۱۱۵ به قدری افزایش پیدا کرده بود که ما ناچار به بکارگیری بسیاری از نیروهای ستادی برای پاسخگویی و ارائه اطلاعات به مردم شدیم؛ اما در حال حاضر سطح آگاهی مردم بسیار بالا رفته است.

خالدی با اشاره به تعداد مبتلایان کادر اورژانس گفت: بیش ۱۵۰۰ نفر از پرسنل اورژانس علامت دار شدند و تست کرونا انجام دادند و اقدامات لازم برای آنها انجام شد. بسیاری بسیاری از پرسنل در ماموریت‌های اورژانس به این بیماری مبتلا شده اند. خوشبختانه در حال حاضر شرایط اورژانس قدری بهتر است اما همچنان احتمال می دهیم با توجه به برودت هوا، مراجعان بیماری تنفسی افزایش یابند.

وی درباره تمهیدات اندیشیده شده در حفظ سلامتی کادر اورژانس اظهار داشت: ما در حال حاضر لباس های حفاظت انفرادی را آماده کرده ایم و به طور مداوم  با اورژانس ها در سطح کشور تماس های تصویری برقرار می کنیم. آخرین دستورالعمل های بهداشتی و درمانی را برای همکاران خود ارسال می‌کنیم و سعی داریم تا با تمام این تلاش ها بتوانیم سطح سلامتی مردم را افزایش دهیم.

خالدی درباره افزایش مراجعان به اورژانس گفت: نسبت به مهر سال گذشته تعداد افراد دارای مشکلات تنفسی ۱۵ درصد افزایش داشته است که البته این افراد بایستی به مراکز درمانی مراجعه کنند تا تشخیص کرونا برای آنها انجام شود.

وی با اشاره به اینکه ما برای تمامی مراجعین دارای مشکلات تنفسی آمبولانس می فرستیم چون شاید برخی به لحظه ها نیاز داشته باشند اظهار داشت: چهار رکن در این مسئله دخیل است که آخرین رکن آن اورژانس است. اولین رکن آن رعایت پروتکل های بهداشتی و اعمال محدودیت ها است و نکته دوم بحث قانونگذاری است باید با تجمعات و مشاغل پر خطر مقابله شود و روند استفاده از ماسک نظارت شود. نکته سوم آموزش و آگاهی رسانی و کسب اطلاعات است که به درستی توسط رسانه در حال انجام است اما همچنان می بینیم برخی رعایت نمی کنند.

خالدی با اشاره به اینکه در مرحله آخر اورژانس ها وارد عمل خواهند شد خاطر نشان کرد: در حاضر تعداد پایگاه های اورژانس  از ۱۹۰۰ به ۳۳۰۰ رسیده است و برای انجام خدمات بهتر ما از تمامی موتورهای اورژانس هم استفاده می کنیم.

سخنگوی سازمان اورژانس کشور با اشاره به اینکه ما در اورژانس از افراد دارای مشکلات تنفسی و علائم کرونا، تست کووید ۱۹ نمی‌گیریم خاطر نشان کرد: تست کرونا تنها در مراکز درمانی انجام می‌شود تا مشخص شود بیماری سرماخورده یا آسم دارد و یا حتی به کرونا مبتلا شده است.

سخنگوی سازمان اورژانس کشور در انتهای این گفت‌وگو تأکید کرد: نیاز مبرم به ماشینهای آمبولانس و پایگاه ها در مبلمان شهری به دلیل دسترسی راحت تر مردم حس می‌شود و امیدواریم این کمبودها به زودی جبران شود.