کمی کاهش وزن در چند روز اول پس از تولد طبیعی است؛ اما کاهش وزن زیاد نوزاد نشان می دهد که اکثر این نوزادان درست شیر دریافت نکرده اند.

به گزارش مرور نیوز، مژگان مظلوم، پزشک مشاور ترویج تغذیه با شیر مادر در گفتگو با برنامه «فراسو» شبکه رادیویی سلامت با بیان اینکه ممکن است این نوزادان به علت تغذیه با بطری، بلد نباشند از سینه مادر شیر بخورند، افزود: چون استفاده از بطری سردرگمی در مکیدن از سینه مادر در نوزاد ایجاد می کند و مدل سر پستانک کاملا متفاوت است. در نتیجه بچه ممکن است یک ساعت مشغول شیرخوردن باشد؛ اما با این حال، گرسنه بماند. اینجاست که آموزش دادن به مادر درباره شیردهی اهمیت پیدا می کند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا وجود دل درد یا ریفلاکس در نوزادان، می تواند عاملی برای قطع مصرف شیر و لبنیات در مادر باشد؟، گفت: خیر، نباید دل درد نوزاد عاملی برای حذف شیر و لبنیات در مادر باشد. حتی زمانی که خون در مدفوع نوزاد دیده شود همراه با سایر علایم، باز هم نباید به طور کامل مصرف شیر توسط مادر قطع شود.

مظلوم ادامه داد: البته پروتکل مربوط به این سوال در سایت شیر مادر دات کام به طور کامل عنوان شده است. زیرا مصرف نکردن شیر و لبنیات توسط مادر، کاهش حجم شیر را در پی خواهد داشت و ناخودآگاه کودک به سمت مصرف شیر مصنوعی سوق داده می شود.

وی در زمینه شیردهی مادرانی که دارو مصرف می کنند، بیان کرد: اغلب آنتی بیوتیک ها  و مسکن ها مانعی برای شیردهی نیستند. همچنین داروهای ضد افسردگی. به طور کلی بهتر است مادر قبل از خواب طولانی کودک، شیر را بطور کامل به او بدهد و بعد دارو را مصرف کند تا وعده بعدی شیردهی. البته انجمن ترویج تغذیه با شیر مادر، در این زمینه پاسخگوی مادران مراجعه کننده می باشد.

این پزشک مشاور ترویج تغذیه با شیر مادر در پاسخ به این پرسش که آیا می توان به نوزاد آب جوشیده داد؟، اظهار داشت: خیر؛ نوزاد نیازی به آب جوشیده ندارد و تا شش ماهگی شیر مادر برای او کافی است.