دومین کارگاه تدوین و اجرای طرح کسب و کار در مناطق حفاظت شده تالابی ایران برگزار شد.

به گزارش مرور نیوز، مدیرملی طرح حفاظت از تالاب‌های ایران از "تدوین طرح کسب و کار مناطق حفاظت شده تالابی ایران" در کارگاهی که به همین مناسبت در سالن سرو پارک پردیسان برگزار شد، خبر داد و گفت: در این کارگاه نمایندگان ادارات کل محیط زیست استان‌های تالابی کشور و پنج سایت پایلوت در نظر گرفته شده برای این منظور شامل تالاب کانی برازن (آذربایجان غربی)، تالاب حله (بوشهر)، تالاب چغاخور(چهارمحال بختیاری)، تالاب زریوار (کردستان) و تالاب شادگان (خوزستان)، دفاتر مرتبط سازمان محیط زیست، کارشناسان و مشاور ارشد (دکتر مایکل موزر) بین المللی طرح حفاظت از تالاب های ایران شرکت داشتند. 

وی افزود: با توجه به تدوین برنامه‌های مدیریت زیست بومی تالاب‌های کشور و لزوم به‌کارگیری ابزارهای کار آمد در فرآیند اجرای آنها، تدوین طرح کسب و کار مناطق حفاظت شده تالابی ایران، به عنوان ابزار مکمل برنامه‌های مدیریت زیست بومی، امری حائز اهمیت است و تغییر رویکردها در درون سازمان امری ضروری بوده و حفاظت از مناطق حفاظت شده تالابی را در گرو نظارت و تاثیرگذاری بر روی الگوهای توسعه‌ای دانست. 
در ادامه این نشست، مشاور ارشد بین المللی طرح حفاظت از تالاب‌های ایران ضمن تاکید بر استفاده از تجارب موفق بین‌المللی مشارکت جوامع محلی و بخش خصوصی و همچنین ابزارهای کارآمد مدیریت مناطق حفاظت شده با مرور دستاوردهای کارگاه نخست به معرفی نقشه راه و اهداف کارگاه دوم پرداخت.
 وی با برشمردن برخی تجارب موفق اجرای برنامه‌های کسب و کار در سطح بین‌المللی به تاثیر ویژه اجرای این‌گونه برنامه‌ها در حفاظت از مناطق حفاظت شده در کشورهای مختلف جهان اشاره کرد.   
  طی این نشست مطالعات پایه صورت گرفته توسط نمایندگان پنج سایت نمونه این طرح در سه بخش مالی، بازاریابی و اثر بخشی مدیریتی مورد بررسی قرار گرفته و بر نقاط قوت و ضعف موجود در سایت‌ها تاکید شد. 
در روز دوم این کارگاه نیز اهداف، استراتژی‌ها و موانع برای بهبود اثربخشی مدیریت مناطق حفاظت شده تالابی در قالب گروه های کاری مختلف تعیین و مورد بررسی قرار گرفت.
بر اساس گزارش پایگاه اطلاع رسانی محیط زیست، در ادامه نیز شرکت کنندگان با گام های آتی و رویکردهای پیشنهادی برای تدوین طرح کسب و کار آشنا شده و به بحث و گفتگو در این زمینه پرداختند.