رئیس سازمان غذا و دارو اعلام کرد قیمت ماسک با قیمت 1300 تومان به فروش می‌رسد و در همه داروخانه‌ها با همین قیمت به فروش می‌رسد.

به گزارش مرور نیوز، محمدرضا شانه ساز رئیس سازمان غذا و دارو در نشست خبری آنلاین که با حضور تعدادی از خبرنگاران برگزار شد اظهار داشت: از نیمه دوم شهریور با تسهیل روند تخصیص و تامین ارز نگرانی در مورد دارو و تجهیزات پزشکی کاهش پیدا کرد و بسیاری از اقلامی که فکر می‌کردیم در ماه‌های آینده با کمبود مواجه خواهیم شد به ذخایر مناسب دست یافتیم، اولویت ما تولید داروهای تولید داخل است اما به بیماران اطمینان می‌دهیم نگرانی از بابت نگرانی تامین دارو نداشته باشند.

*ماسک 1300 تومان است

وی ادامه داد: امروز با افزایش تعداد بیماران مواجه هستیم اما در زمینه تامین دارو و تجهیزات پزشکی برای بیماران و کادر درمان مشکلی وجود ندارد، برخی اظهار نظرها درباره کمبود داروها به حوزه بیمارستانی مرتبط نیست و این صحبت‌ها از سوی افرادی مظرح می‌شود که به دنبال تهیه دارو از بیرون از بیمارستان هستند، قیمت ماسک با قیمت 1300 تومان به فروش می‌رسد و در همه داروخانه‌ها با همین قیمت به فروش می‌رسد.

شانه‌ساز افزود: به لحاظ بالا رفتن بار بیماری با مشکل متغیر بودن قیمت اکسیژن و تولید مواجه بودیم و امروز در زمینه تامین اکسیژن مشکلی وجود ندارد و قیمت آن توسط کمیسیون قیمت‌گذاری تعیین شده است.

*به دنبال اصلاح قیمت انسولین هستیم

رئیس سازمان غذا و دارو توضیح داد: درحال حاضر در حال پیگیری قیمت پن انسولین هستیم، ظرف چند ماه گذشته متوجه شدیم که قیمت پن انسولین بالاتر از نرم جهانی است و امروز قیمت انسولین را پایین‌تر از کشورهای دیگر تهیه می‌کنیم و به دنبال اصلاح قیمت انسولین هستیم، خوشبختانه جلوی قاچاق این اقلام به خارج به طور زیادی گرفته شده است اما شاهد هستیم که شیطنت رسانه‌ای در این زمینه صورت می‌گیرد.

شانه‌ساز گفت: هیچ یک از داروهایی که گفته می‌شد به کشور عراق قاچاق شده بود ایرانی نبود، دستگاه‌های امنیتی و نظارتی این موضوع را کاملا بررسی کردند و ثابت شد که داروهای کشف شده در عراق ایرانی نیست اما شبکه‌های معاند خارجی روی افکار افراد ساده‌لوح کار می‌کنند. آمار کمبودهای دارویی کاهش یافته است یک میلیون و 700 هزار دوز واکسن آنفلوآنزا تامین شد و در اختیار مراکز بهداشتی و درمانی قرار گرفته است.

*دلیل کمبود IVIG در بازار

شانه‌ساز در پاسخ به پرسشی درباره کمبود داروی آی وی آی جی گفت: مصرف این دارو برای درمان کرونا مستند علمی ندارد، این دارو یکی از داروهای وارداتی است که یکی از شرکت‌های داخلی تولید کرده مدارک و مستندات خود را به سازمان غذا و دارو داده است و این شرکت 20 درصد از نیاز معقول را برطرف می‌کند اما متاسفانه برخی پزشکان این داروها را تجویز می‌کنند،  ولی رفرنس درمان بیماری کرونا نیست، مراکز و مراجع علمی متفق‌القول هستند که این دارو اثری نداشته است تجویز این دارو مصرف را چندین برابر کرده است این دارو وارداتی گران قیمت است و جزو لیست‌ کمبود است و نایاب نیست و متاسفانه وقتی این شرایط پیش بیاید عده‌ای افراد سودجو اقدام سودجویی می‌کنند.

رئیس سازمان غذا و دارو افزود: چندین بار از حوزه درمان و نظام پزشکی مکاتبه کردیم که درخصوص تجویز این دارو هشدار لازم را بدهند

*اصرار شرکت داخلی به گران‌فروشی انسولین

وی در پاسخ به پرسشی درخصوص برخورد با شرکت متخلف در حوزه تامین انسولین گفت: شرکت ایرانی هنوز تولید خود را آغاز نکرده است و اصرار دارد که دارو را سه برابر قیمت عرف در دنیا در ایران عرضه کند، قیمتی که در ایران آن شرکت تقاضا کرده است هیچ منطقی ندارد به همین دلیل انسولین فعلا به صورت فوریتی تامین شده است اما با وجود رقبای دیگر برای این شرکت به نظر می‌رسد که قبول کند قیمت خود را به نصف تغییر دهد. توجه کنید که ما کمبود انسولین نداریم، ما با کمبود پن انوسلین مواجهیم، از شرکت‌های دارویی تقاضا داریم این دارو را با قیمت مناسب به ما تحویل دهند تا فشار از بیماران کم شود.