معاون قضائی دادگستری استان تهران از ایجاد شرایط برای آزادی زندانیان مالی خبر داد و بیان کرد در جریان این بازدید برای آزادی و کمک به زندانیان، آنها را به گروه‌های مختلفی تقسیم کردیم و در خصوص کسانی که تا ٢٥ میلیون تومان رد مال دارند از خیران کمک می‌گیریم.

به گزارش مرور نیوز، میرزایی‌مطلق، در جلسه‌ای که با حضور مسئولان مربوطه پیش از بازدید از زندان تهران بزرگ برگزار شد، عنوان کرد: در حال حاضر رسیدگی‌ها در خصوص درخواست‌های مربوط به زندانیان به روز شده و اگر درخواست عفو امروز مطرح شود و به دست ما برسد و قاضی اجرای احکام مدارک را ارسال کند، در کمتر از یک هفته جواب را ارسال می‌کنیم.

معاون قضائی دادگستری استان تهران در امور زندان‌ها خاطرنشان کرد: هر روز ساعت هفت صبح کمیسیون عفو تشکیل جلسه می‌دهد و طی هفته گذشته بیش از ٢٠٠ پرونده را رسیدگی کرده‌ایم

وی بیان کرد: باید از این شرایط و ظرفیت استفاده کنیم؛ چرا که زندانی فقط خودش نیست و خانواده وی نیز هستند.

میرزایی مطلق تصریح کرد: لازم است همکاران در صدور قرارها حتی‌الامکان قراری که مساعد است را مدنظر قرار دهند.

وی اظهار کرد: امروز هم در خصوص آزادی پایان حبس و اعطای مهلت به زندانیان مالی و جرایم غیرعمد اقدامات لازم انجام خواهد شد.

معاون قضائی دادگستری استان تهران در امور زندان‌ها در پایان با اشاره به ظرفیت ستاد دیه در زمینه کاهش جمعیت کیفری گفت: طی شش ماهه اول سال شاید بیش از ٦٠٠ نفر را از طریق ستاد دیه استان تهران آزاد کردیم و ستاد دیه در این زمینه فعال است.

به روز شدن موارد مطروحه در کمیسیون عفو

مقدس، رئیس کارگروه عفو و تخفیف مجازات دادگستری تهران در ادامه این جلسه اظهار کرد: در حال حاضر کمیسیون عفو ما به روز است و در کنار این، در خصوص مرخصی‌های منجر به آزادی با ارتباطی که با اجراهای احکام داشتیم، سعی کردیم این موضوع را نیز به‌روز کنیم.

رئیس کارگروه عفو و تخفیف مجازات خاطرنشان کرد: در کنار این موضوع هیأت دادرس‌ها تشکیل شد و در یک فقره در مدت کمتر از ٤٠ روز ١٢٠٠ پرونده را رسیدگی کرد و منجر به آزادی بیش از ٦٥٠ زندانی شد که بیش از ٥ سال زندان بودند.

وی با اشاره به کمک خیّرین در زمینه آزادی زندانیان بیان کرد: با کمک قریب به یک میلیارد و ٣٠٠ میلیون تومانی خیّرین، خیلی از زندانیان مهریه و زندانیان جرایم مالی غیرعمد کمتر از ٢٠ میلیون آزاد شدند و این روند ادامه دارد.

در ادامه این جلسه سایر حاضرین در خصوص موضوعات مطروحه به اظهار نظر پرداختند و بازدید از زندان انجام شد.

رسیدگی به ٣٥٠٠ تقاضای عفو طی ۶ ماه گذشته

میرزایی مطلق، معاون قضائی دادگستری استان تهران و دبیر کارگروه عفو و تخفیف مجازات در جمع مددجویان زندان تهران بزرگ ضمن تبریک میلاد پیامبر (ص) گفت: طی ۶ ماه گذشته بیش از ٣٥٠٠ تقاضای عفو را رسیدگی کردیم و در خصوص بیش از دو هزار مورد موافقت شد و به قوه قضائیه ارسال کردیم و منتظریم تا نتیجه را اعلام کنند.

معاون قضائی دادگستری استان تهران خطاب به مددجویان زندان تهران بزرگ خاطرنشان کرد: یکی از شرایط عفو این است که خودتان پیش قدم شوید و قول می‌دهم همه کسانی که رضایت شاکی را گرفتند صد در صد کمک می‌کنیم.

وی بیان کرد: در مورد آزادی مشروط هیأتی در استان تهران تشکیل دادیم و خارج از نوبت درخواست‌ها را می‌گیریم و اظهار نظر می‌کنیم.

میرزایی مطلق گفت: امیدواریم از این به بعد که آزاد شدید به فکر جبران باشید و خداوند توفیق دهد که جبران کنید و زندگی خوبی داشته باشید و دست ما باز باشد تا بتوانیم عده زیادی را آزاد کنیم.

وی در پایان اظهار کرد: همین امروز بیش از ٦٠ نفر که کمتر از چهار ماه حبس دارند مرخص می‌شوند و به خانه‌های خود می‌روند.

همچنین، میرزایی مطلق، معاون قضائی دادگستری استان تهران در جمع زندانیان بند جوانان تهران بزرگ گفت: امیدوارم اگر از اینجا آزاد شدید مجدداً مرتکب جرم نشوید. شما می‌توانید بهترین تولیدکننده، کارخانه‌دار و دانشجو باشید.

وی خطاب به مددجویان بند جوانان زندان تهران بزرگ گفت: دنبال تخفیف مجازات برای شما هستیم؛ کسانی که از بین شما تا ٢٠ میلیون تومان رد مال بدهکار هستند از طریق خیّران پیگیری می‌شود تا موفق به اخذ رضایت شوند.

ایجاد شرایط برای آزادی زندانیان مالی

معاون قضائی دادگستری استان تهران در حاشیه بازدید از زندان تهران بزرگ بیان کرد: امروز همراه برخی از معاونان، رئیس کل محاکم تهران، معاونان دادستان و رؤسای دادگستری شهرستان‌های تهران بازدیدی از زندان تهران بزرگ و بندهای مختلف از جمله بند جوانان داشتیم و با بسیاری از مددجویان و محکومان دیدار کردیم.

وی خاطرنشان کرد: در جریان این بازدید برای آزادی و کمک به زندانیان، آنها را به گروه‌های مختلفی تقسیم کردیم و در خصوص کسانی که تا ٢٥ میلیون تومان رد مال دارند از خیران کمک می‌گیریم.

وی ادامه داد: در خصوص جرایم غیرعمد نیز از طریق ستاد دیه استان تهران اقدام می‌شود و در خصوص کسانی که تا چهار ماه تا پایان حبس آن‌ها مانده بتوانیم با مرخصی پایان حبس به آنها کمک کنیم.

میرزایی مطلق تصریح کرد: همچنین در خصوص کسانی که شرایط آزادی مشروط و عفو را دارند در اولین فرصت تقاضای آنها گرفته می‌شود و بررسی می‌شود تا بتوانیم از این تأسیس استفاده کنیم و عده‌ای را به خانواده‌های خود بازگردانیم.

معاون قضائی دادگستری تهران در ادامه اظهار کرد: کرونا در حال حاضر در زندان‌های تهران کنترل شده و با توجه به گزارشاتی که واصل شده کمترین مورد کرونا را در سطح زندان‌های تهران داشتیم و دستورالعمل‌های بهداشتی رعایت شده است.

وی در خصوص کمیسیون عفو و استفاده از نهادهای ارفاقی نیز گفت: این موضوع از تأکیدات ریاست قوه قضائیه است و در سطح استان تهران ابلاغ ویژه برای برخی از معاونان و قضات تهران به عنوان دادرس از طرف رئیس کل دادگستری استان تهران صادر شد تا به صورت خارج از نوبت و اولویت بندی به تقاضاهای آزادی مشروط رسیدگی می‌شود و در اولین فرصت پاسخ داده می‌شود.

میرزایی مطلق ادامه داد: در شش ماه گذشته بیش از ١٢٠٠ مورد درخواست آزادی مشروط رسیدگی و در خصوص آنها اظهار نظر شده است و بیش از سه هزار مورد تقاضای عفو در همین بازه زمانی رسیدگی شده که با بیش از ٢١٠٠ مورد موافقت و به قوه قضائیه ارسال شده است.

معاون قضائی دادگستری تهران در ادامه گفت: ما سه کمیسیون عفو از معاونان دادستان، رئیس کل دادگستری استان تهران و معاونان مدیران کل زندان‌ها تشکیل داده‌ایم و سعی کردیم هر روز تشکیل جلسه دهیم و به تقاضاهای عفو رسیدگی کنیم.

وی اظهار کرد: در هفته گذشته به بیش از ٢٠٠ تقاضای عفو رسیدگی شده است. از میان ٢١٠٠ تقاضای عفو ارسال شده به قوه قضائیه تنها ١٠ مورد نقص پرونده وجود داشته که این نشان از دقت همکاران قضائی داشته است.

ملاقات با ٧٠٠ زندانی توسط هیأت قضائی

مقدس، بازرس ویژه رئیس کل دادگستری استان تهران در حاشیه بازدید از زندان تهران بزرگ، افزود: امروز بالغ بر ٧٠٠ زندانی توسط هیأت قضایی حاضر در زندان مورد ملاقات قرار خواهند گرفت و به مشکلات آنها در اولین فرصت رسیدگی خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: هرکس که وارد زندان می‌شود به مدت ١٤ روز قرنطینه می‌شود و اگر علائم مشکوکی داشت به مراکز بهداشتی هدایت می‌شود و در صورت احراز پاک بودن مددجو، وارد بند می‌شود.

وی تصریح کرد: کمترین گزارشات را در زمینه کرونا داریم و محیط از لحاظ بهداشتی امن است.

مقدس گفت: آماری که در خصوص مرخصی‌های منجر به آزادی اعلام شده قریب به ٨٠ نفر است که پیش بینی می‌شود امروز تا حدود ٦٠ نفر از زندان آزاد شوند.

بازرس ویژه رئیس کل دادگستری استان تهران خاطرنشان کرد: درخواست‌های آزادی مشروط نیز گرفته خواهد شد و به صورت فوق العاده و ویژه رسیدگی خواهد شد.