حجت‌الاسلام حسن درویشیان از لزوم استفاده از ظرفیت بازرسی و نظارت مردمی برای کنترل بازار خبر داد.

به گزارش مرور نیوز، حجت‌الاسلام حسن درویشیان ، رییس سازمان بازرسی کل کشور در نشست مشترک سازمان بازرسی و دستگاه‌های متولی نظارت بر بازار اعم از رییس سازمان تعزیرات حکومتی، رییس سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، رییس اتاق اصناف کشور و بازرسان کل امور صمت و واحد‌های تابع قوه قضاییه با دعوت سازمان بازرسی کل کشور برگزار شد، با اشاره به شرایط نابسامان بازار و تغییر مداوم قیمت کالا و خدمات گفت: دستگاه‌های متولی و ذی‌ربط در نظارت بر بازار باید برای رفع دغدغه‌های مردم نظارت بیشتری داشته و با هم‌افزایی، همکاری و هماهنگی بیشتر باعث آرامش بازار شوند.

رییس سازمان بازرسی کل کشور با تأکید بر اینکه اقدامات دستگاه‌های نظارتی باید اثربخشی لازم در جامعه را داشته باشد، خواستار استفاده از ظرفیت بازرسی و نظارت مردمی بر بازار من‌جمله بسیج شد.

وی با اشاره به‌ضرورت اولویت‌بندی در نحوه نظارت‌ها گفت: دستگاه‌های نظارت بر بازار و قیمت کالا و خدمات باید حضور به‌موقع و نظارت برخط داشته باشند تا این نظارت بر آرامش بازار تأثیر داشته باشد. از طرف دیگر باید برخورد‌ها با تخلفات در سطح بازار بازدارنده باشد.

در ادامه این نشست اشکان میرمحمدی، بازرس کل امور صمت سازمان بازرسی با اشاره به استفاده از ظرفیت گشت‌های مشترک تعزیرات، سازمان حمایت و اصناف، اقدامات انجام‌شده به‌منظور نظارت بر بازار که تعدادی از آن‌ها با همراهی سازمان بازرسی کل کشور صورت گرفت، ضرورت به‌روزآوری قوانین و مقررات ذی‌ربط در حوزه نظارت صنفی و تعزیرات حکومتی برای برخورد با تخلفات مشاهده‌شده در سطح بازار را مورد تأکید قرارداد.

همچنین در این نشست عباس تابش رییس سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان با توجه به کاستی‌های موجود به‌طور اخص در تعداد بازرسین در مقایسه با تعداد واحد‌های صنفی و تولیدی، گزارشی از اقدامات و نظارت‌های انجام‌شده در سطح بازار ارائه کرد.

طبق آمار اعلامی از سوی رییس سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان بازرسی‌ها در سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷، ۱۷ درصد و پرونده‌های صادره به تعزیرات حکومتی در این سال ۴۰ درصد رشد داشته است. به‌نحوی‌که این آمار در سال ۹۹ در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۱۰ درصد رشد بازرسی و ۴۳ درصد رشد پرونده‌های ارسالی به تعزیرات را در بر دارد.

معاون وزیر صمت همچنین بر عملیاتی شدن ۵ سامانه نظارتی و توزیع هزار دستگاه لب تاپ به‌منظور اقدامات نظارتی در سطح بازار برای تجهیز بازرسان آن سازمان اشاره کرد.

جمال انصاری رییس سازمان تعزیرات حکومتی نیز ضمن بیان اینکه اعداد حاکی از این است که از اختیارات موجود با استفاده از ظرفیت حداکثری به‌منظور برخورد با تخلفات به نحو خوبی استفاده‌شده است، روزآمدی مقررات را مستلزم بازنگری دانست.

در ادامه این نشست سعید ممبینی رییس اتاق اصناف کشور با اشاره به حضور ۱۵۷۰ بازرس در سراسر کشور بر ضرورت تأمین منابع و استفاده از ظرفیت‌های قانونی و اقدام به‌منظور استفاده از ظرفیت تبصره ۷ ماده ۷۲ قانون نظام صنفی مبنی بر اینکه یک‌سوم جرائم باید در اختیار اتاق اصناف قرار بگیرد، تأکید کرد.

بر اساس این گزارش درنهایت مقرر شد ضرورت روزآمدی قوانین ذی‌ربط توسط سازمان بازرسی کل کشور از طریق مجلس شورای اسلامی و سایر ظرفیت‌های موجود در کشور پیگیری شود و تعزیرات حکومتی گزارش‌های واصله را با اولویت در رسیدگی، در دستور کار قرار دهد و با هماهنگی مسئولین ذی‌ربط از ظرفیت دستگاه‌های مردم‌نهاد به‌طور اخص بسیج استفاده مقتضی و حداکثری شود. همچنین مصوب شد مواد بر زمین‌مانده ازجمله تبصره ۷ ماده ۷۲ قانون نظام صنفی از سازمان برنامه‌وبودجه کشور، پیگیری و با تجهیز هرکدام از دستگاه‌های متولی، نظارت بر بازار باقدرت و جدیت بیشتر انجام شود.