باقر لاریجانی اعلام کرد قند خون افرادی که دچار کرونا می‌شوند به شدت افزایش پیدا می‌کند و وضعیت بیماران به مراتب بدتر خواهد شد.

به گزارش مرور نیوز، باقر لاریجانی در برنامه رادیو گفتگو در مورد کاهش مراجعات بیماران زمینه‌ای به بیمارستانها گفت: بیماری‌های غیر واگیر ارتباط بسیار زیادی با بیمارهای واگیر دارند.

وی افزود: ۶۰ درصد افرادی که در اثر کرونا دچار مشکل شده و جان خود را از دست می‌دهند حداقل یک یا چند بیماری غیر واگیر دارند.

لاریجانی از افزایش مرگ و میرها به دلیل کاهش خود مراقبتی مبتلایان به بیماری‌های غیر واگیر خبر داد و گفت: مراجعات افرادی که قبلاً برای فشار خون، پوکی استخوان، مشکلات قلبی و عروقی، آسم و درمان سرطان به بیمارستانها مراجعه می‌کردند به خاطر ترس از کرونا کاهش یافته است.

نایب رئیس کمیته ملی پیشگیری از بیماری‌های غیر واگیر بیان کرد: قند خون افرادی که دچار کووید ۱۹ می‌شوند به شدت افزایش پیدا می‌کند و اگر مبتلایان به بیماری دیابت دچار کرونا شوند وضعیتشان به مراتب بدتر خواهد شد.

لاریجانی به بیماران تحت درمان توصیه کرد که به هیچ وجه درمانشان را رها نکنند و تحت مراقبت‌های پزشکی قرار بگیرند.

وی با بیان اینکه تا قبل از کرونا، ۶۰ درصد جمعیت تهران به اندازه کافی فعالیت فیزیکی نداشتند گفت: بی تحرکی مردم تهران به خاطر شیوع کرونا شدیدتر شده و توصیه ما هم این است که افراد تحرک بیشتری داشته باشند و از فضای منزل و پشت بام استفاده کنند.

در ادامه، مینو محرز عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا در مورد کاهش مراجعات بیماران غیر واگیر به بیمارستانها گفت: متأسفانه بیماران قلبی از ترس کرونا به موقع مراجعه نمی‌کنند و زمانی به بیمارستان می‌رسند که کار از کار گذشته است.

وی افزود: مردم تصور می‌کنند مراجعه به بیمارستان مساوی با ابتلاء به بیماری کروناست و حتی واکسن بچه‌ها را هم به تأخیر میندازند که این کار ناشی از اضطراب شدید و ترس است.

عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا ادامه داد: متأسفانه برخی بیماران کرونایی هم به بیمارستانها مراجعه نمی‌کنند و در منزل با یک دستگاه اکسیژن هواساز سر می‌کنند در صورتیکه این دستگاه قادر به تأمین اکسیژن مورد نیاز بیمار کرونایی نیست و فقط وقت طلایی درمان خود را از دست می‌دهند.

وی متذکر شد: کسانی که در حد خفیف مبتلا شده‌اند باید در خانه بمانند اما قبل از هر اقدامی باید به پزشک مراجعه کنند.

محرز همچنین در مورد صدایی که از او درباره واکسن در فضای مجازی منتشر شده هم این‌طور توضیح داد: مهمترین عامل پیشگیری و ریشه کن شدن بیماری‌های عفونی در دنیا واکسیناسیون است و ما واکسن زدن را به شدت توصیه می‌کنیم. مردم واکسن مورد تأیید وزارت بهداشت را تزریق کنند و نگران نباشند.