رئیس صندوق نوآوری از همکاری ۴۰ شرکت محیط زیستی با این خبر داد و گفت: تاکنون ۲۱۲ شرکت دانش بنیان در حوزه زیست فناوری به مبلغ ۱۸۷ میلیارد تومان با صندوق نوآوری کار کرده‌اند.

به گزارش مرور نیوز،  بهزاد سلطانی رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی  چهارشنبه شب در مراسم افتتاحیه استارت آپ کسب و کار سبز با ایجاد رسانه های محیط زیستی که در محل سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد گفت: این صندوق در سال ۹۴ مبلغ ۴۰۰ میلیارد تومان به شرکت های دانش بنیان کمک کرد که این مبلغ امسال بیشتر خواهد شد.

سلطانی افزود: صندوق نوآوری و شکوفایی در سال ۹۳ مبلغ ۱۰۳ میلیارد تومان به شرکت های دانش بنیان کمک کرده بود.

وی اظهار کرد: صندوق نوآوری و شکوفایی در سال ۱۳۹۱ تاسیس شد و در قانون حمایت از شرکت های دانش بنیان دیده شد تا دولت سه هزار میلیارد تومان به عنوان سرمایه اولیه به آن اختصاص دهد و نیم درصد از بودجه پژوهشی کشور نیز به صورت سالانه به آن واریز شود که این نیم درصد به دلیل چالش های اعتباری دولت تحقق نیافت.

وی ادامه داد: از سه هزار میلیارد تومان نیز تا قبل از سال ۹۲ بخش ناچیزی به مبلغ ۲۵ میلیارد تومان اختصاص یافت اما بعد از آن در دولت یازدهم هزار و ۴۳۳ میلیارد تومان داده شد که هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان آن صرف کمک به شرکت های دانش بنیان شده است.

این مقام مسئول با بیان اینکه هدف این صندوق کمک به توسعه اقتصاد دانش بنیان است گفت: این صندوق شرکت های خصوصی یا تعاونی های دانش بنیان را پوشش می دهد که ۹۹ درصد حمایت صندوق را شامل می شوند.

سلطانی اظهار کرد: یک نوع صندوق در دنیا وجود دارد که پروژه ای را از ابتدا تحت پوشش و حمایت قرار می دهد که قرار بود در ایران این کار را صندوق حمایت از پژوهشگران جوان انجام دهد اما به علت نداشتن پول عملا اتفاق خاصی هم رخ نداد.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی افزود: صندوق دیگری در دنیا وجود دارد که مانند صندوق نواوری و شکوفایی فعالیت می کند یعنی در مرحله اقتصادی شدن پروژه وارد می شود، در واقع ماموریت این است که به شرکت هایی که به مرحله اقتصادی رسیده اند کمک کنند و این کمک تا ۱۰ سال نیز ادامه دارد.

وی به خدمات این صندوق به شرکت های دانش بنیان اشاره کرد و گفت: خدمات به صورت قرض الحسنه ۴ درصد، وام ترجیحی ۱۱ درصد، پرداخت وام ۹ درصد برای خرید محصول آماده از شرکت ها، سرمایه گذاری و مشارکت مستقیم صندوق با صندوق های خطرپذیر و تجمیع ۱۰ شرکت در یک مجتمع به نام برج فناوری خدمات این صندوق است.

سلطانی افزود: برای استفاده از خدمات این صندوق شرکت ها باید ثبت شده، خصوصی یا تعاونی، دانش بنیان، دارای طرح فناوری های برتر، دارای طرح اقتصادی باشند و سابقه اعتباری منفی نداشته باشند یعنی از دوره های قبل وام پس نداده ای نداشته باشند.

وی ادامه داد: تاکنون ۲۱۲ شرکت دانش بنیان در حوزه زیست فناوری به مبلغ ۱۸۷ میلیارد تومان با این صندوق کار کرده است و ۴۰ شرکت در حوزه های مرتبط با محیط زیست در حال فعالیت و همکاری با صندوق نوآوری و شکوفایی است.

سلطانی گفت: چندی پیش معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اعلام کرد که در زمینه علوم انسانی، مدیریت و هنر نیز فعالیت خود را آغاز خواهد کرد تا انها را به دانش بنیان بودن ورود دهد.