به اعتقاد بسیاری از کارشناسان و مدیران طرح های دولت مانند تعطیلی مغازه بعد از ساعت 18 یا احتمال محدودیت ترددی بعد از ساعت 21 یا از همه مهمتر، تعطیلی دو هفته ای کل تهران، چندان کار آمد نباشد. این گروه از منتقدان با نقد این طرح ها معتقدند که باید با این ویروس "زندگی" کرد و شرایط را برای ادامه این راه، آنهم به صورت ایمن فراهم کرد نه اینکه بخواهیم رو در روی آن قرار گیریم.

به گزارش مرور نیوز، وضعیت انتشار و ابتلای کرونا به حدی در ایران و بخصوص تهران بحرانی است که قرار است از امروز مغازه ها را ساعت 18 تعطیل کنند و بعید نیست که پیشنهاد تعطیلی دو هفته ای پایتخت نیز به زودی محقق شود. با این وجود هنوز هم تعدادی از مدیران شهری و کشوری با این تصمیم ها چندان موافق نیستند. محمد علیخانی، رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر یکی از همین مدیران شهری است. علیخانی هم از بی توجهی دولت به پرداخت بدهی هایش نسبت به سیستم حمل و نقل عمومی گلایه دارد و هم معتقد است که تعطیلی دو هفته ای پایتخت عملا با شکست مواجه خواهد شد. 

گفته می شود که حمل و نقل عمومی در طول این ماه ها خسارت زیادی را متحمل شده است. اما تاکنون کمتر در مورد میزان این خسارت صحبت شده است. به عنوان رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر می توانید آماری از مقدار و حجم این خسارت ارایه کنید؟ و اصلا این آمار استخراج شده است؟

بله. به هر حال گزارش های مالی حوزه های مختلف حمل و نقل عمومی تهران مشخص است و می توان از روی آنها در مورد میزان این خسارت صحبت کرد. در همین راستا سیستم حمل و نقل پایتخت در تمامی حوزه های مترو، اتوبوسرانی و تاکسیرانی بطور متوسط ماهیانه حدود 100 میلیارد تومان زیان دیده که البته چاره ای هم نبوده است، یعنی به هرحال نمی شود اتوبوس و مترو را تعطیل کرد.

چرا نمی شود تعطیلش کرد؟ مگر تمامی کارشناسان نمی گویند که حتی الامکان از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده نکنید! استدلالشان هم این است که از آنجاییکه مترو و اتوبوس محل تجمع مسافران است خودش می تواند یکی از مراکز مهم انتشار ویروس کرونا باشد.

چرا باید حمل و نقل عمومی را تعطیل کرد؟ پس اینهمه مردمی که هر روز می خواهند به محل کارشان بروند یا به خاطر موارد ضروری در سطح شهر تردد داشته باشند باید با چه وسیله ای در سطح شهر رفت و آمد داشته باشند؟ پرستاران، کارکنان دولت و... چرا می خواهیم صورت مساله را پاک کنیم؟! مدیران دولتی و کارشناسانی که به مردم توصیه می کنند تا سوار اتوبوس و مترو نشوند، چرا از دولت نمی خواهند که سهم خودش  را از سیستم حمل و نقل عمومی را بپردازد؟ الان سالهاست که دولت از پرداخت سهم خودش در سیستم حمل و نقل عمومی شانه خالی می کند. اگر در طول این سال ها دولت بخشی از بدهی اش را نیز می پرداخت، می توانستیم مترو و اتوبوسرانی را توسعه دهیم تا این وسایل حجم مسافر کمتری را داشته باشند و مردم مجبور نباشند کیپ تا کیپ هم باشند. 

خب می شد طرح ترافیک را همچنان لغو کرد تا بسیاری از مردم مجبور نباشند با اتوبوس و مترو تردد کنند و بتوانند با ماشین های خودشان سرکار بروند و برگردند!

اولا که در مدتی که طرح ترافیک لغو شده بود همه دیدیم که چطور خیابان ها قفل شدند و نظم شهر به هم ریخت. ثانیا طرح ترافیکی که امروز اجرا می شود با شرایط جدید کرونایی اجرا می شود. اگر اینطور است باید تمام قوانین را حذف کنیم و بگوییم چون کروناست هر کسی هر کاری دلش می خواهد بکند. مثل اینکه ما همه کارهایمان برعکس است. در تمام دنیا به خاطر کرونا محدودیت ها را افزایش می دهند ولی ما برعکس ، می خواهیم محدودیت ها را کاهش دهیم! البته خوشبختانه با اقدامات انجام شده حجم مسافران اتوبوس و مترو ما تقریبا نصف شده است. 

یعنی چقدر شده است؟

براساس آمار به حدود یک میلیون مسافر در روز رسیده است. 

فکر می کنید دلیل این کاهش چه بوده است؟

اتفاقا دلیل این کاهش نیز همان تغییر ساعت طرح ترافیک است. چون کارمندان با توجه به طرح جدید ترافیک می توانند به صورت رایگان و با ماشین خودشان ؛ قبل از ساعت 8:30 و قبل از اینکه طرح ترافیک برقرار شود ، به محل کارشان برسند و عصر هم بدون نگرانی به منزل باز گردند. یعنی بسیاری از مسافران روزمره مترو و اتوبوس عملا حذف شده اند و حجم سفرها کاهش پیدا کرده است.

ولی دولت که مدعی است بخش هایی از بدهی هایش را به حمل و نقل عمومی شهر به شهرداری پرداخته است!

نخیرتا جایی که اطلاع دارم بدهی دولت به شهرداری به بیش از 30 هزار میلیارد تومان رسیده است. همانطور که شاید بدانید درصد زیادی از این بدهی به سهم دولت از حمل و نقل عمومی بر می گردد. این وظیفه دولت است . ولی نمی خواهد بدهد! تازه دولت می تواند بخشی از بدهی اش را از محل اعتبار 100 هزار میلیارد تومانی که برای کرونا تعیین شده ، بپردازد چون به هر حال به گفته خود آقایان ، اتوبوس و مترو از جمله راه های موثر انتقال کروناست. از دید ما ماجرا آنقدر مهم است که خودمان در شورای شهر بودجه ای را مصوب کردیم تا شهرداری بتوانند تعدادی اتوبوس بخرد و به سیستم حمل و نقل عمومی اضافه کند . آن  100 اتوبوس که هفته پیش رونمایی شد از همین محل خریداری شده بود. 

اگر خوب به خاطر داشته باشم دولت اوایل سال وعده داده بود که برای خرید اتوبوس به کلانشهرها کمک خواهد کرد. برای همین خیلی ها فکر می کنند که دولت در خرید اتوبوس های جدید به شهرداری کمک کرده است. واقعا همین طور است؟

به هیچ وجه ...! دولت حتی یک ریال هم به شهرداری در خرید این توبوس ها کمک نکرده است!

چند روز قبل از قول شما صحبت هایی مطرح شد که گویا در صحن شورا گفته بودید با تعطیلی دو هفته ای تهران مخالف هستید. این درست است؟ و اگر درست است با چه استدلالی با آن مخالف هستید؟

خب هرکسی نظری دارد. من هم معتقدم این کار نمی تواند عملی شود. مهمترین استدلالم هم این است که دولت نمی تواند ادارات و  بخش خصوصی را کاملا تعطیل کنید.

چرا نمی تواند؟ 

ساده است . شما به همین شهرداری نگاه کنید... مگر می شود آتش نشانی ، پسماند و جمع آوری زباله ، بهشت زهرا ، حمل و نقل عمومی و.... را تعطیل کنید؟! مسلم است که نمی شود پس کارکنان آن هم باید سرکار بیایند. در بخش های دولتی هم همین طور است . داروخانه ها یا وزارت بهداشت را می شود تعطیل کرد؟ مسلم است که نمی شود. پس شدنی نیست. پس اگر بخواهیم صادق باشیم باید بگوییم که این تعطیلی فقط می تواند برای بخشی از مغازه ها و پاساژها و کارگاه ها و کلا بخش خصوصی باشد که آنها نیز زیان زیادی از این تعطیلی اجباری خواهند دید.

منظورتان از لحاظ مادی است؟

بله. چون اگر بخش خصوصی بخواهد تعطیل کند کارگرانشان بیکار می شوند . چرا؟ چون نه توانش را دارد که ادامه دهد و نه خودش را ملزم می داند که حقوق کارگری که کار نمی کند را بپردازد. برای همین معتقدم که قبل از این اقدام باید تمام جوانب آن را در قالب یک کار مطالعاتی سنجید. باید دید که اگر قرار است بخش هایی را تعطیل کنند چطور باید از آنها حمایت واقعی صورت بگیرد تا آنها بتوانند تعطیل بمانند و در عین حال کارگری بیکار نشود و کارفرمایی ورشکسته نگردد . اما عملا این قضیه منتفی است چون همه می دانیم که دولت توان اقتصادی این کار را ندارد. یعنی اگر هم بخواهند این کار را انجام دهند و تهران را دو هفته تعطیل کنند، این اقدام عملا با شکست مواجه خواهد شد. 

خب شما که با این راهکارها مخالفید، چه راه حلی برای عبور از این بحران دارید؟

به نظرم باید واقع بین بود و پذیرفت که ما چه بخواهیم و چه نخواهیم محکوم هستیم به اینکه باید با این ویروس زندگی کنیم. باید قبول کنیم که تا زمانی هم که این ویروس هست تنها راه ادامه زندگی رعایت همین پروتکل های بهداشتی است نه تعطیل کردن و پاک کردن صورت مساله!. مثلا اعلام کرده اند که از امروز مغازه ها و پاساژها باید 6 عصر تعطیل کنند. من به شخصه هنوز دلیل این تصمیم گیری را متوجه نشده ام . یعنی ویروس صبح ها غیرفعال می شود و عصرها و شبها به مردم یورش می برد که می خواهیم عصرها را تعطیل کنیم؟! ممکن است کارمندان با این تعطیلی موافق باشند ، چون به هر حال حقوقشان را از دولت می گیرند و دغدغه ای ندارند و حتی با خوشحالی ماشینشان را بر می دارند و می روند مسافرت ! اما با این کار بخش خصوصی عملا نابود می شود.