مدیر کل دفتر پژوهش و توسعه فناوری سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: جهان به این نتیجه رسیده که اقتصاد و اشتغالی که با بهره‌برداری بی‌رویه از منابع طبیعی همراه باشد مردود است.

 به گزارش مرور نیوز نقل از پایگاه اطلاع رسانی محیط زیست، صدرالدین علیپور در مراسم افتتاحیه استارت اپ کسب و کار سبز با ایجاد رسانه های محیط زیستی که در محل سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد گفت: امروزه جهان به این نتیجه رسیده که توسعه باید با بالا بردن کیفیت زندگی انسان ها و حفظ محیط زیست همراه باشد. امروزه اقتصاد و اشتغالی که با بهره برداری بی رویه از منابع طبیعی همراه باشد مردود است.

وی با بیان اینکه کشورهایی که در جایگاه مناسب اقتصادی قرار دارند، از بالا بردن کیفیت محیط زیست در حوزه های مختلف بهره می برند، اظهار کرد: این کشورها استفاده از انرژی‌های پاک را در دستور کار خود قرار می دهند. واضح است که توسعه اقتصادی نباید به هر بهانه ای انجام شود.

مدیر کل دفتر پژوهش و توسعه فناوری سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه در ایران بحران های محیط زیستی چالش هایی را ایجاد کرده است، افزود: این مشکلات همه نهادها و آحاد جامعه را دچار گرفتاری کرده است. بحران آب، استحصال بی رویه آب‌های زیرزمینی، از بین رفتن خاک ها و بیابان زایی از جمله چالش های اساسی برای کشور است.

علیپور با اشاره به اینکه در حال حاضر اکوسیستم های ارزشمند چون دریاچه ارومیه در آستانه نابودی است، گفت: در صورت نابودی این اکوسیستم، ساکنان استان های مجاور دریاچه تحت تاثیر قرار می گیرند و واقعیت آنست که آنچه در محیط زیست کشور اتفاق می افتد کمتر از تحریم ها نیست.

وی با بیان اینکه دنبال آن هستیم که مولفه محیط زیست را با مولفه های اقتصادی و اجتماعی گره بزنیم، تصریح کرد: از جمله نتایج این کار، توسعه مشاغل سازگار با محیط زیست است. باید به دنبال مشاغلی باشیم که در کنار توسعه اقتصادی، آیتم ها و شاخص های محیط زیستی را هم در بر داشته باشد.

مدیر کل دفتر پژوهش و توسعه فناوری سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه اهداف توسعه پایدار مهمترین اهداف هر کشور را تشکیل می دهد، گفت: مشاغل سبز به عنوان راهکار اصلی برای حفظ محیط زیست در کنار توسعه اقتصادی در دنیای امروز مدنظر است.   و یکی از اقدامات ما در این زمینه بحث استارت آپ بوده است.

علیپور با اشاره به اینکه سال گذشته اولین استارت آپ زیست محیطی در کشور برگزار شد، اظهار کرد: هدف آنست که مجموع ایده های زیست محیطی را در قالب برنامه مدون، راهبردی کنیم و بین متخصصین رقابت ایجاد کنیم تا در نهایت بهترین ایده ها برگزیده شوند.

علیپور اظهار کرد: استارت آپ محیط زیستی در کشور ما موضوع جدیدی است که می تواند برای حفظ محیط زیست و ایجاد کسب و کار سبز راهگشا باشد. چون یک طرفه نیست و فرصت کار گروهی را فراهم می کند تا ایده های اجرایی را تبدیل به کسب و کار سبز و سازگار با محیط زیست کنیم.

وی افزود: طرح ها به لحاظ اقتصادی و تخصصی چکش کاری می شوند و داورها به بحث تبدیل ایده ها به فرصت شغلی توجه می کنند.

علیپور با اشاره به اینکه ماه گذشته یک استارت آپ محیط زیستی استانی در قزوین انجام شد، گفت: این استارت آپ سومین استارت آپ محیط زیستی کشور است. استارت آپ امسال تخصصی است و محور آن استقبال از پتانسیل رسانه ها و شبکه های مجازی برای ایجاد اشتغال است. امروزه با توجه به وسعت اطلاعات رسانه ها در حوزه های مختلف، این بخش اهمیت ویژه ای پیدا کرده اند و پتانسیل مهمی برای بحث های اقتصادی هستند.