وزیر آموزش و پرورش گفت: تا دهه فجر ۱۰۰۰کلاس و ۱۰۰۰ کلاس دیگر هم قبل از پایان دولت به بهره برداری می رسد.

به گزارش مرور نیوز، محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش در مراسم افتتاح متمرکز ١٥٥٠ پروژه آموزشی، تربیتی و رفاهی سراسر کشور که از طریق ویدئو کنفرانس و با حضور رئیس جمهور برگزار شد با بیان اینکه هرچند ماموریت ما فرهنگی است اما در امر ساخت و ساز نیز گام های بلندی برداشته ایم و بنده روایتگر این تلاش ها هستم، گفت: این روایت ظاهری دارد و باطنی. ظاهر آن افتتاح همزمان ۱۵۵۰ پروژه  آموزشی، پرورشی و رفاهی در ۳۱ استان و ۳۳۸ شهرستان است.

وی افزود: این فضاها شامل ۸۰۰۰ کلاس، ۱۲۳ کتابخانه، کانون تربیتی، نمازخانه و دارالقرآن با یک میلیون و ۱۲۸ هزار متر مربع مساحت و اعتباری معادل ۳۸۳۰ میلیارد تومان است که ۳۰ درصد را خیرین پرداخته اند و تا دهه فجر ۱۰۰۰کلاس و ۱۰۰۰ کلاس دیگر هم قبل از پایان دولت به بهره برداری می رسد.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه به این ترتیب ۵۰۰ هزار دانش آموز و ۳۰ هزار معلم و مربی از فضاهای تربیتی و آموزشی نوساز و ایمن بهره مند می شوند، گفت: در بخش رفاهی استفاده همزمان روزانه و همزمان ۳۵۰ معلم و خانواده آنها از امکانات رفاهی و بیش از ۲۰۰۰ نفر از سالن های پذیرایی و جلسات فراهم می شود.

حاجی میرزایی ادامه داد: آنچه امروز به بهره داری می رسد بخش کوچکی از خدمات دولت است. در دولت تدبیر و امید بیش از ۱۵ هزار فضای آموزشی، پرورشی و ورزشی با ۷۴ هزار کلاس درس معادل ۱۰ میلیون مترمربع به بهره داری رسیده؛ در دولت یازدهم روزانه ۲.۲ میلیارد تومان و در دولت دوازدهم روزانه ۸.۴ میلیارد تومان برای نوسازی مدارس هزینه شده و رشد ۳۷۳ درصدی را نشان  می دهد.

وی با بیان اینکه کارنامه دولت در مواجهه با سیل و زلزله چند سال اخیر علیرغم تنگناهای موجود درخشان است، اظهار کرد: در زلزله کرمانشاه ۷۸ مدرسه با ۴۱۵ کلاس آسیب کلی و جزئی دید ولی در ازای آن، ۲۶۲ مدرسه و ۱۰۶۵ کلاس درس جدید احداث شد و سرانه فضای آموزشی استان از ۵.۷ متر مربع به ۶.۴ مترمربع افزایش یافت.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: با کمک خیرین و در ۱۰۰۰ روز پس از زلزله، هر روز یک کلاس درس در کرمانشاه آماده شده است. در سیل سه استان گلستان، خوزستان و لرستان هم ۱۲۲ مدرسه با ۵۳۸ کلاس درس تخریب شد و به ۴۱۱۸ کلاس هم آسیب جزئی وارد شده بود که تمام این مدارس تا قبل از مهر ۹۹ تامین و احداث شد.

حاجی میرزایی با اشاره به اینکه در زمینه سیستم های گرمایشی نیز گام بلندی برداشته شده است، اظهار کرد: در دولت تدبیر و امید ۲۳۰ هزار کلاس درس با جایگزینی سامانه های استاندارد، ایمن سازی شده اند و بخاری های نفتی غیراستاندارد در مناطق برخوردار از گاز شهری جمع آوری شده اند.

وی با تاکید بر اینکه مدرسه یک مکان نیست بلکه امکانی برای شکل گیری خطیرترین فرصت ها و محل جوشش خلاقیت ها و عرصه تجلی جمال دانایی و جلال توانایی و قطعه ای از بهشت است، گفت: ما با این رویکرد مدرسه می سازیم تا انسان بسازیم؛ انسانی متعامل، سالم، ماهر، قانع که دلش در گروی دین و مکتب و سرزمین باشد.

به گفته وی، آموزش کارآمد در پویایی اقتصادی، کارآفرینی، رونق کسب و کار، کاهش نابرابری های اجتماعی، کاهش فقر و ناتوانی ، تقویت تاب آوری و کاهش حوادث ناشی از آن موثر است. توسعه را پیش از آن که بتوان در طرح های عمرانی مشاهده کرد در ترببیت انسان های متفاوت می توان دید.

حاجی میرزایی با بیان اینکه اقداماتی برای رفاه فرهنگیان نیز انجام شده است گفت: برای احداث بیش از ۴۳ هزار واحد مسکن فرهنگیان برنامه ریزی شد که عملیات احداث آن آغاز شده است. ۱۸۰ مرکز رفاهی به ۴۰۴ واحد افزایش یافته و ۱۲۵ درصد رشد یافته است.

وزیر آموزش و پرورش افزود: باشگاه ویژه ای برای پیشکسوتان و بیماران صعب العلاج طراحی شده و ۷۰۰ هزار نفر- روز در سال از این ظرفیت برخوردار می شوند. حقوق و ظرفیت استخدامی افزایش یافت و اعتبارات عمرانی ۲۸۶ درصد رشد یافته است و حاکی از اقدامات بلندی است که در دولت یازدهم و دوازدهم برداشته شده است.