نماینده مقام معظم رهبری در جمعیت هلال‌احمر ایران با بیان اینکه خون کسی را به‌ناحق ریختن به‌مثابه از بین بردن جمعیت بشری است، گفت: تروریست‌ها به مردم فرصت انتقال مجروحان به پشت جبهه‌ها را نمی‌دهند.

به گزارش مرور نیوز، حجت‌الاسلام عبدالحسین معزی در دومین کنفرانس بین‌المللی اسلام و حقوق بین‌الملل بشردوستانه که عصر امروز در سالن همایش‌های غدیر دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد، با اشاره به تفاوت حقوق بین‌الملل و حقوق بشردوستانه اظهار داشت: از آغاز تاریخ جنگ‌های مختلفی پدید آمده و مذاهب مختلف نیز از رخداد جنگ مستثنی نبوده‌اند.

نماینده مقام معظم رهبری در جمعیت هلال‌احمر ایران بابیان اینکه حقوق بشردوستانه در اسلام ریشه در اعتقادات، احکام و اخلاق اسلامی دارد، افزود: اسلام و آیات قرآن انسان را ذاتاً موجودی مکرم می‌داند و انسان را خلیفه‌الله برمی‌شمارد.

وی با تأکید بر اینکه اسلام به دنبال ایجاد  صلح و امنیت در جهان است، گفت: حقوق بشردوستانه ریشه در دین اسلام دارد، خداوند متعال به ما آموخته که به خاطر مال دنیا جنگ نکرده و به دیگران ستم نکنیم.

معزی گفت: در مورد ریشه‌های مسئله حقوق بشردوستانه مطالب بسیاری و سخنان ارزشمندی گفته‌شده است همچنین ازنظر نظری، دیدگاه فقهی، احکام الهی و احکام اسلامی در مورد نحوه برخورد با کودکان، زنان و محیط‌زیست پرداخته‌شده اما مسئله محور به ماجرا نگریسته نشده است.

نماینده مقام معظم رهبری در جمعیت هلال‌احمر ایران بابیان اینکه برخی کشورها دست به جنگ و خونریزی می‌زنند که نباید این کار را کنند، خاطرنشان کرد: مگر توصیه‌ها و فکر و نظر در مورد حقوق بشردوستانه نبوده اما چرا این اتفاقات رخ می‌دهد.

وی عنوان کرد: نسبت به کارهای نظری و علمی صورت گرفته کم‌توجهی نمی‌شود اما به مسائل عملی کمتر توجه شده و به نام دین انسان‌ها را به نابودی می‌کشانند، با نگاهی به سوریه، یمن و فلسطین مشاهده می‌شود که در این کشورها جنایات بسیاری صورت می‌گیرد.

معزی افزود: در این کشورها کودکان را وسیله انتحار قرار می‌دهند درحالی‌که خون کسی را به‌ناحق ریختن به‌مثابه از بین بردن جمعیت بشری است همچنین در این کشورها تروریست‌ها به مردم فرصت انتقال مجروحان به پشت جبهه‌ها را نمی‌دهند.

نماینده مقام معظم رهبری در جمعیت هلال‌احمر ایران بابیان اینکه در نگاه بشردوستانه نباید آب و منابع طبیعی را از بین برد، گفت: سؤال این است چه عامل فرهنگی سبب وقوع این حوادث می‌شود.

معزی دو وسیله کامپیوتر اینترنت را دو پدیده‌ای دانست که بشر با مسائلی آشنا می‌شود که بااخلاق و مبانی انسانی ارتباطی ندارد.

وی دو عامل فقر اجتماعی و فرهنگی را دلیل وقوع جنگ بیان کرد و گفت: اسلامی که به برادری و هم‌زیستی توصیه کرده باید پرسید چرا این وقایع باید رخ دهد؟

نماینده مقام معظم رهبری در جمعیت هلال‌احمر ایران خاطرنشان کرد: برای برطرف کردن عوامل یادشده باید با همکاری جامعه نخبگان در این جلسات نه‌تنها برای گسترش حقوق بشردوستانه بلکه باید برای تکریم انسان‌ها دورهم نشسته و فکری برای این مسائل کنیم.