رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش محیط زیست مازندران واگذاری مدیریت قله دماوند به فدراسیون کوهنوردی تکذیب کرد.

به گزارش مرور نیوز، رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش محیط زیست مازندران از مرگ پلنگ ماده ای خبر داد که اواخر هفته قبل در پناهگاه حیات وحش چهاردانگه ساری زنده گیری شده بود.

کوروس ربیعی با تأیید تلف شدن این حیوان در سحرگاه امروز، گفت: هم اکنون دامپزشکان معتمد محیط زیست مشغول کالبدشکافی هستند تا علت مرگ این پلنگ مشخص شود.

ربیعی چند فرضیه را برای مرگ این حیوان متصور شد و افزود: احتمال اینکه این حیوان بر اثر سقوط از ارتفاع و یا تصادف و اصابت به خودرو دچار ضایعه شده باشد زیاد است.

وی همچنین گفت: احتمال دیگر، مسمومیت این حیوان است که در نهایت با کالبد شکافی بزودی نتیجه اعلام خواهد شد.

رئیس اداره حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران تصریح کرد: این پلنگ ۵ ساله، ماده و بالغ بوده و با بررسی اولیه انجام شده، آثار ضرب و جرح عمدی ناشی از مداخله انسانی مانند اصابت گلوله یا صدمات ناشی از تله در حیوان مشاهده نشد.

تکذیب واگذاری مدیریت قله دماوند به فدراسیون کوهنوردی

همچنین محیط زیست مازندران با تکذیب سپردن مدیریت قله دماوند به فدراسیون کوهنوردی اعلام کرد اثرطبیعی ملی دماوند ازسال ۱۳۸۱ به عنوان یکی از مناطق چهارگانه تحت حفاظت و مدیریت محیط زیست استان مازندران بوده و به استناد ماده ۱۶ قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست، به هیچ عنوان قابل واگذاری به اشخاص حقیقی و حقوقی نیست.

در ادامه اطلاعیه آمده است: از طرفی در راستای مدیریت و حفاظت همه جانبه این اثر طبیعی ملی، کارگروه حفاظت و مدیریت یکپارچه آن در استان از سال ۱۳۹۶ با ریاست استاندار وعضویت دستگاه‌های اجرایی ذیربط شکل گرفت و کلیه موضوعات مربوط به آن اثر اعم از: مدیریت دام و دامداری، راه‌های دسترسی، گردشگری پایدار، معادن و..... در آن کارگروه مطرح و تصمیمات لازم اتخاذ می‌شود.

در ادامه تصریح شده است: لذا منظور از پخش گزارش خبری فوق به احتمال زیاد مدیریت کوهنوردان و نحوه کنترل ورود و خروج آنها و برنامه ریزی لازم در این خصوص بوده و ارتباطی با موضوع مدیریت کل منطقه ندارد و این اداره کل خبرسپردن مدیریت قله دماوند به فدراسیون کوهنوردی را از اساس کذب می‌داند.