پژوهشگران دانشکده پزشکی دانشگاه مریلند از کشف ترکیبات دارویی جدید جهت درمان بیماری کرونا خبر دادند.

به گزارش مرور نیوز به نقل از مدیکال‌اکسپرس، پژوهشگران "دانشکده پزشکی دانشگاه مریلند" (UMSOM)، ترکیبات دارویی جدیدی را کشف کرده‌اند که شاید بتوانند به درمان کرونا کمک کنند. این ترکیبات، عملکرد یک مجموعه پروتئینی را که در سلول‌های بدن انسان وجود دارد و برای تکثیر و زنده ماندن کروناویروس ضروری است، مختل می‌کنند. یافته‌های این پژوهش می‌توانند به تولید داروهای ضد ویروسی کمک کنند که ویروس‌های عامل آنفلوانزا، ابولا و کروناویروس را هدف قرار می‌دهند.

مجموعه پروتئین مورد بررسی پژوهشگران، "SKI" نام دارد و گروهی از پروتئین‌های انسانی را شامل می‌شود که جنبه‌های متفاوت عملکرد عادی یک سلول را تنظیم می‌کنند. پژوهشگران در این پروژه جدید دریافتند که این مجموعه پروتئین، نقش مهمی در تکثیر آران‌ای ویروس در سلول‌هایی که آنها را عفونی می‌کند، بر عهده دارد.

"متیو فریمن"(Matthew Frieman)، از پژوهشگران این پروژه گفت: ما دریافتیم که از هم گسیختن SKI می‌تواند جلوی تکثیر ویروس را بگیرد تا بدین ترتیب، از بین برود. همچنین، ترکیباتی را شناسایی کرده‌ایم که SKI را هدف قرار می‌دهند و نه تنها کروناویروس، بلکه ویروس آنفلوآنزا و "فیلوویروس" (filovirus) عامل ابولا را نیز مهار می‌کنند.

پژوهشگران در این پروژه، از مدل‌سازی رایانه‌ای میز استفاده کردند تا یک محل اتصال را در SKI مشخص کنند و ترکیبات شیمیایی شناسایی شده‌ای را که به این محل متصل می‌شوند، بیابند.

آزمایش‌های بعدی نشان داد که این ترکیبات می‌توانند در برابر کروناویروس، ویروس آنفلوآنزا و فیلوویروس، فعالیت ضد ویروسی داشته باشند.

"استوارت وستون"(Stuart Weston)، از پژوهشگران این پروژه گفت: یافته‌های این پژوهش، گام مهمی در شناسایی ترکیبات ضد ویروسی جدید به شمار می‌روند که می‌توانند بسیاری از بیماری‌های کشنده عفونی را درمان کنند.

پژوهشگران قصد دارند در بررسی‌های بعدی، آزمایش‌هایی را روی حیوانات انجام دهند تا اطلاعات بیشتری در مورد ایمنی و کارآیی این ترکیبات به دست بیاورند.

این گروه پژوهشی در این پروژه صدها داروی تایید شده را نیز آزمایش می‌کنند تا تاثیر آنها را بر پیشگیری از کووید-۱۹ و درمان آن ببینند. "آلبرت ریس"(Albert Reece)، از پژوهشگران این پروژه گفت: از آنجا که با یک زمستان طولانی و دشوار روبرو هستیم که کووید-۱۹ نیز همراه آن است، پژوهشگران ما به تلاش‌های خود برای ارائه درمان‌های نوین ادامه خواهند داد.

این پژوهش، در مجله "PNAS" به چاپ رسید.