وحید قبادی دانا رئیس سازمان بهزیستی کشور اعلام کرد: شبکه شاد برای دانش آموزان نابینا و ناشنوا مناسب سازی می شود.

به گزارش مرور نیوز، وحید قبادی دانا با اشاره به چهاردهمین جلسه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی کشور که امروز در دفتر وزیر آموزش و پرورش و با حضور معاونان وزارتخانه‌های عضو این ستاد برگزار شد، بیان کرد: در این جلسه مصوباتی در ارتباط با وظایف آموزش و پرورش درباره مناسب‌سازی شرایط محیطی در مدارس و ساختمان‌های وزارت آموزش و پرورش (طبق ماده ۲ قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت) به تصویب رسید.

وی افزود: همچنین شرایط لازم برای سازمان نوسازی و تجهیز مدارس برای ساختمان‌های جدید در دست احداث، ایجاد شرایط مناسب برای تلفیق اجتماعی افراد دارای معلولیت و عدم ایزوله کردن آنها و همچنین آموزش فرهنگ مناسب‌سازی و طرز مواجهه با افراد دارای معلولیت در وزارت آموزش و پرورش، استفاده از امکانات آموزشی و تکنولوژی‌های نوین برای افراد دارای معلولیت مطرح شد.

قبادی دانا تصریح کرد: همچنین معاون وزیر آموزش و پرورش و رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی، گزارش خوبی را در ارتباط با فعالیت‌های مناسب‌سازی و دسترس‌پذیری در این سازمان برای گروه‌های مختلف افراد دارای معلولیت اعم از ناشنوایان، نابینایان و افرادی که دارای اختلالات ذهنی و یا طیف گروه اختلال اوتیسم، ارائه کردند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور یادآور شد: همچنین پیشنهاد سازمان آموزش و پرورش استثنایی برای نهضت مشارکت توان‌افزایی جهت تامین اقلام موردنیاز افراد دارای معلولیتی که دانش آموز هستند و در مدارس استثنایی تحصیل می‌کنند توسط خیرین مورد تاکید قرار گرفت. گزارشی از فعالیت‌های سازمان نوسازی توسعه و تجهیز مدارس توسط معاونت وزیر و رییس این سازمان درباره مناسب‌سازی ساختمان‌ها و مدارس برای دانش‌آموزان به تفصیل ارایه شد.

 وی با بیان اینکه ۱۲ مصوبه در پایان جلسه تصویب شد، گفت: یکی از این مصوبات ایجاد کار گروه مشترک مرکب از نمایندگان آموزش و پرورش، سازمان بهزیستی، دبیرخانه مناسب‌سازی کشور، بنیاد شهید و امور ایثارگران و تشکل‌های غیر دولتی معلولان و جانبازان برای تدوین سرفصل و مطالب آموزشی جهت گنجاندن در محتوای کتب درسی دانش‌آموزان بود.

قبادی دانا خاطرنشان کرد: موضوع دوم درباره دانشگاه فرهنگیان بود که پیشنهاد شد مباحث مناسب سازی و دسترس پذیری در سرفصل و محتوای دروس دانشجویان گنجانده شود و بخشی از فعالیت پژوهشی و تحقیقاتی و پایان نامه‌های تحصیلی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان نیز به این موضوع اختصاص داده شود. همچنین به سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس توصیه شد تا رعایت ضابطه ۲۴۶ نظام فنی و اجرایی مشاورین و پیمانکاران را در کلیه فعالیت‌های عمرانی اعم از احداث یا انجام تعمیرات از محل اعتبارات دولتی یا مشارکت خیران الزامی کند و بر حسن اجرای ضوابط مناسب‌سازی نظارت داشته باشد.

رئیس سازمان بهزیستی کشور افزود: همچنین کلیه مدارس دولتی و غیردولتی طی یک برنامه زمان‌بندی کوتاه مدت و میان مدت کلاس‌ها، کارگاه‌ها، کتابخانه‌ها، حیاط مدرسه و سرویس بهداشتی را جهت دسترس پذیری معلولان مناسب‌سازی کنند.

به گفته وی، با تاکید وزیر آموزش و پرورش اردوگاه فرهنگی آموزشی و تربیتی تحت پوشش وزارت آموزش و پرورش نیز ملزم شدند تا برای دسترس پذیری دانش آموزان معلول مناسب‌سازی شوند.

قبادی دانا گفت: در ارتباط با فعالیت‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و فعالیت‌هایی درباره داستان نویسی، مولفین و نویسندگان تشویق و ترغیب شوند تا موضوعات مربوط به معلولان، سالمندان و جانبازان و حضور آنها در محیطهای اجتماعی و تکریم آنها را تاکید کنند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور درباره دیگر مصوبات این جلسه توضیح داد و تاکید کرد: همچنین تاکید شد تا مجموعه شاد و آموزش‌های مجازی در شبکه شاد برای بهره‌مندی دانش اموزان نابینا و ناشنوا به طور کامل مناسب سازی شوند و با همکاری سازمان صدا و سیما برای بهره مندی آنها از برنامه‌های آموزشی مدرسه تلویزیون شبکه آموزش با زیرنویسی مطالب و استمرار رابط ناشنوایان برای بهره مندی آنها در شرایط کرونایی شرایط بهتری ایجاد شود.

وی اظهار کرد: در مجموع وزیر آموزش و پرورش ضمن همراهی و همگامی با مصوبات قبلی، رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی را به نمایندگی از خود برای پیگیری و اجرای مصوبات تعیین کردند تا شرایط بهتری برای دانش آموزان در آموزش و پرورش و در مدارس ایجاد شود و در جهت مناسب سازی و دسترس پذیری این عزیزان مصوبات اجرایی و عملیاتی شود.