با وجودیکه هر روز آمار مبتلایان و فوتی های کرونا بیشتر و بیشتر می شود اما، رفتاردولتمردان و مدیران مربوطه حکایت ازناهماهنگی و سردرگمی در تصمیمات اتخاذ شده دارد.

به گزارش مرور نیوز، با وجودیکه هر روز آمار مبتلایان و فوتی های کرونا بیشتر و بیشتر می شود اما رفتار دولتمردان و مدیران مربوطه حکایت از ناهماهنگی و سردرگمی در تصمیمات اتخاذ شده دارد. این درحالی است که با توجه به برنامه ریزی اکثر مردم برای برگزاری میهمانی و سفر در ایام  قرنطینه دو هفته ای پیش رو، به نظر نمی رسد این طرح نیز چندان تاثیری در روند نزولی آمارهای وحشتناک کنونی داشته باشد!

کرونا هر روز با ثبت آماری جدیدتر و بیشتر از روزهای قبل؛ شگفتی جدیدی را می آفریند! با این حال هنوز هم مسئولان تنها دلخوشی‌شان این است که با اعمال محدودیت دو هفته ای پیش رو؛ شاهد روند کاهشی آمار مبتلایان و البته فوتی ها باشیم.  اما ظواهر امر نشان می دهد که هنوز هم نا هماهنگی های بسیاری در اجرای محدودیت ها وجود دارد. مهمترین دلیل آنهم لغو محدودیت های بین استانی است که قرار بود از روز چهارشنبه اعمال شود.

براساس اعلام پلیس راه ایران قرار بود از ساعت ۱۰ صبح چهارشنبه تا پایان روز جمعه هیچ خودرویی با پلاک غیربومی اجازه ورود به مرکز استان ها را نداشته و پلاک‌های بومی هم اجازه خروج از مرکز استان را نداشته باشند و  متخلفان ۵۰۰ هزار تومان جریمه شوند. با این وجود برخی از روسای پلیس استانی تایید کرده‌اند که این محدودیت‌ها به روز شنبه موکول شده است و در این چند روز اجرا نخواهد شد.

رئیس پلیس راه استان مرکزی یکی از همین مسئولان بود که گفت "طرح ممنوعیت تردد دو روزه در این استان بر اساس آخرین تصمیمات ستاد ملی مقابله با کرونا در این استان لغو شده است."

در گیلان هم رئیس پلیس راهور اعلام کرد که محدودیت‌های تردد "با توجه به شرایط خاص این روزها در کشور و استان" از اول آذر اجرا می‌شود.

معاون استانداری قم نیز زمان اجرای محدودیت‌های تردد خودروها با پلاک غیر بومی را از روز شنبه اول آذر اعلام کرد و گفت از آن روز تردد درون شهری هم از ساعت ۲۱ تا چهار صبح ممنوع می‌شود.

با این حال فرمانده قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مقابله معتقد است که می توان امیدوار بود که با اعمال محدودیت های دو هفته ای، پس از دو تا سه هفته آثار محدودیت‌ها و اقدامات مقابله با کرونا را در شناسایی بیشتر بیماران و کاهش فوتی‌ها شاهد باشیم.

عبدالرضا رحمانی فضلی در حاشیه نشست قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مقابله با کرونا در جمع خبرنگاران گفت: در گزارشی که در جلسه امروز ارائه شد، موارد تخلفات بسیار زیادی را در اجرای مقررات قرنطینه از سوی مبتلایان شاهد بودیم.

وی افزود: بیش از ۶۰-۷۰ درصد مواردی که باید در قرنطینه و یا در منزل بودند، اقامت نداشتند و با افراد مختلف در مکان‌های مختلف ارتباط داشته و به بخش‌های مختلف جامعه رفت و آمد داشتند که همه این ارتباطات و رفت و آمدها و ترددها می‌تواند در شیوع بیماری بسیار موثر باشد.

رحمانی فضلی افزود: در این جلسه  مقرر شد کسانی که مبتنی بر گزارش‌های این روش، مقررات قرنطینه را رعایت نکنند، متناسب با سیاست‌ها و  تصمیمات ستاد جریمه شامل آنها شود که حتما این کار انجام خواهد شد.

وی گفت: در دو هفته‌ای که محدودیت‌ها در تهران اجرا خواهد شد، قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مقابله با کرونا، حتما به صورت حداکثر با ۱۵ نفر برگزار خواهد شد و حتی اگر لازم شد جلسات قرارگاه را به صورت مجازی برگزار خواهیم کرد.

فرمانده قرارگاه با تاکید بر اینکه اگر مشارکت مردم را نداشته باشیم، موفق نخواهیم بود، گفت: هر روز که آمار فوتی‌ها منتشر می شود، و مراجعات به بیمارستان‌ها افزایش می یابد، خبر تلخ و غم انگیزی برای همه مردم ایران است.

وی با اعلام اینکه  طبق قولی که وزارت بهداشت داده بود، کیت‌های تست سریع تحویل داده شد گفت : به ما قول داده بودند که در روز ۱۰۰هزار تست تحویل دهند که دیروز از این کیت‌ها رونمایی و امروز به وزارت بهداشت داده شد. همچنین تعهد کرده اند که به زودی تعداد تست‌ها افزایش دهند.

رحمانی فضلی گفت: با افزایش تعداد تست‌ها از ۲۲هزار به ۴۰ هزار و در ظرف هفته آینده به ۸۰هزار و ۱۰۰هزار، شناسایی بیماران و مبتلایان افزایش خواهد یافت که به این معنی است که با شناسایی در مرحله مقدماتی و اولیه بیماری و کمک‌هایی که انجام خواهد شد، ورودی به بیمارستان‌ها را بتوانیم کاهش دهیم.

وزیر کشور گفت: طبق گزارش‌های وزارت بهداشت روندی که در شیوع موج سوم بیماری از یک ماه قبل آغاز شده احتمالا تا ۲۰ روز آینده هم ادامه خواهد داشت چراکه از مرحله اول بیماری تا مرحله آخر که بهبود بیماری است، حدود دو تا سه هفته طول می‌کشد اما امیدواریم پس از دو تا سه هفته آثار این محدودیت‌ها و اقدامات را در شناسایی بیماران بیشتر و کاهش فوتی‌ها شاهد باشیم.

ولی شاید مهمترین خبر کرونایی روز گذشته با موضوع تولید و در عین حال پیش خرید واکسن کرونا توسط ایران مربوط باشد. سخنگوی وزارت بهداشت با بیان این‌که ایران در گروه کشورهای پرداخت کننده پول برای پیش خرید واکسن کرونا قرار دارد، گفت: در یکشنبه پیش رو قرار است در کمیته علمی، داروهای طب سنتی بررسی و در صورت اثربخشی در آینده وارد پروتکل‌های کرونا شود.

سیما سادات لاری در نشست خبری آنلاین خود با خبرنگاران گفت: متأسفانه کووید ۱۹ در جهان رو به شتاب بوده و تاکنون حدود ۵۶ میلیون نفر در جهان مبتلا شده و یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر نیز در اثر این بیماری فوت کرده‌اند. ایران نیز به ازای هر یک میلیون نفر، رتبه ۲۶ ام مرگ‌های جهان را به خود اختصاص داده است.

وی درخصوص وضعیت پیش خرید واکسن کرونا از کووکس، بیان کرد: ما هم در حوزه تولید واکسن کرونا اقدام می‌کنیم و هم از آنجایی که ممکن است کشورهایی در این حوزه از ما جلوتر باشند باید در پیش خرید مشارکت می‌کردیم که این اقدام هم انجام شده است. در بین ۱۸۰ کشوری که در کووکس قرار دارند، برخی کشورهای ضعیف و متوسط هستند و اکثر کشورهای اروپایی هم حضور دارند. در عین حال، ۸۴ کشور پرداخت کننده پول هستند که ما هم جزو آن هستیم. البته آمریکا جزو این گروه کشورها نیست. پیش‌پرداخت حدود ۵۲ میلیون دلار بوده که در حال انجام است. به هر حال ما مقداری مشکل تبادلات ارزی داریم، اما رئیس‌جمهور روی این موضوع اصرار دارند. البته میزان واکسنی که از این طریق خریداری کنیم، تقریباً می‌تواند ۱۰ درصد جمعیت ما را پوشش دهد. سیاست سازمان بهداشت جهانی دسترسی عادلانه به واکسن است و اعلام می‌کنند که از آنجایی که این بیماری پاندمی است، اگر همه کشورها واکسن نداشته باشند، زنجیره انتقال بیماری قطع نمی‌شود.

لاری ادامه داد: از طرفی یکسری پروژه‌ها با یکسری شرکت‌های بین‌المللی دنیا هم انجام شده مانند شرکت‌هایی در هند که دارند واکسن تولید می‌کنند تا بتوانیم ۱۰ درصد دیگر هم از این طریق تأمین کنیم. بنابراین، واکسن خارجی نهایتاً ۲۰ درصد جمعیت ما را پوشش می‌دهد که افراد مسن، بیماران زمینه‌ای و کارکنانی که ارتباط مستقیم با بیماران دارند را شامل می‌شود. برای بقیه جمعیت اصرار داریم که پروژه واکسن خودمان را پیش‌بریم و از رقابتی که در دنیا است، عقب نمانیم و بتوانیم تعداد بیشتری از مردم را واکسینه کنیم. گرچه هنوز هیچ واکسن تائید شده ‌ای وجود ندارد و دارند کارآزمایی‌ های خود را طی می‌کنند.

وی با ذکر اینکه هنوز مشخص نشده که ایمنی واکسن چقدر خواهد بود گفت: همه واکسن‌ها دو دوزه است و مشخص نشده دوز دوم آن را کی باید تزریق کنیم و بعد از آن میزان تاثیر چقدر خواهد بود. این‌ها مواردی است که باید در تولید واکسن داخلی‌مان هم مورد نظر قرار دهیم.

واکسن تولیدی یا وارداتی؟

اما پیشرفت محققان ایرانی در تولید داروهای کرونایی در چه مرحله ای است؟ سوالی که لاری در پاسخ به آن گفت: پروژه با دقت بالایی پیش می‌رود و شرکت‌های مختلفی اعم از انستیتو پاستور، رازی و ستاد اجرایی فرمان امام شرکت‌های پیشتاز در این زمینه هستند. هفت یا هشت مورد از شرکت‌های دانش‌بنیان ما پیشتازند که چهار موردشان قاعدتاً باید اوایل زمستان وارد فاز کارآزمایی بالینی شوند. البته ممکن است ما کمی تأخیر نسبت به سایر کشورها داشته باشیم. به هر حال مسئله واکسن در حال حاضر بسیار مهم و حیاتی است و برای هر کشوری جنبه‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی پیدا کرده است. از طرفی علاوه بر اینکه در کووکس عضو هستیم و از طریق شرکت‌های بین االمللی هم برای پروژه‌های مشترک اقدام می‌کنیم، قطعاً باید به تولید داخل هم اهمیت دهیم. زیرا این یک بیماری اپیدمی است و همه دنیا به دنبال واکسن است.

رئیس جمهور نیز در جریان نشست هیئت دولت جزییات بیشتری از محدودییت های مصوب ستاد ملی کرونا را اعلام کرد حسن روحانی ممنوعیت تشکیل جلسات بالای ۱۵ نفر را یکی از مصوبات این ستاد عنوان کرده و گفت: طبق مصوبات ستاد ملی کرونا جلسات بالای ۱۵ نفر نباید در شرایط قرمز برگزار شود و این دستورالعملی است که در قرارگاه مرکزی مورد نظر قرار گرفته و جزو مصوبات شورای عالی امنیت ملی است و به عنوان قانون لازم الاجرا است.

وی با بیان اینکه تعطیلی ها و محدویت ها راه حل اصلی کرونا نیست، افزود: مشکل کرونا قطعا از طریق تغییر سبک زندگی حل خواهد آمد و رفت و آمد خانوادگی، حضور در مراسم عزا و شادی اگر تغییر نکند، کرونا با تعطیلی سراسری هم باقی خواهد ماند. تعطیلی تنها به عنوان اعلام هشدار شدید به جامعه است و برای این است که ما به یک انظباط دقیق اجتماعی برگردیم که می تواند مقابله دقیقی برای کرونا باشد.

رئیس جمهور با ذکر اینکه ۵۱ درصد ابتلاها به دلیل رفت و آمد خانوادگی است گفت: اگر در این دو هفته تعطیلی نسبت رفت و آمدهای خانوادگی بیشتر شود شاید این آمار افزایشی هم بشود. راه حل این است که حتی اقلیتی که در جامعه مراعات نمی کنند نیز به درکی مشترک برسند که این بیماری ممکن است تا سال آینده و هر وقت دیگر باشد چون درمان و داروی قطعی برای این بیماری تاکنون ایجاد نشده است.

روحانی ادامه داد: این تعطیلات در کنار هشدارها، فضایی برای تنفس کادر درمان ایجاد می کند تا بتوانند به فعالیت خود ادامه دهند. ما از نظر تجهیزات و تخت و از نظر آی سی یو در فشار نیستیم ولی کادر درمان ما ۹ ماه مداوم است که شبانه روز در حال کار هستند و خسته شدند و این تعطیلات برای ایجاد تنفسی برای آنها اعمال می شود. وقتی فوتی ها به بالای ۵۰۰ برسد یک هشدار برای ما است.

دکتر علیرضا زالی، فرمانده ستاد عملیات مدیریت کرونا در کلانشهر تهران نیز دیروز در جلسه این ستاد گزارشی داد از وضعیت کرونا در مناطق مختلف پایتخت، شاخص تهران را به لحاظ شیوع کرونا قرمز توصیف کرد و توضیح داد: گروه مشاغل یک به ۱۵ رسته تقسیم می‌شوند که این تنوع بالا با اصل تعطیلی کامل در تناقض است همچنین حضور حداقلی کارکنان بخش دولتی و در ادامه مراجعه ارباب رجوع و افزایش تراکم می‌تواند این طرح را با مشکلاتی روبرو کند.

موضوع تفکیک گزارش های مردمی که در سامانه تلفنی ثبت شده برای شناسایی عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی در نقاط مختلف تهران از دیگر مواردی بود که فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلان شهر تهران برای مهار کرونا بررسی آن را مورد توجه قرار داد.

وی در ادامه با اشاره به اعمال محدودیت‌های بیشتر دوهفته‌ای تهران با هدف کاهش گسترش کرونا تاکید کرد: برای رفع مشکلات معیشتی و تامین برخی اقلام ضروری برای افرادی که دچار خسارت‌های مالی شدید می شوند و مشاغل شناوری که جنبه‌های فصلی دارند، تدابیر حمایتی ار سوی دولت اعمال خواهد شد.

دکتر زالی با بیان این که طبق آمار آلودگی و نقاط داغ کرونا بیشتر مربوط به نقاط محروم، کم برخوردار و حاشیه تهران است، تامین زیرساخت های بهداشتی و توزیع بسته‌های معیشتی، را برای کاهش موارد ابتلا و مرگ و میر ضروری ذکر کرد.

ارائه خدمات به سالمندان با استفاده ازظرفیت های بسیج و محلات از دیگر مواردی بود که دکتر زالی خبر از اجرای آن خبر داد و تاکید کرد: در مناطق ۲۲ گانه تهران مدل سازی مدون اجرای طرح‌های حمایتی انجام می‌شود.

حماسه بزرگ!

با این حال گزارش های میدانی شهروندان حکایت از آن دارد که شهروندان در عزمی ملی! دل به دریا زده اند و عازم دیار شمال و لب دریا شده اند! خبری که عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا از آن به عنوان "حماسه" مردم ! یاد می کند. دکتر مسعود مردانی با اشاره به فیلم‌های منتشر شده در فضای مجازی که بیانگر حجم عظیمی از مسافران در جاده‌های منتهی به شمال کشور بود، گفت: از سه شنبه شب مردم در سفر به شمال حماسه آفریدند، تصور نمی‌کردیم تا این اندازه برای رفتن به سفر قبل از آغاز محدودیت‌ها برنامه‌ریزی داشته باشند.

این متخصص عفونی افزود: دیشب در جاده‌های منتهی به شمال به شکل معجزه‌آسا انسان می‌دیدیم، تصور نمی‌کردیم مردم تا این اندازه برای تنظیم مسافرت‌هایشان پیش از اعمال محدودیت‌ها برنامه‌ریزی داشته باشند.

وی خطاب به این شهروندان غیور توصیه کرد: از مردم می خواهیم حالا که برخی به سفر رفته‌اند تا حد امکان برای فعالیت غیرضروری از خانه خارج نشوند، به گردش نروند، شست و شوی مکرر دست را فراموش نکنند، از صرف غذا در رستوران خودداری کنند، از رفتن به خرید و فروشگاه‌ها پرهیز کنند و... اگر با کسی تماس داشتند که شک دارند فرد بیمار است یا خیر تا دو هفته خود را قرنطینه کنند و بویژه از تماس با افراد مسن خانواده خودداری کنند.مردانی همچنین آن دسته از افرادی هم که در شهرهای خود ماندند و سفر نرفته اند نیز در خواست کرد تا در خانه های خود بمانند و از این فرصت برای پاساژگردی، دید و بازدید، دورهمی و... استفاده نکنند.