پیروز حناچی در مراسم افتتاحیه رویداد کلیماتون اعلام کرد: شهرداری تهران به دنبال کاهش اثرات تغییرات اقلیمی در تهران است.

به گزارش مرور نیوز، پیروز حناچی شهردار تهران در مراسم افتتاحیه رویداد کلیماتون با اشاره به اینکه تغییر اقلیم معضل زیست محیطی پیش روی جهان است گفت: چراکه تا سال ۲۰۵۰ چیزی حدود ۶۸ درصد جمعیت جهان در مناطق شهری زندگی می‌کنند و نمی‌توان مدیریت شهری را بدون توجه به این معضل پیش برد.

شهردار تهران ادامه داد: ابعاد هشدار دهنده اجتماعی، اقتصادی راجع این تغییر اقلیم تا حدودی ابعاد امنیتی هم پیدا کرده است که ناشی از توسعه لجام گسیخته یک قرن اخیر، بارگذاری بیش از حد در شهرها، انتشار آلودگی‌های محیط زیست همچون آلودگی آب خاک و هوا، که پایداری حیات شهرها را تحت تأثیر خود قرار داده است.

حناچی توجه به تاب‌آوری در مقابل تغییرات اقلیم و افزایش ظرفیت انطباق شهرها با این پدیده را از جمله مهمترین ابعاد مدیریت شهری برشمرد.

وی افزود: به وجود آمدن جزایر گرمایی از جمله نشانه‌های وقوع تغییر اقلیم در تهران است.

شهردار تهران گفت: کشور ما به دلیل قرار گرفتن بر روی کمربند خشک زمین از دیرباز با این معضلات مواجه بوده است، همچون معضل تاریخی کمبود آب که نیاکان ما راه حل‌هایی منطبق با این شرایط اقلیمی پیدا کرده بودند.

وی معماری ایرانی را که همواره نگاه هوشمندانه ای به پیرامون خود داشته است ناشی از این شرایط و نگاه هوشمندانه نیاکان ما به آن برشمرد و گفت: در بین کشورهای اسلامی آن چیزی که شاخص تر از همه می‌درخشد معماری ایرانی است که این انطباق را به نمایش می‌گذارد.

حناچی با بیان اینکه این نگاه هوشمندانه طی سده قبل مورد غفلت قرار گرفته است، افزود: به همین دلیل تهران همچون دیگر کلانشهرها با معضل محیط زیستی مواجه شده است.

شهردار تهران در ادامه شیوع بیماری کرونا را از جمله دلایل بی توجهی به اقلیم و محیط زیست برشمرد و گفت: این بیماری به ما آموخت که همه ما در سیستم وابسته با یکدیگر زندگی می‌کنیم و محیط زیست می‌تواند حیات جمعی را تحت تأثیر قرار دهد.

وی افزود: اهمیت برنامه‌ریزی با هدف تاب‌آوری در برابر تغییرات اقلیمی از جانب اقشار پیگیری می‌شود و این رویداد بین‌المللی می‌تواند نیاز به اقدامی همگانی و مسئولیت پذیری مشترک است.

حناچی گفت: شهرداری تهران با کاهش پسماند، توسعه فضای سبز، نوسازی حمل و نقل عمومی، به دنبال کاهش اثرات تغییرات اقلیمی در تهران است.