یک استاد دانشگاه با این اعتقاد که رشته بندی کردن دوره متوسطه مربوط به 100 سال قبل است و سند تحول به لحاظ تدوین برنامه‌ها در دوره متوسطه، معیوب است گفت: هر دانش آموز باهوشی حتی اگر رشته‌اش انسانی باشد می‌تواند در پزشکی و مهندسی موفق شوند نه آنها که صرفا به رشته تجربی می روند.

به گزارش مرور نیوز، غلامعلی افروز در جشنواره تجلیل از برگزیدگان پژوهش در آموزش و پرورش با طرح این پرسش که پژوهش چیست و پژوهشگر خلاق کدام است؟ گفت: در یک نگاه ژرف، پژوهش هنگامی مفهوم می یابد که افرادی دارای بصیرت که آمیزه‌ای دانش نظری و تجربی را دارند، متعهدند و دغدغه‌های ذهنی نسبت به مسائل و چالش‌های ملی در قالب موضوع مورد نظر دارند به صورت هدفمند با حرکت از وضع موجود به سمت مطلوب حرکت می کنند.

وی افزود: در این میان هر انسان هوشمندی که از زاویه رساتر و زودتری مباحث را درک و به شیوه واگرایی بتواند مسائل را حل کند، خلاق است.

این استاد دانشگاه تهران با بیان اینکه نیازمند پژوهشگر خلاق در جامعه هستیم گفت: بسیاری افراد پژوهش می کنند اما درصد اندکی رگه‌هایی از خلاقیت دارند. المپیادها لزوما پژوهشگر خلاق تربیت نمی‌کنند و در پس پرده المپیادهای جهانی افراد روانشناس قدر و خلاقی نشسته‌اند و شرکت کنندگان خلاق در المپیادها را شناسایی و برای خود انتخاب می کنند و آنها که ذهنشان مملو از انبوهی از حفظیات است را نمی خواهند.

افروز با اشاره به اینکه این باور در آمریکا هست که هر تیزهوشی هرجای جهان به دنیا بیاید نهایتا آمریکایی خواهد بود اظهار کرد: آنها دارند به این باور و خواسته می رسند.

وی افزود: نیازمند خلاقیت در پژوهش هستیم. خلاقیت اکتسابی و یک باور و آرمان و خواسته است و می توانیم خلاقانه بنگریم.

این استاد دانشگاه تهران با اشاره به تحقیقاتی در حوزه آموزش و پرورش عنوان کرد : دوره متوسطه ما و رشته بندی کردن متوسطه مربوط به 100 سال قبل است در حالی که امروز هوش و خلاقیت جواب می‌دهد و سند تحول به لحاظ دوره متوسطه، معیوب است. هر دانش آموز باهوشی حتی اگر رشته اش انسانی باشد می‌تواند در پزشکی و مهندسی موفق شوند نه آنها که صرفا به رشته تجربی می روند.


افروز ادامه داد: اگر دانش آموزان علوم انسانی ما آمریکا و اروپا بروند اگر باهوش و خلاق باشند می‌توانند در پزشکی درس بخواند. تا کی باید این بازارهای تجاری و غول کنکور بر ما حاکم باشند؟ باید تحقیق کنیم و بحث کنیم. باید این دوره را تغییر داد و اصلاح کرد.

افروز با بیان اینکه دوره دیپلم ما باید چهار صفت داشته باشد یعنی عمومی، کاربردی، مهارت محور و خلاق پرور باشد تاکید کرد: باید در این عرصه کار کنیم و پژوهش باید یک باور باشد.

وی با طرح این پرسش که انگیزه واماندگی تحصیلی در کشور چیست؟ گفت: چرا ورودی متوسطه 1 میلیون است و خروجی 700 هزار نفر ؟ رابطه واماندگی با بزه و کانون اصلاح و تربیت صد درصد معنادار است، باید معلمان ما از بهترینها باشند تا دانش اموزان را در مدرسه نگه داریم.

وی تاکید کرد: تعلیم و تربیت دانش آموزان و پیشگیری از آسیب ها وظیفه وزیر آموزش و پرورش است نه قوه قضاییه، آن زمان دیگر دیر است، به دوره ابتدایی فکر کنید؛ بلوغ جنسی چهارسال کاهش یافته و بسیاری پسران ما در کلاس پنجم و ششم و تعداد زیادی دخترها در کلاس سوم بلوغ جنسی را تجربه می کنند که عوامل زیادی دارد. الگوی تغذیه تغییر کرده و یون‌هایی که از طریق شامپو و خمیر دندان و... وارد بدن می شود و هجمه‌های فرهنگی تفاوت کرده است.

وی با طرح این انتقاد که در برخی دبیرستان‌های دخترانه معلم مرد فیزیک و... درس می دهد و در دوره ابتدایی معلمان زن به پسران درس می دهند گفت: مردان می توانند بهترین معلم دبستان بشوند. حق پسرها این است که با معلمان همجنس خود، با معلمان عاطفی، عاقل و وارسته همدلی کنند نه با زن‌ها، پسرها حق عاطفی‌شان تضییع می شود.

افروز با بیان اینکه معضلات ما هنوز بجا هست و تا کی باید مراسم هفته پژوهش بگذاریم، دنبال چه هستیم؟ عنوان کرد: پژوهشگر خلاق باید بن بست‌ها را بشکند و با فرداها دست بدهد و با کنجکاوی به حیات حرفه‌ای بنگرد. کنجکاوی خمیرمایه خداجویی و بستر خلاقیت است. متاسفانه برخی پژوهشگران مونتاژگر ساخت‌های دیگران و مولف یافته‌های دیگران شده‌اند.

وی تاکید کرد: باید به خودمان باور داشته باشیم و به خدا ایمان داشته باشیم، اگر آموزش و پرورش اصلاح شد، کشور اصلاح می شود و جهان اصلاح می شود.

وی با بیان اینکه معلمان باید بالاترین حقوق را بگیرند و معلمان قوی وغنی هستند و صاحب کرسی هستند گفت: اگر عزت معلمان بالا برود مشکلات حل می شود و دانش آموزان در مدرسه می مانند.