سخنگوی سازمان اورژانس کشور درخصوص وضعیت آلودگی هوا در کلانشهر ها هشدار داد و گفت: متاسفانه با سرد شدن هوا تعداد تماس‌ها با سازمان اورژانس افزایش یافته است و از ابتدای مهرماه تا به امروز نیز شاهد فوت 101 نفر از هموطنان به دلیل مسمویت با گاز مونوکسید کربن بودیم.

به گزارش مرور نیوز، مجتبی خالدی سخنگوی سازمان اورژانس کشور با بیان اینکه شاخص آلودگی هوا امروز به طور میانگین در وضعیت ناسالم برای گروه های حساس اعلام شده است تصریح کرد: در بعضی از مناطق شهر تهران به جهت آلودگی بیشتردر وضعیت ناسالم برای همه گروه ها است. آلودگی هوا یک ریز فاکتور محیطی برای سلامت انسان به شمار می رود و هدف اول آلودگی هوا مشکلاتی است که برای قلب و ریه افراد به وجود می آورد.

سخنگوی سازمان اورژانس کشور با اشاره به این موضوع که شاخص کیفیت هوا که شاخصی جهت پیش‌بینی کیفیت روزانه هوا است در مناطقی به طور میانگین ١٢٠ به بالاست و در برخی مناطق ازعدد  ١۵٠ نیز عبور کرده است از  تمام شهروندان تهران، مشهد، اراک، اصفهان و قزوین تقاضا کرد که با توجه به اینکه شاید شاخص تا ۴٨ ساعت آینده ادامه پیدا کند، سفرهای غیرضروری خود را لغو کنند و از منزل برای انجام اقدامات غیرضروری خارج نشوند.

خالدی ادامه داد: افرادی که بیماری های زمینه ای دارند، خانم های باردار، سالمندان، کودکان باید بیشتر رعایت و شیر، میوه، سبزیجات تازه بیشتر استفاده کنند. پیش از مصرف مواد. غذایی حتما ابتدا دست ها و دهان را بخورند و بعد از آن استفاده کنند. ورزشکاران هم ممنوعیت فعالیت ورزشی را در این چند روز رعایت کنند.

خالدی در پایان گفت: در این روز ها همه ما از ماسک استفاده میکنیم اما توصیه بیشتری می شود که همه افراد در این زمینه رعایت بیشتری کنند،  در خانه بمانند و افرادی که بیماری های زمینه ای دارند در صورتی که احساس ناراحتی کردند بلافاصله با شماره ١١۵ تماس بگیرند.

وی افزود: متاسفانه با سرد شدن هوا تعداد تماس‌ها با سازمان اورژانس افزایش یافته است و از ابتدای مهرماه تا به امروز نیز شاهد فوت 101 نفر از هموطنان به دلیل مسمویت با گاز مونوکسید کربن بوده‌ایم و در هفته گذشته 35521 نفر توسط آمبولانس‌ها به مراکز درمانی انتقال یافتند.

به گفته خالدی، سردرد تاری دید تشنج و کما از جمله علائم مسمومیت با گاز مونوکسید کربن است.