سازمان هواشناسی با صدور اطلاعیه ای از آغاز فعالیت سامانه بارشی همراه با نفوذ هوای نسبتا سرد در کشور خبر داد.

به گزارش مرور نیوز، سازمان هواشناسی طی اطلاعیه‌ای از بارش برف همراه با نفوذ هوای نسبتاً سرد در ۲۲ استان خبر و نسبت به وقوع کولاک برف در این استان‌ها هشدار داد.

اطلاعیه سازمان هواشناسی به‌شرح زیر است؛

توصیف سامانه: فعالیت سامانه بارشی همراه با نفوذ هوای نسبتاً سرد

زمان شروع: چهارشنبه 1399/10/03

زمان پایان: شنبه 1399/10/06

نوع مخاطره: بارش برف، کولاک، مه‌آلودگی و کاهش دید

منطقه اثر:

چهارشنبه 1399/10/03: آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، کردستان، زنجان، چهارمحال و بختیاری و ارتفاعات استانهای کرمانشاه، لرستان، قزوین، البرز و تهران.

پنج‌شنبه 1399/10/04: آذربایجان شرقی، اردبیل، زنجان، چهارمحال و بختیاری، نیمه شمالی تهران، البرز، همدان و ارتفاعات استانهای کهگیلویه و بویراحمد، مرکزی، لرستان، کرمانشاه، قم، قزوین، گیلان، مازندران و شمال فارس.

جمعه 1399/10/05: زنجان، اردبیل، خراسان رضوی، خراسان شمالی، البرز، شمال تهران، ارتفاعات استانهای خراسان جنوبی، چهارمحال و بختیاری، قزوین، سمنان، گیلان، مازندران و گلستان.

شنبه 1399/10/06: خراسان شمالی، خراسان رضوی، شمال خراسان جنوبی، ارتفاعات گلستان.

اثر مخاطره: اختلال در سفرهای برون‌شهری و درون‌شهری، کولاک برف، مه و کاهش دید، قطع راه‌های ارتباطی روستایی به‌ویژه در مناطق کوهستانی، لغزندگی و یخزدگی جاده‌ها، تأخیر یا لغو پروازها و خسارت به محصولات و تأسیسات کشاورزی.

توصیه: لغو سفرهای غیرضروری، آماده کردن تجهیزات برف‌روبی درون‌شهری و برون‌شهری، تجهیز خودروها به امکانات ایمنی و گرمایشی، اجتناب از فعالیت‌های کوهنوردی، مدیریت در مصرف سوخت و انرژی با توجه به کاهش دما، آمادگی لازم جهت انجام اقدامات لازم برای جلوگیری از شکستن درختان و آسیب به تأسیسات کشاورزی.

بر اساس نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی روز پنجشنبه هفته جاری شدت بارش‌ها برای استان‌های چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، شمال فارس، شمال و شرق خوزستان، جنوب لرستان، غرب اصفهان، گیلان، غرب مازندران، اردبیل، شمال آذربایجان شرقی و ارتفاعات البرز در استان‌های زنجان، قزوین، البرز و تهران است.

روز جمعه برای اکثر مناطق کشور به‌جز جنوب شرق بارش برف و باران پیش‌بینی شده است که با حرکت سامانه بارشی به‌سمت شرق، به‌تدریج بارش‌ها در نوار غربی کشور کاهش می‌یابد و تمرکز بارش‌ها در استان‌های ساحلی دریای خزر، شمال و شرق کشور خواهد بود که در استان‌های گیلان، مازندران، گلستان و مناطقی از خراسان‌های رضوی و شمالی بارش شدت بیشتری خواهد داشت.