به نظر می رسد با وجودی‌که آموزش و پرورش طی یکی–دو هفته گذشته بارها اعلام کرده بود که قطعا برگزاری امتحانات به صورت حضوری نخواهد بود؛ اما چند روز قبل ناگهان وزیر این وزارتخانه در چرخشی ۱۸۰ درجه اعلام کرد که ترجیح می دهند امتحانات به صورت حضوری برگزار شود!

به گزارش مرور نیوز، وزیر آموزش و پرورش که تا همین چند هفته قبل اعلام می کرد که فرقی نمی کند برگزاری کلاس ها و امتحانات حضوری باشد یا مجازی؛ حالا  چند وقتی است که مدعی شده  کلاس ها و امتحانات حضوری بسیار بهتر از مجازی است! محسن حاجی میرزایی در آخرین اظهار نظر خود در مورد چگونگی برگزاری امتحانات گفت: در هر منطقه‌ای از کشور که ستاد ملی مقابله با کرونا اجازه دهد، ترجیح بر برگزاری امتحانات دانش آموزان به صورت حضوری است.

وی با ذکر اینکه شیوه نامه برگزای امتحانات ابلاغ و اختیار آن به شورای مدارس واگذار شده است گفت: همچنین روش‌های آزمون غیرحضوری هم مشخص شده و در اختیار مناطق و مدارس قرار گرفته است.

اشاره وزیر آموزش و پرورش به بخشنامه ای است که از سوی مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی وزارت آموزش و پرورش هفته گذشته به منظور برنامه‌ریزی فرآیند ارزشیابی پیشرفت تحصیلی نیم سال اول ۱۴۰۰ -۱۳۹۹ شیوه‌نامه امتحانات تمام دوره‌های تحصیلی مدارس را برای اجرا به ادارات کل استان‌ها ابلاغ شده بود.

طبق این شیوه‌نامه، در شرایطی که امکان حضور فیزیکی دانش آموزان (در همه دوره‌های تحصیلی)، فراهم باشد، ارزشیابی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان مطابق آیین‌نامه‌های مربوط به دوره‌های تحصیلی و با رعایت کامل شیوه نامه‌های بهداشتی انجام می‌شود.

بر این اساس در دوره ابتدایی، ارزشیابی پیشرفت تحصیلی و تربیتی نوبت اول از دانش آموزان پایه‌های اول و دوم ابتدایی در دروس فارسی (خواندن و نوشتن) و ریاضی، آزمون عملکردی به‌صورت حضوری در مدرسه، با گروه‌بندی دانش آموزان و رعایت کامل شیوه‌نامه‌های بهداشتی برگزار می‌شود.

این در حالی است که تا همین چند روز قبل تقریبا تمامی مدیران آموزش و پرورش اعلام کرده بودند که قطعا تمامی امتحانات به جز مقاطع نهایی، به صورت مجازی برگزار خواهد شد!

برای دومین بار

اما جزییات ابلاغیه جدید آموزش و پرورش در مورد برگزاری امتحانات شامل چه مواردی است؟ سوالی که رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی وزارت آموزش و پرورش در تشریح آن  گفت: تصمیم گیری در مورد برگزاری حضوری و غیر حضوری امتحانات غیر نهایی با هماهنگی ستاد مدیریت و کنترل کرونا و شورای مدرسه در چارچوب شیوه نامه ابلاغی انجام می گیرد.

خسرو ساکی، درباره جزییات نحوه برگزاری امتحانات در مناطق زرد و تغییر دستورالعمل اولیه برگزاری امتحانات پایه اول و دوم دبستان گفت: در صورتی که ستاد مدیریت مقابله با کرونا هر استان مجوز بدهد امتحان برای پایه اول و دوم می‌تواند حضوری باشد، اما این  برنامه صرفا برای مناطق زرد است.

وی در مورد بخنشنامه ای که در ابتدا صادر شده بود و با بخشنامه کنونی تا حدود زیادی تفاوت داشت نیز گفت: نکته مهم در بخشنامه اولیه این بود که مناطقی که می‌توانند با همکاری ستاد ملی مقابله با کرونا امتحانات اول و دوم را حضوری بگیرند مشخص نکرده بودیم اما بعد با توجه به سوالات مکرری که برای دانش آموزان پیش آمد، به طور شفاف در بخشنامه قید کردیم که فقط در مناطق زرد امتحان حضوری اول و دوم دبستان امکان پذیر است.

رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی وزارت آموزش و پرورش گفت: ممکن است شیوه و اجرای برنامه زمانی برخی مدارس در برگزاری امتحانات داخلی با هم کمی متفاوت باشد، اما ذات آیین نامه ارزشیابی تحصیلی در نوبت اول است. نوبت اول اختیار با معلم و مدرسه است و مانند امتحان نهایی که هماهنگی سراسری ندارد.

به گفته وی، طبق آئین نامه های ارزشیابی تحصیلی و تربیتی تعیین زمان برگزاری امتحانات نوبت اول از اول دی ماه تا پایان آن و طراحی سئوالات و تصحیح  اوراق  امتحانی در اختیار معلم و مدیر مدرسه است.

وی نیز با تاکید براینکه تصمیم گیری در مورد برگزاری حضوری و غیر حضوری امتحانات غیر نهایی  با هماهنگی ستاد مدیریت و کنترل کرونا و شورای مدرسه  در چار چوب شیوه نامه  ابلاغی انجام می گیرد در پاسخ به این سوال که آیا ستاد مقابله با کرونا هر استان این اجازه را داده که در مناطق زرد امتحان حضوری برگزار شود؟ گفت: فعلا نتیجه ای در این زمینه به ما منعکس نشده است اما ما به طور کل این قضیه را به اجازه ستاد مقابله با کرونای استان منوط کردیم.

همه به جز دو مقطع!

ولی روایت معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در رابطه با برگزاری امتحانات دانش آموزان دوره ابتدایی بخصوص در مورد کلاس اول و دوم دبستانی ها روایت دیگری است. رضوان حکیم زاده  در این زمینه گفت: در دوره ابتدایی امتحان به شکل سنتی و مرسوم آن وجود ندارد و دانش‌آموزان آزمونی ندارند، اما امیدواریم امکان برگزاری آموزش حضوری فراهم شود چرا که به شدت نگران سطح سواد آن‌ها هستیم.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با تاکید براینکه هدف ما ارزیابی وضعیت یادگیری دانش‌آموزان است و نه اینکه فقط بخواهیم آن‌ها را در معرض امتحان و آزمون، قرار دهیم گفت: معلم می‌تواند در زمان مناسب و نه الزاما بازه زمانی فعلی، این ارزیابی را در قالب گروه‌های کوچک به صورت حضوری انجام دهد، البته این به کسب مجوز از کارگروه مدیریت و کنترل بیماری کرونای استان هم نیاز دارد.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: دانش‌آموزان کلاس اول و دوم دبستان مهارت پایه را به صورت عملی از طریق فضای مجازی به خوبی فرا نمی‌گیرند؛ بنابراین تاکید داریم که ارزیابی آن‌ها در دو درس فارسی و ریاضی به صورت حضوری انجام شود و معلم بداند، دانش‌آموز در چه زمینه‌هایی نیاز به تقویت دارد و تا فرصت داریم برای شناسایی مشکلات و رفع آن‌ها برنامه‌ریزی جدی انجام دهیم.

 حکیم زاده ادامه داد: هدف این است که با رعایت پروتکل‌های بهداشتی از میزان یادگیری دانش‌آموزان کلاس اول و دوم در دو درس ریاضی و فارسی ارزیابی حضوری انجام و اگر نیاز بود برای برنامه جبرانی اقدام شود.

وی سپس با اشاره به نامه ای که در همین زمینه به رییس جمهور ارسال شده گفت: درباره ضرورت آموزش حضوری دانش‌آموزان کلاس اول و دوم دبستان، نامه‌ای به رئیس‌جمهور فرستادیم؛ با شیوع کرونا بسیاری از کشور‌ها مدارس را تعطیل نکردند ما نیز امیدواریم برای پایه‌های مهم یعنی کلاس اول و دوم دبستان با همکاری وزارت بهداشت در گروه‌های کوچک بتوانیم طی ساعات محدودی در طول هفته بخشی از آموزش را به صورت حضوری ارائه دهیم.

این اعترافات حکیم زاده برای اولین بار بود که مطرح می شد. اینکه باید در مورد کیفیت آموزش دانش آموزان و بخصوص دانش آموزان کلاس اولی و دومی، واقعا نگران بود!

و باز هم ناهماهنگی!

این درحالی است که به نظر می رسد که برخلاف ادعای مسئولان آموزش و پرورش، شیوه نامه های امتحانی در بسیاری از شهرستان ها با هم متفاوت است. به عنوان مثال محمد اعتدادی مدیر کل آموزش و پرورش استان اصفهان در گفتگو با بخش خبری ۲۰ شبکه اصفهان با تاکید براینکه در دوره ابتدایی دانش آموزان به صورت کیفی و توصیفی و بر اساس فرآیند یادگیری آزموده می‌شوند گفت: در دوره متوسطه اول هم هیچ آزمون حضوری برگزار نمی‌شود. در صورت موافقت ستاد کرونا، در دوره متوسطه دوم آزمون حضوری فقط برای آن دسته از دانش آموزانی که در آزمون شهریور سال قبل نمره قبولی کسب نکردند، برگزار می‌شود.

اما به نظر می رسد این پایان کار نباشد؛ چرا که هنوز هم انتقادها و ابهامات زیادی در مورد شیوه برگزاری امتحانات پیش رو وجود دارد. بنابراین بعید نیست که طی چند روز آینده دوباره شاهد ابلاغیه جدیدی در مورد شیوه نامه برگزاری امتحانات باشیم!