طبق گفته سید حسن رسولی نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران تامین اتوبوس مورد نیاز شهرها وظیفه دولت است.

به گزارش مرور نیوز، سید حسن رسولی درباره شرایط کرونا در پایتخت و میزان مطالبات شهرداری تهران از دولت اظهارداشت: مطالبات شهرداری مجموعه ای از حساب های فی مابین حوزه مدیریت شهری تهران با دولت و حساب های جاری و ساری است، به عبارتی با توجه به گستردگی روابط و مناسبات فی مابین، می توانیم بگوییم در سرفصل های مختلف چه وضعیتی داریم اما درکل به صورت مطلق نمی توان عددی را بیان کرد چرا که این مطالبات از دولت، به صورت تعهدی، بدهی، عوارض، بازپرداخت تسهیلات ارزی و تضامین اوراق مشارکت است.

وی ادامه داد: بر اساس مطالعات میدانی انجام شده در مدیریت شهر تهران، حوزه حمل و نقل عمومی و آلودگی هوا دو مسئله اصلی پایتخت است و به طور طبیعی شورا به عنوان پارلمان محلی و مجلس شورای اسلامی به عنوان پارلمان ملی و دولت و شهرداری تهران به عنوان دستگاه های اجرایی هر کدام وظایفی دارند که برای ارائه بهترین خدمت به شهروندان لازم است، حداکثر تلاش را داشته باشیم.

نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران با بیان اینکه طلب شهرداری از دولت شناور است، تاکید کرد: درحال حاضر 6 هزار دستگاه اتوبوس در شهر تهران فعالیت دارند، در حالی که این عدد باید به بیش از 9 هزار دستگاه برسد. این در شرایطی است که در 10 سال گذشته حتی یک دستگاه اتوبوس از دولت به شهر تهران تحویل داده نشده است این درحالی است که طبق قانون تأمین اتوبوس مورد نیاز شهرها، وظیفه دولت است.

وی ادامه داد: با این حال در سال جاری شهرداری با تمام مشکلاتی که داشته قرارداد خرید 250 اتوبوس را منعقد کرده و 100 دستگاه آن وارد شبکه حمل و نقل شده و تا پایان سال 150 دستگاه اتوبوس دیگر نیز به ناوگان اتوبوسرانی شهر اضافه خواهد شد.

رسولی افزود: در حوزه مترو نیز در حال حاضر 1520 واگن در حال خدمت رسانی است که با این تعداد واگن به طور متوسط قبل از شیوع کرونا یک میلیون و نهصد هزار سفر در روز انجام می شد که بعد از شیوع کرونا این تعداد سفر به کمتر از نصف کاهش یافته است. البته برای آنکه خدمات دهی مناسب به شهروندان ارایه شود نیاز است 1500 دستگاه واگن جدید تامین شود. به طور حتم اگر این تعداد واگن به خطوط اضافه شود، تعداد جابجایی مسافر در مترو به حدود 5میلیون سفر در روز افزایش خواهد یافت.

خزانه دار شورای شهر تهران  با اشاره به اینکه عمده مسایل پاییتخت به ویژه حمل و نقل عمومی موضوع حاکمیتی است یادآور شد: ساده اندیشی است که انتظار داشته باشیم شورای شهر و شهرداری تهران به تنهایی و از جیب مردم با دریافت عوارض در کنار اوراق مشارکت، سیستم حمل و نقل ریلی را به روز رسانی کند.

رسولی در یک برنامه تلویزیونی با بیان اینکه حداقل در 6 قانون مصوب و مصرح تکالیفی را برای دولت ها در حوزه حمل و نقل عمومی مشخص شده است، گفت: ظرف 7سال و نیم گذشته در دولت آقای روحانی حتی یک دستگاه اتوبوس و یک واگن به سیستم حمل و نقل عمومی پایتخت توسط دولت اضافه نشده است و شهرداری تهران تلاش کرده با منابع حداقلی خود این سیستم را سرپا نگاه دارد.

وی افزود: مطالبات شهرداری تهران و سایر شهرداری ها از دولت تنها در یک سرفصل نیست، به طور مثال  ماده 23 قانون راهنمایی و رانندگی  صراحت دارد  60 درصد جرایم اخذ شده از رانندگان متخلف که درون 700 کیلومتر مربع شهر تهران جریمه می شوند مایملک شهری است و جز حقوق عمومی مردم است و حق الناس است. قانون گذار گفته این عدد اخذ شده( 60 درصد) باید به حساب شهرداری واریز شود. در اینجا خزانه دولت امانت دار است و این بودجه کمک به دولت نیست . از سال ۹۵ تا الان بیش از ۳۲۰۰ میلیارد تومان شهرداری تهران از دولت طلبکار است و این در حالی است که کمتر از ۱۰۰ میلیارد تومان آن پراخت شده داده است.

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورا با اشاره به فعالیت های مدیریت شهری در دوران کرونا نیز اظهار کرد: شهرداری تهران پیشانی نظام است و در همه دنیا برای اداره پایتخت، نظام نامه سیاسی خاصی وجود دارد و بر اساس آن حساب و کتاب ویژه ای در نظر گرفته می شود. در یکسال  گذشته شورا و شهرداری بنا به اقرار ستاد ملی کرونا، در صف مقدم بوده است. امروز تمامی سراهای محله ما در اختیار طرح شهید قاسم سلیمانی و تمام کلینیک های شهرداری نیز در کنار ستاد کرونا است.

خزانه دار شورای شهر تهران با بیان اینکه شهرداری با وجود اینکه از تمام ظرفیت خود در دوران کرونا به منظور ارائه خدمات به شهروندان استفاده کرده اما حتی یک ریال از دولت دریافت نکرده است، اعلام کرد: کرونا در کنار رکود اقتصادی سبب شده درآمد های شهرداری کاهش پیدا کند و در برخی از سرفصل ها به صفر برسد. به عنوان خزانه دار شورای شهر می گویم ظرف 8 ماهه ابتدای سال جاری تنها 62 درصد بودجه شهرداری تهران محقق شده است. آن هم 62درصدی که ما در سال قبل می توانستیم به 250 میلیارد تومان یک کیلومتر مترو ایجاد و تجهیز کنیم اما امروز باید با هزار میلیارد تومان آن را انجام دهیم.

وی ادامه داد: در این شرایط ما به عنوان نماینده مردم مسئولیم و در این شرایط بحرانی پا به پا و دوش به دوش عزیزان حوزه بهداشت و درمان و سلامت انجام وظیفه کرده ایم.

نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران گفت: رییس جمهور برای هزینه های کرونا مجوز برداشت یک میلیارد یورو از صندوق توسعه ملی را دریافت کرد، اما مردم تهران بدانند تا به اکنون یک ریال از این یک میلیارد یورو برای شهرداری تهران با 9 میلیون نفر جمعیت ثابت و 6 میلیون جمعیت سیار پرداخت نشده است. در حالی که در برخی روزها 60 درصد تلفات مربوط به کرونا برای شهر تهران بوده است.

رسولی افزود: در این شرایط به دلیل کرونا درآمدهای شهرداری کاهش و هزینه های آن افزایش یافته است. امروز سازمان ورزش شهرداری یا برج میلاد یک ریال درآمد ندارد و تمام هزینه های سازمان تاکسیرانی، اتوبوسرانی و مترو نیز بر عهده مدیریت شهری است.

وی ادامه داد: تعجب می کنم چرا سران قو و مراجع امنیتی و به خصوص وزیر کشور و آقای شمخانی دبیرشورای عالی امنیت ملی، من عنوان خزانه دار شورای شهر را صدا نمی کنند تا اگر فردا سیستم حمل و نقل عمومی شهر تهران متوقف شد، بدانند چه آثار و تبعات امنیتی در این شرایط پیش خواهد آمد.

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران با بیان اینکه خطاب من فقط به دولت نیست و به کل حاکمیت است، تاکید کرد: اداره پایتخت برخلاف تصور، امر مهم و حاکمیتی است و با کمال تاسف در این شرایط رکود اقتصادی و افزایش هزینه ها و کاهش درآمدها مورد حمایت هیچ کدام از دستگاه های حاکمیت نیستیم.

رسولی با اشاره به لایحه بودجه 1400، گفت: جالب است در لایحه بودجه دولت برای مترو که یک کیلومتر ساخت آن هزار میلیارد تومان هزینه دارد کل پولی که اختصاص داده اند تنها 64 میلیارد تومان است. به عنوان کسی که 30سال در دولت و حوزه اجرا بودیم ازاین بودجه تعجب می کنم.

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر گفت: به عنوان عضوی از اعضای شورای شهر اعلام می کنیم که  در بدترین و بحرانی ترین  شرایط  برای اداره پایتخت هستیم  انتظار داریم از دولت به عنوان کل حاکمیت مطالبات شهرداری را پرداخت کند. از مجلس نیز انتظار داریم در لایحه بودجه دولت توجه ویژه ای به حوزه حمل و نقل داشته باشند. متاسفانه در لایحه بودجه برای خرید اتوبوس در کل شهر های کشور تنها 500 میلیارد تومان اختصاص داده اند یعنی خرید 5 اتوبوس که به هیچ عنوان قابل پذیرش نیست.