رئیس پلیس آگاهی ناجا گفت: با فعال شدن واحد «سبکا»، پلیس مبارزه با مواد مخدر توانست طی زمان اندکی با به کارگیری سگ‌های جسد یاب و زنده یاب و پس از طی مراحل آموزش عمومی و تخصصی توانایی لازم را دراین زمینه به دست آورد.

به گزارش مرور نیوز به نقل از پایگاه خبری پلیس، سردار محمدرضا مقیمی در همایش روسای ادارات مبارزه با جرایم جنایی پلیس آگاهی ناجا اظهار داشت: مبارزه با قاچاق کالا و ارز، جرایم خشن و سرقت مبتنی بر رویکرد علمی و اطلاعاتی از اولویت های مهم پلیس آگاهی در سال جاری به شمار می آید.

مقیمی با اشاره به وضعیت مطلوب درحوزه جرائم جنایی، گفت: با تلاش همه جانبه همکاران و بهره گیری از ظرفیت ها و قابلیت های موجود ضمن کم کردن فاصله بین وقوع تا کشف درصدد هستیم تا آمار وقوع های این حوزه را به پایین ترین حد ممکن برسانیم.

این مقام ارشد انتظامی پلیس آگاهی ناجا به کم کردن فاصله بین وقوعات تا کشف تاکید کرد و گفت: مجموعه جرائم جنایی به نوعی نماد و معیار کار ما در پلیس آگاهی است.

رئیس پلیس آگاهی ناجا با اشاره به اینکه وقوع هر جرم، باعث به وجود آمدن احساس ناامنی در بین شهروندان می شود، تصریح کرد: سعی و تلاش پلیس مبارزه با جرایم جنایی ارتقای احساس امنیت و انتقال آن به مردم است.

وی به آشنایی و مهارت کارآگاهان جرایم جنایی در استفاده از تجهیزات علمی و فناوری تاکید کرد و گفت: کارآگاهان حوزه جرایم جنایی باید علاوه بر ارتقاء سطح آگاهی در استفاده از تجهیزات علمی، تکنولوژی و فناوری به منظور کشف جرایم مهارت لازم را داشته باشند؛ البته در صحنه حضور داشتن مدیران جنایی یکی ازملزومات این حرفه است که باید مد نظر قرار گیرد.

سردار مقیمی، شخصیت کارآگاهان جنایی را در ماموریت ها پراهمیت عنوان کرد و افزود: فضای فکری، روحی، روانی و حتی ادبیات ماموران پلیس آگاهی به خصوص در حوزه جرایم جنایی، در برخورد با مراجعه کنندگان باید متفاوت باشد.

وی اضافه کرد: برخورد پلیس با کسی که از او خودرویی به سرقت رفته با شخصی که فرزندش به قتل رسیده باید متفاوت باشد، رفتار مناسب و آرام کارشناسان جنایی همیشه در جلوگیری از بالاترین فشار روحی و عصبی در افراد بزده دیده، موثر است.

رئیس پلیس آگاهی ناجا، استفاده از پرونده های موفق را بهترین روش آموزش در کشف پرونده های جنایی دانست و گفت: هر پرونده ای که منجر به کشف می شود باید مخلوطی از بانک های اطلاعاتی، علم و همچنین دانش و تجربه کارآگاهی باشد و قطعا هوش و استعداد شخص کارآگاه در این بین از جایگاه ویژه ای برخوردار است.

به کارگیری نیروهای جوان و مهیا کردن میدان کار برای آنها رئیس پلیس آگاهی ناجا با بیان اینکه باجذب افراد علاقمند، خلاق، هویت و همیت سازمانی را حفظ و به نسل های بعدی انتقال دهیم، گفت: باید کارآگاهان بازنشسته و پیشکسوت، تجارب و دانش حرفه ای خود در کشف پرونده ها را به پلیس های جوان انتقال دهند.

سردار مقیمی بر بازنویسی پرونده های موفق جرایم جنایی و آسیب شناسی آنها و رفع نواقص و چالش های پیشرو در جهت آموزش کارآگاهان تاکید کرد و گفت: این امر در دفتر تحقیقات پلیس آگاهی در حال انجام است و پرونده های مزبور را به یک داستان پلیسی تبدیل می کنند و در اختیار سایر کارآگاهان قرار می دهند.

 وی در ادامه به بازنگری و مرور مجدد پرونده های پراهمیت، ملی و خشن تاکیدکرد و افزود: با توجه به اینکه برخی پرونده ها به نتیجه نرسیده است به این خاطر به صورت همیشگی در دستور کار کارآگاهان قرار دارد و به صورت مداوم رصد و مورد بازنگری قرار می گیرند تا نکات مبهم و جاافتاده بررسی شود.

رئیس پلیس آگاهی ناجا یکی دیگر از قابلیت های جمهوری اسلامی ایران همانند دیگرکشورها را استفاده از سگ ها در ماموریت های پلیس عنوان کرد و گفت: با فعال شدن واحدی در پلیس مبارزه با مواد مخدر به نام «سپکا»در خصوص سگ های مواد یاب، لازم بود پلیس آگاهی نیز باهوشیاری به این عرصه وارد شود؛ این پلیس توانست طی زمان اندکی با به کارگیری سگ های جسد یاب و زنده یاب و پس از طی مراحل آموزش عمومی و تخصصی توانایی لازم را دراین زمینه بدست آورد.  

رئیس پلیس آگاهی ناجا خاطرنشان کرد: به کارگیری و فعالیت این سگ ها در ماموریت هایی در شهرهای گلستان، فارس، فشم و... که منجر به کشف بقایای اجساد شد، از دیگر دستاوردهای مهم این پلیس به شمار می آید که مورد توجه قرار گرفت.