کارشناس فرهنگی و خانواده گفت: در حال حاضر ما نیازمند خیرین در امر ازدواج و همچنین ایجاد اشتغال بر مبنای اقتصاد مقاومتی هستیم تا جوانان به خاطر محرومیت و محدودیت از ازدواج صرف نظر نکنند.

به گزارش مرور نیوز، بیستمین نشست از سلسله نشست‌های مجمع زنان فرهیخته انقلاب اسلامی با موضوع تجرد قطعی دختران و ارائه راه کارهای عملی ازدواج، با حضور عزت‌السادات میرخانی، عضو گروه مطالعات زنان دانشگاه تربیت مدرس و مدرس حوزه‌ علمیه و فاطمه فراهانی، عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران و مدیر گروه مدیریت و برنامه ریزی فرهنگی در آمفی تئاتر فرهنگسرای اندیشه برگزار شد.

عزت‌السادات میرخانی، عضو گروه مطالعات زنان دانشگاه تربیت مدرس و مدرس حوزه‌ علمیه، لفظ تجرد قطعی را برخواسته از نگاه غیر توحیدی دانسته و گفت: تا زمانی که تولید فکر صورت نگیرد، تولید انگیزه ایجاد نخواهد شد و ما نمی‌توانیم کاری انجام بدهیم و تولید بینش و نگرش ناشی از باورها به کل معنی است یک دلیل عمده در چالش‌های مختلف در عرصه های گوناگون تکه کردن دانش است اما بینش توحیدی تمام دانش‌ها به یک حلقه وصل است و در این نگاه شکوفایی در تمام اجزای نظام توحیدی وجود دارد تا بتوانیم مفهوم انتظار را فراهم کنیم و زمینه ساز تمدن سازی باشیم، عرصه واردات فرهنگی و گاهی اوقات تقلید فضاهایی است که به ما ارسال و تحمیل می شود و باعث می شود که ما سبقه‌های بینش، دانش، منش و مهارتی خود را از دست بدهیم.

وی با انتقاد از به کار بردن لفظ تجرد قطعی در متون علمی و پایان نامه‌ها گفت: با استفاده هرچه بیشتر این لفظ القاء این موضوع در جامعه نیز سریعتر صورت می‌گیرد در نتیجه ما نیازمند تحول اساسی در بینش و فهم در زمینه ازدواج هستیم.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه در گذشته افراد ارزش‌ها و قداست زندگی مشترک را از بزرگترهای خود و در کانون خانواده فرا می‌گرفتند، گفت: در حال حاضر رسانه‌ها جای بزرگترها را گرفته اند و به تدریج دگردیسی فرهنگی در حال روی دادن است.

اسلام تجرد قطعی را قبول ندارد

میرخانی اظهار کرد: تجرد قطعی از نظر اسلام مردود است، در قرآن کریم می فرماید برای هر مجردی در دنیا زوجی وجود دارد، بنابراین همه هستی دارای زوجیت هستند و انسان هم همینطور است بنابراین باید بر استحکام زوجیت تاکید کرد و واسطه گری در موضوع ازدواج را باید تقویت نمود.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: این چالش هایی است که باید در این حوزه شناسایی شود، در جامعه زمانی که تعریف مفهوم خانواده خوب را می‌خواهیم می گویند خانواده یعنی یک اقامتگاه مشترک یا خاستگاه تولید نسل، این تعاریف از جامعه شناسان غربی گرفته شده و اصلا مورد نظر اسلام نیست، از نظر اسلام خانواده یعنی محل آرامش، این نیازی است که در بازی های بچه ها به خوبی می توان مشاهده کرد اما ما این نقش ها را حتی در واژگان نیز عوض کرده ایم، در حال حاضر نیاز اساسی ما چیست؟ تولید دانش؟ ما خاستگاه را قوی کردیم اما به چه میزان نیاز به آرامش(موانست) را ایجاد کرده ایم؟

وی با انتقاد از اینکه حتی برخی از نخبگان جامعه هم به این موضوع توجه ندارند، گفت: متاسفانه بسیاری از افراد با مهارت درون خانواده آشنا نیستند و طعم مسئولیت پذیری و وظیفه شناسی را در دوران تجرد خود تجربه نکرده اند! بنابراین ما باید مفاهیم بنیادی را عوض کنیم.

این استاد حوزه اظهار کرد: مشکل بالارفتن سن ازدواج در پسرها هم وجود دارد اما چون جامعه زمینه بازار آزاد و شرعی برای آنان ایجاد کرده زیاد این موضوع به نظر نمی‌رسد ولی برای دختران عفیف و نجیب این زمینه وجود ندارد ولی تسهیل ازدواج یک مساله از مسائل واجبات نظامیه است که آیت الله جوادی آملی هم بر آن تاکید دارند و ایشان نیز تجرد قطعی را قبول ندارند.

فاطمه فراهانی، عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی، در ادامه این نشست با رد لفظ تجرد قطعی در خصوص ازدواج گفت: در این خصوص دو نظر وجود دارد یکی اینکه ما قائل به اصالت معنایی و مفهومی این واژه باشیم یا خیر که ما برای این لفظ حقیقت قائل نیستیم اما واقعیتی است که در جامعه وجود دارد و تبدیل به مساله اجتماعی شده است و معلول بسیاری از اتفاقاتی است که مجموعه کیفیت و سبک زندگی ما را شکل می دهد.

وی افزود: با این عنوان ما یک چالش مفهومی در خصوص تجرد قطعی داریم که در مجموع ارزش‌ها و باورهای اعتقادی ما جایی ندارد و دیگری سبک زندگی ماست که دچار آسیب بزرگ بی‌هویتی و بی اصالتی شده است و جایگاه الگوهای مختلف رفتاری از باب تفکر و سلیقه و الگوهای مختلف پوشش، نحوه برقراری تعامل و روابط و همچنین الگوهای کلامی مشخص نیست.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: ما اسلامی فکر می کنیم اما غربی عمل می‌کنیم، اسلامی فکر می کنیم اما گرایش های مشرق زمین را در ذهن خود داریم و در مصارف فرهنگی نیز کاملا نگاه غربی داریم و این منحصر به جوانان با تیپ خاص یا شخصیت خاص نیست، بلکه در همه جامعه وجود دارد و ما هم با آن مواجهیم.

وی لفظ تجرد قطعی را یکی از چالش‌های عصر حاضر در جامعه دانسته و گفت: این لفظ ریشه و زمینه ای در فرهنگ ما ندارد، بومی و اعتقادی اسلامی نیست بلکه برگرفته از آموزه های علوم اجتماعی غربی است و در واقع مفهوم تجرد قطعی بیش از آنکه مفهومی ارزشی و یا فرهنگی و در مجموعه ای از مسائل اجتماعی باشد یک واژه آماری است و منظور این است که یک گروه از جمعیت، شانس خود را از نظر ویژگی های زیستی برای ازدواج از دست می دهند! بنابراین بیش از آنکه به ویژگی های فرهنگی، اجتماعی و یا اقتصادی نظر داشته باشد، بیشتر به ویژگی زیست شناختی فرد بر می گردد، پس لازم است که نگاه به تجرد قطعی وضع خود را مشخص کند، اما در ازدواج علاوه بر ویژگی زیستی، مجموعه ای از ویژگی های روانی، اقتصادی و اجتماعی نیز باید وجود داشته باشند تا فرد حائز شرایط ازدواج بشود.

در جامعه فعلی بلوغ عاطفی دچار اختلال شده است

فراهانی با بیان اینکه در جوامع سنتی ازدواج بر پایه مجموع بلوغ فرد در چهار عرصه عاطفی، جنسی، اقتصادی و اجتماعی بود، گفت: در جوامع مدرن به خاطر تغییرات از جمله ارزشی و محیطی که کند و بطئی اثر می‌گذارد و کارکردهای تربیتی به نهادهای اجتماعی واگذار شده است، خانواده‌ها پایبندی به ارزش‌های خود را از دست می دهند و ساز و کار ترویج ارزش‌ها در جوامع مدرن تغییر می‌کند، بدین ترتیب که در خانواده های سنتی بسیاری از ارزش های ملی، بومی، مذهبی و خانوادگی از طریق تعامل و روابط اعضای خانواده تقویت و منتقل می شد اما در جوامع مدرن آموزش ارزش ها وبه اجتماع واگذار شده و نهادها نیز بر اساس اصل رقابت و دریافت امتیاز ساز و کار دیگری در پیش گرفته اند و با وابسته نگه داشتن افراد باعث شده اند که این 4 بلوغ همزمان صورت نگیرد.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: در زمان گذشته رسانه‌های جمعی یک سویه بود و مردم پیام‌ها را دریافت می کردند و تحت تاثیر قرار می گرفتند اما در جوامع فعلی و با وجود رسانه‌های اجتماعی افراد هم گیرنده و هم فرستنده پیام هستند و خود نیز بخشی از پیام محسوب می‌شوند و این باعث شده است که سن بلوغ جنسی کاهش پیدا کند اما در مقابل، بلوغ عاطفی دچار اختلال شود زیرا ساخت و کارکرد خانواده با چالش مواجه شده است.

وی علت اینکه دیگر خانواده به عنوان پناهگاه و حامی فرد در مسائل مختلف محسوب نمی‌شود را تاثیر پذیری از سبک زندگی غربی عنوان کرده و افزود: فردگرایی باعث شده است که اعضای خانواده ظاهرا زیر یک سقف زندگی کنند اما حقوق و تکالیف والدین و فرزندان مخدوش شده است و مسائل جدی را برای آنان ایجاد کرده است و تعاملات مجازی جایگزین کارکردهای تربیتی خانواده شده است و فرد دیگر برای کسب ارزش و اطلاعات به خانواده خود وابسته نیست، از این رو بلوغ عاطفی افراد هم دچار اشکالاتی شده است.

فراهانی با اشاره به تأکید رهبر معظم انقلاب در خصوص زن انگاشتن زنان و مرد دانستن مردان در سیاست‌های فرهنگی گفت: والدین چقدر دختران و پسران خود را برای مادر و پدر شدن و همسر مسئول بودن، تربیت می‌کنند؟ با تربیت‌های فعلی جامعه ما دچار بی هویتی تربیتی شده است که هیچ تفاوتی میان تربیت دختر و پسر وجود ندارد و همه حمایت‌های خانواده برای ادامه تحصیل در جهت دانش افزایی است و هیچ توجهی به کسب مهارت های زندگی مانند مسئولیت پذیری صورت نمی گیرد، چند درصد از خانواده های ما مهارت های زندگی را به فرزندان خود آموزش داده اند تا آن ها بدانند نقطه عطف زندگی شان تشکیل خانواده است و بعد از آن حیات فردی و اجتماعی فرد رقم می خورد.

وی گفت: در حال حاضر عده‌ای می‌گویند که ازدواج یعنی ناراحتی و سختی است! و با این نوع نگاه ما اسلامی فکر می‌کنیم اما گرایش و الگوهای رفتاری ما چیز دیگری است، حتی غربی هم نیست، زیرا غربی که اصالت دارد نیز به این طرز تفکر اعتقادی ندارد و در قالب محدوده سرزمینی و مختصات فرهنگی خود یک نوع نگرش فرهنگی دارد و بسیاری از خانواده‌ها در غرب هستند که در چارچوب قرار داشتن فرزندانشان را باور دارند اما ما فکر می کنیم مدرن شدن یعنی پا گذاشتن به ارزش‌ها یا بی تفاوتی نسبت به بسیاری از مسائلی که ارزش محسوب می شود.

این کارشناس مسائل فرهنگی با بیان اینکه در تجرد قطعی به مفهوم بالارفتن سن ازدواج به عنوان مسئله اجتماعی است و ما احتیاج به تعریف دقیق داریم تا بازگشت به اصل و خویشتن فرهنگی خود را سرلوحه برنامه‌های فرهنگی قرار دهیم، گفت: این سیاستگذاری در ابعاد مختلف فرهنگی، اجتماعی و خانوادگی شکل می گیرد و نباید تک بعدی نگاه کنیم و تنها فرد و یا حکومت را مقصر بدانیم و یا نسبت به خانواده بی تفاوت باشیم زیرا خانواده در تولید و سلامت نسل و همچنین پشتیبانی از فرد تا آخر عمر در مسائل جسمی، روانی و عاطفی نقش بسیار مهمی دارد و نمی توان آن را نادید گرفت.

وی تصریح کرد: خانواده باید فرزندان خود را بر مبنای افزایش دانش مهارت‌های زندگی خانوادگی و الگوهای تربیتی مبتنی بر ارزش های اسلامی و در جهت تربیت الگویی رشد دهد تا آنچه ما به عنوان خانواده شایسته و در تراز انقلاب اسلامی در جامعه ای رو به رشد و به عنوان سرمایه اصلی و اساسی سرمایه گذاری در نظر داریم، اتفاق بیفتد.

فراهانی تاکید کرد: ما باید نقش فرد، خانواده و جامعه را مشخص کنیم و در ابتدا لازم است که یک تعریف داشته باشیم زیرا بسیاری از مسائل که بیان می شوند مساله نیستند و از غرب تحمیل شده اند و اگر به متن، مبانی ، اصول و ارزش‌های خود برگردیم و سبک زندگی اسلامی را ترویج کنیم و دچار بی ثباتی نمی‌شویم.

اسکندری با بیان این مطلب که جلوگیری از بالارفتن سن ازدواج در بین متولدین دهه 60 نیازمند راهکاری متفاوت از متولدین دهه 70 و 80 است که هنوز تاخیر ازدواج در آن‌ها صورت نگرفته، از کارشناسان سوال کرد: متولدین دهه 60 به عنوان کسانی که در سومین دهه زندگی خود قرار گرفته اند و بحث ازدواج آن ها و نگرانی از ازدوج نکردن آن ها موضوع اصلی بحث است، مشخصا در فرهنگ دینی و قرآنی این موضوع بی سابقه نیست، اسلام چه راهکاری در این زمینه ارائه کرده است؟

میرخانی در پاسخ به این سوال گفت: ما حتی نباید دو نفر که متولد یک دهه هستند را با هم مقایسه کنیم زیرا هیچ کدام شرایط خانوادگی و فرهنگی یکسانی ندارند و بر همین اساس در اسلام حکمی به نام شناوری احکام شرعی داریم که هر انسانی به تبع شرایط بیرونی و درونی خود، احکام اضطراری و اختیاری متفاوتی دارد و حتی در خانواده ای که 5 فرزند دارد شرایط این افراد یکسان نیست، بر همین اساس ما نمی توانیم همان روشی که در مقابل یک متولد دهه شصت در نظر می گیریم برای دهه هشتادی استفاده کنیم زیرا تنه شخصیتی یک دهه شصتی شکل گرفته است و اصولی را به عنوان باور پذیرفته اما یک دهه هشتادی در دوران غلبه احساس بر عقل است و نمی تواند بسیاری از وقایع زندگی را بپذیرد و آن ایده آل گرایی که در دهه شصستی وجود دارد هنوز در دهه هشتادی شکل نگرفته است.

وی با اشاره به تربیت صحیح اسلامی گفت: در قرآن از همان کودکی برای انسان ها در مووضع ازدواج تکالیف مشخص شده است و ما نمی توانیم بگوییم که آغاز آموزش مسائل تربیتی همان سن بلوغ است و متاسفانه این مورد غفلت قرار گرفته و ما برای حل بحران در متولدین دهه شصت باید ابتدا بنیان های قبلی تربیتی شکل گرفته وی را تغییر دهیم.

این استاد حوزه با بیان اینکه تاکید اسلام به ازدواج پیش از از بین رفتن سلامت پاکدامنی و عفت است، گفت: متاسفانه به این موضوع توجه چندانی نمی شود و بسیاری می‌گویند فرد باید مشکلات اقتصادی اش حل شود و بعد وارد زندگی شود، در حالیکه در آیه قرآن آمده است که کسی که ازدواج کند خدا او را بی نیاز می کند، و اگر غیر از این باشد و سن ازدواج به تاخیر بیفتد فتنه و فساد در جامعه رواج پیدا خواهد کرد، در واقع اصولی که اسلام می پذیرد با اصولی که در جامعه رواج دارد متفاوت است، به طور مثال فردی نزد پیامبر آمد و عرضه کرد که تنگدست است، پیامبر فرمودند چهار نفر را به مهمانی دعوت کن! این ارزش های متفاوتی که در جامعه وجود دارد یک بخش تحمیلی است و بخش دیگر آن به تدریج وارد باورهای ما شده و مانع می شود که در سنین کم ازدواج صورت گیرد.

میرخانی معرفی افرادی که در سنین کم ازدواج کرده اند و انسان های موفقی در جامعه هستند را یکی از راهکارهای فرهنگ سازی این موضوع دانسته و گفت: این افراد کسانی هستند که از همان کودکی به عنوان افراد مسئولیت پذیر رشد کردند و آگاهانه وارد زندگی مشترک شدند اما در حال حاضر چند نفر از خانواده ها کودکان خود را مسئولیت پذیر تربیت می کنند؟

وی با تاکید بر اینکه مسئولیت پذیری یکی از مهمترین ارکان زندگی مشترک است، گفت: در قرآن هم به این موضوع اشاره شده و راهکار اسلام برای زن‌هایی که همسران آن ها مسئولیت پذیر نیستند این است که به نزد بزرگان خود بروند و از آنها کمک بخواهند که متاسفانه در جامعه ما در حال حاضر وقتی این اتفاق می افتد بزرگترها سریع راهکار طلاق را پیشنهاد می کنند در حالیکه اسلام طلاق را به عنوان آخرین راهکار قرار داده تأکید بر کمک والدین در حمایت از جوانان به منظور تدوام زندگی مشترک، دارد.

این استاد دانشگاه با اشاره به زندگی حضرت زینب(س) نیز گفت: آیا این حضرت یک شبه مهارت مدیریت بحران را یاد گرفت؟ برای زندگی مشترک نیز اینطور است که دو طرف باید از کودکی تربیت صحیح در جهت تشکیل زندگی مشترک و مسئولیت پذیر بودن را بیاموزند که متاسفانه دختران دهه شصت عمری را با فکر فردی خود زندگی کرده اند و اینکه باید با موانست و رفاقت و سازگاری در کنار همسر زندگی کنند تا بحران های زندگی مشترک رفع شود را بلد نیستند و ما باید به این افراد واقع گرایی را بیاموزانیم و اینکه اگر دنبال ایده آل های ذهنی خود هستند شاید هرگز نتوانند ازدواج کنند.

وی با انتقاد از رفتار والدین در تربیت فرزندان گفت: باید مهارت غلبه بر مشکلات را به آنان یاد بدهیم، بچه ها را عادت دادیم با یک فکر بالا و نگراش کلان و ایده آل های خاص که دهه ها در درونشان شکل گرفته رشد کرده اند و این تک بعدی زندگی کردن بچه ها، که فقط درس خوانده اند، به زندگی خود بچه ها و والدین آن ها آسیب می زند و ما باید به صورت جمعی رسانه، خانواده و پدر و مادر را توجیه کنیم.

اسکندری در ادامه با بیان این موضوع که اکثر دهه شصتی ها انفرادی رشد کرده اند، ایده آل طلبند و با این دید فرصت ها را از دست می دهند، از کارشناسان خواست تا راهکارهای خود را در سطوح حکومتی و اجتماعات غیردولتی بیان کنند، چرا که در غرب متولیان نهادهای غیردولتی حل بخشی از این مشکلات را بر عهده دارند اما در کشور ما با وجود سمن های فراوان بسیاری از مشکلات روی زمین مانده است.

فراهانی در این زمینه گفت: این موضوع در بین خانواده های سنتی روستایی و شهری متجدد و به زعم برخی مدرن وجود دارد و باید زمینه ها و عوامل ازدواج را در 3 بعد فردی، خانوادگی و اجتماعی طرح کرد و مجموعه راهکارها برای رفع این چالش ها و حل این مساله اجتماعی را در این سه گروه از نظر فرهنگی اقتصادی و اجتماعی مورد بررسی قرار داد.

وی افزود: در بعد فردی نیاز به پالایش ذهنی و فکری مبتنی بر ارزش‌ها و اعتقاداتی داریم که بر مبنای آن سبک زندگی ما تعیین می شود. ما ناگزیریم به ارزش های بنیادینی که جایگاهش در دین و فرهنگ بومی ماست و رفتار اصیل خود باز گردیم و این اصول را بازخوانی کنیم.

تسهیل گری در ازدواج وظیفه حکومت است

این استاد دانشگاه تسهیل گری را وظیفه حکومت و دولت دانسته و افزود: باید ابعاد حقوقی و قانونی اجرایی مشخص، تبیین شده و مفصل در این زمینه ایجاد شود و در امر تسهیل گری متولیان خاصی وجود دارند که وظیفه اصلی آنان تسهیل گری در امر تشکل خانواده است که باید شرایط لازم را مطابق اسناد بالادستی اجار کنند.

وی از مساجد و شهرداری‌ها به عنوان نهادهای عمومی و حاکمیتی که می‌توانند نقش تسهیل گر را ایفا کنند، نام برده و افزود: بخش عمده فعالیت این نهادها می تواند مساله ازدواج باشد و برخی نهادهای غیردولتی هستند که قدرت نفود بسیار بالایی دارند می توانند مشارکت اجتماعی، مطالبه گری و چانه زنی از نهادهایی که وظایف تعریف شده رسمی در این زمینه دارند را بر عهده بگیرند، همچنین بصیرت افزایی، دانش و مهارت افزایی مردم که مهم است، نیز بر عهده این نهادهاست.

فراهانی با بیان اینکه خانواده ها هم باید مسئولانه و متعهدانه اقدام کنند و فرافکنی نکنند، گفت: هرچند که برخی از وظایف خانواده بر عهده رسانه ملی و یا مدارس گذاشته شده است اما این نمی تواند از اهمیت و ارزش خانواده ها کم کند و نقش حمایتی خانواده همچنان پابرجاست و خانواده ها باید فرزندان خود را برای خروج از تصور ازدواج با ایده آل ها بر مبنای واقعیت ها خارج کنند وگرنه در بحران خواهیم ماند.

وی با انتقاد از اینکه تربیت کنونی فرزندان به برمبنای فردگرایی است، گفت: این افراد که مانند امپراطورها تربیت شده اند و بعد از دانشگاه دنبال شغل هستند و تمام زندگی خود را بر مبنای من فردی شکل داده اند چطور می توانند کنار یک نفر دیگر که شاید او هم مثل این فرد تربیت شده است، زندگی کنند؟ این افراد مسئولیت پذیر بار نیامده اند و نسبت به خانواده خود متعهد و مسئول نیستند.

این استاد دانشگاه بازگشت به واژه های اصیل، ارزش دانستن تاهل، مهم دانستن ازدواج به عنوان مهمترین انتخاب زندگی را از دیگر راه کارهای موثر در زمینه ازدواج اعلام کرده و تاکید کرد: با گسترش فرهنگ قناعت و ساده زیستی و پرهیز از تجمل گرایی در دادن جهیزیه و همچنین معیار داشتن مسکن و درآمد بالا برای پسر می توان شاهد ازدواج های خوب و موفق بود.

وی همچنین استفاده از ظرفیت الگویی نخبگان، اساتید حوزه و دانشگاه و معرفی نحوه آغاز و ادامه زندگی این گروه های مرجع به نسل جوان را در تعدیل نگاه آنان از ایده آل به واقعیت موثر دانست.

فراهانی با تاکید بر اینکه بنیاد برکت در امر خیرین مدرسه ساز بسیار موفق عمل کرده گفت: در حال حاضر ما نیازمند خیرین در امر ازدواج و همچنین ایجاد اشتغال بر مبنای اقتصاد مقاومتی هستیم تا جوانان به خاطر محرومیت و محدودیت از ازدواج صرفنظر نکنند.

هیچ معاهده بین المللی‌ای نمی تواند جایگاه خانواده را تصاحب کند

میرخانی نیز با تاکید بر اینکه وظیفه خانواده را دولت و یا وضع قوانین و حمایت‌های بین المللی نمی تواند بر عهده بگیرد، تصریح کرد: باید در خانواده جایگاه افراد تببین شود و اسلام تاکید فراوانی به خویشتن داری در امر ازدواج و زندگی اجتماعی دارد که 2 بار در قرآن نیز به آن اشاره شده است و در سوره نساء آیه 128 به طور صریح بیان می کند که اگر کسی این ویژگی را نداشته باشد، به پیشرفتی نخواهد رسید و این ویژگی باعث دوام خانواده می شود و بسیاری از مشکلات روانی، اخلاقی و تربیتی ناشی از خودکامگی و خودمحوری افراد است.

وی با اشاره به اینکه در اسلام نیز زمانی که انصار با خویشتن داری و روی گشاده پذیرای مهاجرین شدند اسلام شکوفا شد، افزود: اما در جریان سقیفه با دعوای این دو جدایی در اسلام اتفاق افتاد، در خانواده هم همینطور است، مادر خودکامه نمی تواند فرزند اهل سازش تربیت کند و ما باید از این روند برگردیم و از سوی دیگر اسلام تاکید فراوانی به واسطه گری در امر ازدواج دارد و ثواب های گوناگونی برای واسطه گرهای ازدواج بیان کرده است، بنابراین لازم است که نهادهای مردم نهاد نیز در امر واسطه گری ازدواج وارد شوند.

فراهانی در ادامه راهکارهای تسهیل ازدواج از نظر موضوعات اقتصادی گفت: بهتر است که خانواده‌ها از مشاغل پاره وقت فرزندان خود در دوران تحصیل حمایت کنند تا بدین ترتیب فرد هم مسئولیت پذیر بار بیایید و هم بتواند بخشی از هزینه های تحصیل خود را تامین کند و در وقتی که برای ازدواج اقدام کرد، سابقه خوبی از نظر کاری داشته باشد که این امر جز با تشویق و حمایت خانواده ها اتفاق نخواهد افتاد.

وی استفاده از مشاغل خانگی و همچنین تشویق زندگی با خانواده زوجین برای کاهش هزینه‌های زندگی را از دیگر راهکارهای اقتصادی در ازدواج آسان برشمرد.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه بهره گیری از مراکز مشاوره‌های اسلامی و همچنین کنترل مهاجرت از شهرهای کوچک به شهرهای بزرگ برای تحصیل و یافتن کار و جلوگیری از بی بند و باری و ابتذال در جامعه از دیگر راهکارهای عملی در این حوزه است، افزود: دو واژه عفت و غیرت در جامعه در حال کمرنگ شدن است که اگر این واژه ها را محدود به رعایت حجاب نکنیم می توانیم بهره های فراوانی از آنها بگیریم زیرا رعایت عفت کلام میان زن و شوهر و دیگر اعضای خانواده کلید واژه بسیار مهم در نظام تربیتی ما محسوب می‌شود، همچنین غیرت و حساس بودن نسبت به ارزش ها نیز بسیار مهم است و جامعه ای که ارزش خود را از دست بدهد، محکوم به فناست پس باید در مقابل ضد ارزش ها ایستاد.

در ادامه این نشست یک کارشناس فرهنگی با تاکید بر اینکه بنیاد برکت در امر خیرین مدرسه ساز بسیار موفق عمل کرده است، گفت: در حال حاضر ما نیازمند خیرین در امر ازدواج و همچنین ایجاد اشتغال بر مبنای اقتصاد مقاومتی هستیم تا جوانان به خاطر محرومیت و محدودیت از ازدواج صرف نظر نکنند.